Carrie Ng med sonen Damen i famnen på flykt i tunnelbanan

Text below in swedish:

Hade aldrig hört talas om denna Crime-Action från Kirk Wong, mer känd för sin Crime Story med Jackie Chan och jag beställde den
mest för att en av Hong Kong B-category 3-trashfilmens drottningar Carrie Ng var med. Jag var inställd på kul B-trash med andra ord,
MEN filmen var bra, tight och med en intensiv hyperkinetisk final och en snut-goes undercover film som inte skäms för sig och man undrar
varför den blivit så bortglömd? Kanske är förklaringen att den kom 1991, ett märkesår inom Hong filmens Guldera då en lång rad klassiker
exploderade på biodukarna och konkurrensen var mördande. Även om filmen är mer B-ig än A så är den väl värd en titt. Varning för de
Carrie Ng-älskare där ute (men antagligen är jag ensam i Sverige att dyrka denna aktris?) som förväntar sig den trashigt sexiga och farliga
Ng, kategori 3 filmernas drottning, som hon de facto var vid denna tid - här spelar hon mest en olycklig och gnatig hemmafru men som i
slutet får visa sin dramatiska förmåga som aktris (scenen med pistolen är nog helt trovärdig). Ingen utflippad farlig Carrie här alltså

Carrie Ng - alla filmpervos heliga filmgudinna

Anm. Det finns fler som älskar Carrie, bl a någon fransk (?) artmovie-regissör som nyligen gjort en film med medelålders Ng och jag antar att
resultatet när franska artmovie-nissar använder HK-legender blir Zzzzzzzzz........ som när stackars Maggie Cheung var med i Irma Vep.
Jag hoppas annorlunda förstås, vore underbart om Carrie fick en ny karriär som äldre aktris. Carrie Ng var en utmärkt aktris som märkligt nog
var som allra bäst (OBS = min åsikt) i de sleazoida och unika kategori-3 Hong Kong filmerna, där hennes skönhet, farliga sexighet och en aning
makabra utspel kopplat med en gnutta svart humor gjorde henne oförglömlig, den som sett hennes Princess i Naked Killer glömmer det aldrig.
Det skulle vara fantastiskt att se/höra en intervju med henne om dessa unika rollgestaltningar i en av filmens mer "skämmiga" genrer (ja, för film-
tråkmånsar som helst ser dysfunktionella familjer gräla vid skitiga middagsbord och klafsa i lera till boningshus med gul snö vid knutarna då förstås)
och höra vad hon tycker om alla dessa cat. 3 filmer hon gjort. Antagligen nämner hon dom inte utan tar upp någon lam familjevänlig film istället ?

Filmen:

Hong Kong polisen Chung Ho (Lei Zi Ran) har rest till New York med sin fru (Carrie Ng) och lille son Damen. Han ingår i en grupp narkotikaspanare
med en blandning av vita, afro-amerikanska och kineser och alla talar finfin dubbad kantonesiska (ja, även de kinesiska skådisarna då alla HK-filmer
dubbades i efterhand till en bit in på 90-talet) och i sann PK-anda har de smeknamn som "fatso", "blackie" och "yellow bastard".
Men gruppen, utom Chung, sprängs i luften och han står utan jobb med en familj att försörja. Efter att ha sålt korv på Manhattan anlitas han av kvinnliga
polisen Helen Taylor (Alana Adena) att gå undercover bland New York's knarkbaroner och han blir vän och andreman åt triadbossen Chan (Chen Jun)
och dras in i ett regelrätt knarkkrig. Skådisarna var helt OK (i HK-filmens hyperkinetiska stil då förstås) och Chen Jun riktigt bra som äregirige Chan,
och finalen i NY's tunnelbana var intensiv och finfin. Gulderans Hong Kong film Rules - underhållande!

Anamorfisk widescreen med kantonesiska 2.0 (eller mandarin) och engelsk text, trailer och bildgfalleri. Bilden sådär bara, den var för mörk stundtals



Back to Hong Kong Classics