Some asian
favourite movies from the film year 2020
From South Korea: Secret Zoo
......... direction and co-script: Son Jae-gon
Feel
good comedy with quirky Korean humour where
a top law firm attourney is set to manage a
run down Zoo without any animals or visitors. The solution - Fake Animals
Beasts Clawing
at Straws ......... direction and script:
Kim Yong-hoon
Very entertaining crime thriller and black
comedy in a great debut feature film from Park. Happenings
around a bag of money on the loose resembling the style of 2002 "No
Blood, No Tears" and the
great Jeon Do-yeon owns every scene she's in.
The original title is impressive: Jipuragirado japgosipeun jimseungdeul
Some asian
favourite movies from the film year 2019
From China: The New King of Comedy
......... direction, script and co-production: Stephen Chow
The Great Stephen Chow is back with his
new version of his 1990's film, and it's a fine feel good
comedy with fun and warmth and the wonderful actress Vin E Jingwen as
Dreamy. Let's not
forget about the one and only Wang Bao Qiang either
The Wild Goose Lake .........
direction and script: Diao Yinan
Diao Yinan is Back with an amazing piece
of China Noir Crime Action and visually stunning.
This is "The Chinese Gangster movie" about
a Cop killer on the run, and Gwei Lun Mei is
hypnotic. Set-pieces and set-ups a plenty
Some
asian favourite movies from the film year 2018
From China: Ash is the Purest White .........
direction and script: Jia Zhang Ke (China-France prod.)
Another beautiful China Noir from Zhang
Ke, with Diao Yinan the masters of the Chinese New
Wave. A gangster roadmovie drama and a miserable love story when Zhao
Tao travels all
over China in search for her lost boyfriend
From South Korea: The Witch - Subversion
......... direction and script: Park Hoon-jung
Violent mystery action with great performances
from Kim Da-mi and Go Min-si when an evil secret
state agency is hunting down a teenage girl with immense telekinetic
powers. Nonsense action trash
but still very enjoyable, and the two young actresses were just great.
Dumb, dumber, great fun !
From India Bollywood and Netflix: Sacred
Games ......... direction: Anurag Kashyap/Vikramaditya Motwane
Vikram Chanda's 2006 epic crime novel made
as a Netflix TV series and with the greatest film talents of
India, as Anurag Kashyap and Nawazuddin Siddiqui. This massive novel
will be made in a 2 seasons series
This is truly Great stuff and met with critical acclaim. Still the best
Netflix production i've seen
Some
asian favourite movies from the film year 2017
From China: Our Shining Days
.......... direction: Wang Ran
Just wonderful Feel Good comedy
about the love of music and with some romance
and it could surely work for viewers worldwide. Music students plays
old Chinese instruments
and struggles with getting any recognition
From South Korea: Okja
.......... direction and co-script: Bong Joon-ho
Yes! In a South Korean and US co-production
Bong gives us an enchanting sci-fi thriller or
something like that, about a girl and her Hippopotamus pig. Somehow
Bong has escaped the
Hollywood virus and kept his personal style and vision intact. Almost
impossible but he did
From India Bollywood: Mom
.......... direction: Ravi Udyawar
Very fine Female Revenge thriller and the
last film the legendary Sridevi made before her tragic
death that shocked India. A mother takes revenge on her daughters
rapists. Nawaz makes an i
impact as private detective DK and Akshaye Khanna is the investigating
cop
From Thailand: Bad Genius
.......... direction: Nattawut Poopiriya
Thai heist thriller comedy about exams
cheating that became a Super HIT in Asia and the
highest grossing film in Thai film history. Very entertaining indeed
and with the coolest
actress name ever: Chutimon Chuengcharoensukying
Some asian favourite movies from the film year
2016
From Japan: A Bride for Rip Van
Winkle ..........
direction and script: Shunji Iwai
My favourite japanese director Iwai returns
with a 3 hour long uniquely personal drama.
The Amazing tale of a young teacher, the marriage, the divorce and the
bride for Rip Van
Winkle. I Love You Shunji Iwai !
From China: Mermaid
.......... direction, co-script and production: Stephen Chow
Stephen Chow strikes again in a charming
romantic comedy-fantasy about a mermaid
and a ruthless property developer millionaire.
From Hong Kong: Three
.......... direction: Johnnie To
The Master
is Back from the big production quagmire hell, YES!
With a taut and exciting hospital crime
action thriller and with a Grand Brian De Palma-esque finale. Welcome
back great old Johnnie.
My favourite Johnnie To movie in a decade. A gangster with
a bullet wound to his head is rushed into a
Hong Kong hospital, and when neuro surgeon Vicky Zhao wants to operate,
the Hong Kong police want
his gang members to attack and try to free their boss so they can kill
them all. The waiting game can start
Some asian favourite movies from the
film year 2015
From South Korea: Alice in Earnestland ..........
direction: Ahn Gook-jin
Great, inspired and delightfully unhinged tragi-comic
drama about a burnt out hard-working woman and wife
with a deaf and handicapped hospitalized husband to support. A desperate
situation craves desperate
measures and soon her life is whirling into chaos and mayhem. Lee Jung-hyun
excels in the role as Su-nam.
Big hopes now for the female debut director Ahn Gook-jin and Jung-hyun
bagged a Best Actress award
From India: Titli ..........
direction and script: Kanu Behl
Powerful
disturbing indie drama with great acting about a really
fucked up family, Titli and his 2 brothers from Hell.
