Warner Brothers sedan många år pågående
utgivning av restaurerad Film Noir är en dröm för alla
seriösa filmälskare. Visst, det är väl inga
absoluta och erkända mästerverk i genren, som Double Indemnity,
The Big Sleep, Detour, Out of the Past, Gun Crazy tex. som redan getts
ut på DVD separat förstås, utan exempel ur den väldiga
flod av amerikansk B-film, ofta lågbudget och från B-studios,
av kriminaldraman,
thrillers, heistfilmer, suspense mystery som gjordes på 1940-50
talet och som senare kommit att kallas för Film Noir.
I den här efterlängtade del 5 i WB's serie följer 8 filmer
på 4 discar, med 2 på varje. Den här ggn medföljer
inga kommentarspår utan endast
två trailrar, men de har engelsk textning
(för hörselskadade) som tillval och alla filmtransfers är
av hög klass såvitt jag kan se.
Här följer lite om filmernas handling och jag tar upp filmerna
i den ordning jag gillade dem (från bäst till hyfsad) - OBS!
se upp för ev. spoilrar
1. Dial 1119 (disc 2) regi: Gerald
Mayer 1950 studio: MGM - mycket bra ovanligt kriminal-psyko-(media-)
drama
Unge Gunther Wyckoff (m.bra Marshall Thompson) är
på väg i buss till Terminal City. Han är en dömd
mördare på rymmen från mentalsjukhus
och vill tala med rättspsykiatern Dr.Faron (Sam Levene) som inte
är hemma. Efter att ha dödat busschauffören väntar
Gunther in doktorn på
baren Oasis mittemot dennes lägenhet. I baren är bartendern
Chuckles (William Conrad, senare för svenska tevetittare känd
som tjocke privat-
deckaren Cannon) stolt över sin fina storskärms TV i hörnet
(redan 1950 alltså) och där finns en grupp, som det visar
sig, otursamma gäster,
bl a den bedagade Freddy (Virginia Field), journalisten Harry (James
Bell), musiga Helen (Andrea King) och gökajagande Earl (Leon Ames).
Efterlysningen på TV visar bargästerna vem den tystlåtne
unge mannen är och en gisslansituation uppstår med inte bara
fullt polispådrag utan
också en anstorming av media och nyfikna åskådare
på gatan. Gunther är kvällens stora stjärna och
alla utom polis och gisslan är upphetsade
4:3 fullscreen originalratio, black & white, mono, theatrical trailer
2. Backfire (disc 4) regi: Vincent
Sherman 1948/1950 studio: WB - First National - utmärkt kriminaldrama
med romantisk desperation
Med vår egen vackra Viveca! En soldat hemkommen
från WW2 skall rädda sin krigsbuddy, misstänkt för
mord, och letar efter Viveca Lindfors
som kan leda honom till mördaren. Bob (Gordon MacRae) ligger på
krigssjukhus i CA, USA och skall starta en ranch ihop med soldatbuddyn
Steve (Edmond O'Brien), men när han ligger i drogad dvala får
han besök av en vacker kvinna med europeisk brytning (Lindfors
med sin grova
svenska accent) som berättar att Steve skadats svårt och
vill dö, men ingen tror honom sen att kvinnan existerar. När
Bob skrivits ut får han höra
att Steve är misstänkt för mordet på spelaren Solly
och att ingen vet var Steve är. Bob börjar luska ihop med
sjuksystern Julie (Virginia Mayo)
och alla personer de frågar berättar sen i flashbacks om
sina möten med Steve. Vem är Lou Walsh och var finns den sköna
Lisa (Viveca)?
Viveca Lindfors var väl ingen enastående filmaktris men var
helt OK som europeisk dame med sin accent och verkligen strålande
vacker - YUM!
