No Orchids for Miss Blandish 1948)

US VCI Entertainment DVD

Kultklassiker! En outsägligt bisarr men störtskönt rysar-bra-dålig engelskt noirklassiker där Linden Travers
sönderslitna klänning utlovar farlig SEX and the possible sight of a bared boobie.
Filmen var en av det sena 1940-talets mest skandalomsusade och baserades på James Hadley Chase redan
hårt kritiserade stenhårda pulp fiction roman. Chase debuterade med en SKRÄLL 1939 genom "No Orchids for
miss Blandish" som med sin hårdkokta ruffighet, sex och brutala våld inte liknade något som setts inom genren
tidigare och boken blev en av Pulp Fiction litteraturens största storsäljare all time. Han lånade storyn från William
Faulkners sydstats-Crime roman Sanctuary (och det talas om en uppgörelse utanför rättegångssalen, Chase hade
nog råd att betala skadeståndet) och från den verkliga Ma Barker ligans härjningar under förbudstiden.

Chase som införde mer sex och våld i kriminalgenren skapade på 1940-talet en häftig moralpanik i litteratur-
debatten och japp, mänskligheten är sig lik, efter Swing it Magistern var hellylletjejen Alice Babs ungdomens farliga
förförare i Sverige, Chase skulle genom sina böcker skapa ett nytt Sodom och Gomorra, Tobe Hooper's TCM s
skulle förvandla svenska undomar till massmördare - iaf enligt de rasande mödrarna i Studio S, sen kom dataspels-
panik och sen .... vi får se
Kritikerna rasade först mot hans böcker och sedan mot denna film - "Violence, sex and more violence", "Pervert the
minds", "The Movie will disgrace the brittish film industry" osv. Naturligtvis är filmen ingenting idag men då fick dess
mängder av mord och raka sexanspelningar den s.k. Moral Majority (den ignoranta massan) att gå i taket och filmen
(om vilket dess amerikanske distributör berättar i extramaterialet) fick inte visas i originalform i USA och först 2 år
senare 1950 fick den visas i tungt censurerad och omklippt form som "Black Dice".
Först år 2009 visades originalfilmen i USA på en festival för brittisk film Noir i New York och 2010 restaurerades
filmen digitalt för denna DVD utgåva av VCI Entertainmnet - Tack VCI!
Nice Work!

Front Back

The US Avon 1951 pocket book edition of James Hadley Chase infamous 1939 novel debut, with the
alluring actress Linden Travers on the cover, and NO ... that boobie will not be exposed in the film

Text written 2015-09-19

Chase var en engelsman som inspirerad av amerikanska 1930-1940-talsmästare som Dashiell Hammet, Raymond
Chandler och Cornell Woolrich skrev i en amerikansk Pulp Fiction stil med sina handlingar (oftast) förlagda till USA.
Read more about James Hadley Chase on his link at the top of my Film Noir & Pulp Fiction page

Denna helt unika B film inspelad i Englands Alliance Studio's har mestadels brittiska skådisar (förutom då den type-
castade filmskurken Jack La Rue) som försöker tala med amerikansk dialekt, något som vissa av skådisarna dock
misslyckas spektakulärt med och filmen skall föreställa att den utspelas i New York.
Regissören Clowes regisserade bara en enda film och verkar vara helt okänd och skådisarna varierar i kvalitet, La Rue
småsover sig igenom rollen och den för mig helt okända engelska film- och teateraktrisen Linden Travers är bara just
OK, men ser å andra sidan YUMMY ut i rollen som The Bad Rich Girl.

Filmen innehåller ett stort persongalleri och handlingen är följande - OBS! SPOILERVARNING):

Mångmiljonären Blandish dotter (Linden Travers) skall gifta sig och visar upp sig i media med sina dyrbara juveler.
Hennes husas pojkvän är en småskurk som ihop med 2 andra dito, psykopaten Riley (Richard Nielson) och Bailey
(Leslie Bradley) kidnappar henne men det hela spårar ur när inte bara fästmannen mördas utan också 2 av 3 skurkar.
Bailey flyr med den rika donnan till en Hideout på landet och skall just våldta henne när The Slim Grisson Gang
yker upp, mördar Bailey och snappar åt sig guldägget. Ligan består av Slim (Jack La Rue), hans mor, the Doc, Flyn
och slickade Eddie (in a nice performance from Walter Crisham) och de gömmer henne i övervåningen till Slim's
nattklubb The Black Dice. Ligan tror att de nu inte bara skall få hennes dyrbara juveler utan också en fet Ransom
av hennes industrimagnat till fader .... BUT, now Slim and Ms. Blandish get the hots for each other, ursäkta engelskan,
ja, de blir kära som klockarkattor. The rotten Ms. Blandish says : " Jag vet att du mördar och stjäl, men du är allt jag
önskar av en man". Whoops, kunde vara en Eva Braun rentav och Ms. Blandish är alltså inget offer utan en Film Noir
Bad Girl. Tror ni de övriga i ligan blir glada när de får höra att det inte blir vare sig några juveler eller ngn lösen ?