4:3 fullscreen originalratio, black & white, mono
3. The Phenix City Story (disc 2) regi:
Phil Karlson 1955 studio: Allied Artists Picture - oväntat brutal
vigilantes vs. gangsters pseudodokumentär
Filmen berättar efter en lång udda dokumentär
inledning och (hycklande typisk för att beveka censuren) moralisk
indignation om några få som vågade
ta striden mot spelmaffian i Alabama's Phenix City, en stad som styrts
av gangsters i nästan 100 år. Staden styrs i praktiken av
till synes godmodige
kasinoägaren Rhett Thanner (bra Edward Andrews) men när WW2
soldaten John Patterson (bra Richard Kiley) anländer till staden
för att hjälpa sin
far, advokaten Al Patterson (John McIntire) på byrån. då
blir det snart dags att ta strid mot spelsyndikatet, som svarar med
synnerligen brutalt våld,
bl a mordet på en liten flicka. OK, flickdockan i bilen är
ingen vidare effekt, men våldet i filmen är ovanligt effektivt
obehagligt och filmen är snärtig
anamorfisk widescreen, black & white, mono
4. Cornered (disc 1) regi: Edward Dmytryk
1945 studio: RKO - bra WW2-antifascist-thiller med jakt på krigsförbrytare
i Buenos Aires
Kanadensiske stridspiloten, den livstrött cyniske
Laurence Gerard (Dick Powell, alltid beredd att snärta ur sig något
rappt) beslutar efter krigsslutet
att finna den ansvarige bakom hans franska frus död, franske nazikollaboratören
Marcel Jarnac. Spåren leder till Buenos Aires nazismittade societet
och Jarnac's änka Madeleine (Micheline Cheirel). En fixare/kontaktperson
spelas av den karismatiske Walter Slezak och en betjänt av Jack
La Rue
4:3 fullscreen originalratio, black & white, mono, theatrical trailer
5. Armored Car Robbery (disc 3) regi:
Richard Fleischer 1950 studio: RKO - bra cops vs. robbers fugitive action
med Adele Jergens som rutten strippa
Rak enkel handling där kriminalaren Löjtnant
Jim Cordell (Charles MGraw) leder jakten på 4 värdetransportrånare.
Rånarna leds av den skoningslöse
mördaren, elegant slickade Dave Purvis spelad effektivt av William
Talman, kanske mest känd för sin roll som psyko i Ida Lupino's
The Hitch-Hiker som
naturligtvis var förebilden både för senare tiders liftarpsyko
David Hess som Ruther Hauer. Rånarna slår till med gas när
pengahämtning sker vid baseball
arenan i LA. Polisens hetaste spår är en av rånarnas
flickvänner, den moraliskt helt genomruttna men yppigt lockande
burleskdansösen Adele Jergens
4:3 fullscreen originalratio, black & white, mono
6. Crime in the Streets (disc 3) regi:
Don Siegel 1956 studio: WB - hyfsat teatraliskt juvenile deliquency
drama mer än Film Noir med en ung Cassavetes
Välspelat om ungdom på glid och om 18-årige
Frank (John Cassavetes i sin allra första film, den sedermera artmovie
mästarregissören var 26-27 år)
ledare för gänget the Hornets, om socialarbetaren Ben Wagner,
Franks utslitna mor, lillebror Richie och gängpolarna Lou och Angelo
anamorfisk widescreen, black & white, mono
7. Desperate (disc 1) regi: Anthony
Mann 1947 studio: RKO - hyfsad men lite platt om en man ofrivilligt
involverad med gangsterliga
Detta var hårdkokte genre mästaren Mann's
3e film och hans första Film Noir. Nygifte transportören Steve
(Steve Brodie) anlitas för en transport som
visar sig ingå i en pälskupp där ligan leds av den brutale
men något tröge Walt Radak (Raymond Burr) och där både
Steve och frun Anne (Audrey Long)
snart är på flykt från både Radaks mannar som
polisen. Det hela är hårdkokt men lite stelt och Mann blev
bättre framöver, fast där finns en svängande lampa
med mörker/ljus över grovhuggna gangsteransikten och en fin
trapphus-shootout, som gjord för ett fall från hög höjd
4:3 fullscreen originalratio, black & white, mono
8. Deadline at Dawn (disc 4) regi: Harold Clurman 1946
studio: RKO - kriminalkomedi som inte har mycket att göra med Cornell
Woolrich's roman
Hur man inte filmatiserar en Cornell Woolrich roman.
Denna film tas upp separat på Film Noir sidan