Här finns också Baileys slampiga flickvän, strippan Anna Borg (Frances Marsden), slampiga nattklubbssångerskan
Margo (Zoe Gail), en slampig men hot cigarettflicka, våldsbenägne journalisten Fenner (Hugh McDermott), några
nattklubbsakter och cockneypoliser som förgäves försöker tala med yankeedialekt.
En B-film med Melodrama, Film Noir våld och sex samt lite L'amour fou inkastat - kort sagt en skräpfilm när den är
som allra oemotståndligast kul

4:3 originalratio black & white engelskt tal mono (ej text) med Extras:
fotogalleri bildspel, trailrar amerikansk (Black Dice) och engelsk, videointervju ca 34 min av Silverscreen Audio's Joel
Blumberg med den amerikanska distributören Richard Gordon och med Richard Nielson (Riley i filmen) 2 gamla drygt
80-åriga män som är sköna att höra på, ja sympatiske Gordon är ett levande lexikon, audiointervju med Richard Gordon
av Tom Weaver ca 39 min där Gordon ger oss ännu mer info om allt möjligt och omöjligt.
För alla älskare av kul b-film och av Film Noir är denna utmärkta utgåva ett måste - KÖP!
För alla älskare av Crime och Pulp Fiction rekommenderar jag också att ni prövar några av James Hadley Chase's
allra bästa böcker med sina välsvarvade och klockrent intrikata intriger (Läs mer på min Chase sida - följ länken till
mina Pulp Fiction favoritförfattare högst upp på min Film Noir & Pulp Fiction sida)

..........................................................................................
..........................................................................................

US DVD

Robert Aldrich's filmversion av Chase bok kom 1971 mitt under den amerikanska 20/30-tals retro gangster
film vågen och följer faktiskt Chase bok närmare än vad 1948 års film gjorde.
Slim Grissom (fast hette väl Grisson i boken?) är här den psykotiske stilettknivs-mördare och halvt utvecklings-
störde Mama's Boy han var i originalboken, men Aldrich har här gjort ligan till bonnläppar, till ena Kansas
Hillbillys ist. för de urbana rovdjur som man kunde se i 1940-talsfilmen och har absolut inte någon eg. NOIR i
sig utan är snarare åt det burleska hållet. Men filmen är bra (Förstås, Robert Aldrich är ju regissören ju) och
Scott Wilson som psykotiske Slim är rentav fantastiskt bra, Kim Darby är också bra som Ms. Blandish, även
Tony "Bird with the Crystal Plumage" Musante är bra som den slickade brodern Eddie liksom Irene Dailey som
mustaschprydda och White Trashiga Ma Gladys.

Samma handling som för filmen ovan alltså, i stort, men här utbetalas lösensumman 1 miljon dollar till gänget och
en Shoot-Out mellan Ligan vs. The Kansas City Police blir av där Ma Gladys visar att det var mer löd i åldringar
förr, när hon storskrattande greppar ett tungt maskingevär och mejar ner poliser.
Sångerskan Connie Stevens spelar flickvännen till 2 av skurkarna, sångerskan och steppdansösen Anna Borg.
Filmen är bra men är inte alls Noir på samma sätt som filmen från 1948 som var både sjaskigare och sexigare
och där både Anna Borg, som då troligen var en strippa, och Margo (ej med i denna film) var sexhungrigare och
slampigare, Stevens är ingen Bad Girl hur mycket hon än försöker. Å andra sidan är ju Scott Wilson och Kim Darby
bättre skådisar än vad Jack La Rue och Linden Travers var.

Filmerna är helt olika stilmässigt, budgetmässigt och gjorda under olika filmepoker, båda är bra på sitt sätt, men
sexigast och fräckast är ändå den trashigare brittiska B-filmen från 1948.
anamorfisk widescreen 1.78:1 mono engelskt tal - inget extramaterial alls i en Bare Bones DVD edition

 

Back to Film Noir & Pulp Fiction page