Brilliant and my favourite hindi film of the year. Anurag Kashyap's
a big fan of this film, a movie that rides in the
front of The Bollywood New Wave of filmmaking. Anurag kashyap loves
this movie and so do I, and maybe this
is the best film i've seen from any country in the world the last 1-2
years
From India: Ugly ..........
direction and script: Anurag Kashyap
Brilliant pitch black Crime-Noir about the kidnapping
of a child and with great actors and superb visual style.
Sort of a mainstream movie for the maestro of the Bollywood New wave,
but it's gripping and taut.
Great Stuff again from my favourite indian director
Några asiatiska favoritfilmer
från filmåret 2014
From Japan: Parasyte -part 1 (Kiseijuu)
.......... direction, script and VFX: Takashi Yamazaki
Baserad på en legendarisk mangaserie är detta
en underbart festlig filmatisering av hur parasit-aliens tar över
människors
kroppar och planerar ett övertagande av Jorden och med människokött
som basföda. Om det nu inte vore för skolgrabben
Shinichi som med sin misslyckade parasitkompis Mr. Migi (lyckades inte
ta över grabbens hjärna utan bara handen) skall
ta upp kampen mot aliens. Precis hur man skall använda sig av CGI/VFX
och även om Part 2 inte är lika bra så var denna
enormt underhållande att se på, med sköna visuella
effekter. Bra jobbat Takashi Yamazaki
Greatful Dead (Gureitofuro Deddo) ..........
direction and script: Eiji Uchida
En mycket
originell och underhållande drama-komedi-horror om en mycket ensam
kvinna vars hobby är
att spana på andra
ensamma och sen, om offret är en klass-A ensamvarg, också
stalka dem. Ensamhet, religion och fucked-up families i våldsam
men ändå rolig och märkligt upplyftande japansk film.
En av de senaste årens allra bästa och svart humor när
den är som bäst.
Kumi Takiuchi i huvudrollen är utmärkt och hennes vrickade
leende är obetalbart, och Takashi Sasano som den vresige äldre
mannen är magnifik. En skräck - och kärlekshistoria av
det mer ovanliga slaget. Inspelad 2013 med premiär 2014
Från Kina: Black Coal, Thin Ice
(Bai ri yan huo) .......... direction and script:
Diao Yi-nan
Lysande vintrig neo-noir
crime-thriller från nordöstra Kinas koldistrikt där
en mystisk mördare dumpar likdelar i kolvagnar.
Ännu en ruffigt vardaglig kanoncrime från mainland China.
Filmen vann Guldbjörnen för bästa film
vid Berlins filmfestival, Liao Fan vann Silverbjörnen
för bästa roll och taiwanesiskan
Gwei Lun Mei vann en Hong Kong Golden Horse Award för
bästa aktris
Några asiatiska
favoritfilmer från filmåret 2013
Från Japan/USA: Kumiko The Treasure
Hunter .......... direction: David Zellner
A haunting indie Mystery-Drama. A Tragic
tale that's strangely uplifting and with a meditative beauty to it.
Unforgettable images of the sad and slightly off-kilter but strong-minded
japanese girl Kumiko in a quest
for a buried treasure somewher in the Minnesota - North Dakota snow.
The Mystery of Fargo in a clever
script from the Zellner brothers. Not really an asian film but a USA-Japan
co-production
Från Kina: A Touch Of Sin (Tian
Zhu Ding) .......... direction and script: Jia Zhang-Ke
Ett mörkt kriminaldrama från det inre av
mainland China, från de bleka koldistriktens Kina. Om människor
på gränsen till
sammanbrott, som är på kokpunkten i den vilda ohämmade
ekonomiska tillväxtens Kina. Dystra men fascinerande episoder
som lär vara baserade på verkliga händelser. En prisbelönt
film som oväntat visats i stort oklippt i Kina trots dess massiva
kritik av samhällsklimatet i det nuvarande kommunistiska men rövarkapitalistiska
Kina. Förklaringen kan ev. vara att Jia
Zhang-Ke lär ha en beundrare i folkrepublikens president, Xi Jinping
Från Sydkorea: Cold Eyes ..........
direction: Jo Eui-suk
En riktigt bra kriminalthriller med högt tempo,
intressant high tech-polisprocedur-arbete, bra skådespel och ett
bra manus.
Snyggt och stringent där spanings-rotel jagar mastermind bakom
smarta rån och en sydkoreansk uppdatering på Johnnie
To's Eye in the Sky från 2007 som är klassen bättre
än originalet.
Det är mainstreamfilm men det är hela tiden spännande,
det är bra skådespel, det är högt tempo ... ja,
när det skall vara högt
(något som en bra genre-regissör har känsla för)
och t.ex en finfin biljakt med eldstrid hade Dante Lam stolt kunnat
ha gjort
Pluto ..........direction and script:
Shin Su-won
A talented and unusual indie high school thriller from
one of the future hopes of korean cinema, Shin Su-won.
An inhuman school system leads to nihilism and even murder in a university
prep school. Not the usual
high school horror and one of the most promising korean films i've seen
in many years
Några
asiatiska favoritfilmer från filmåret 2012
Från Sydkorea: Helpless ..........
direction: Byun Young-joo
Kvinnliga regissören och tidigare mestadels dokumentärfilmaren
Byun har gjort en alldeles, alldeles utmärk film och
prisbelönades för bästa regi i sitt hemland. En film
som blev en stor framgång ekonomiskt i Sydkorea och som förenar
sedvanliga mainstream genre-element med artmovie mentalitet på
ett briljant sätt.
En lågmält gripande och spännande psykologisk thriller
där en förtvivlad man söker efter sin fästmö
som försvunnit
strax innan bröllopet och där spåren efter kvinnan leder
in i dunklet. Vem var eller är hon ? Varför försvann
hon ?
Från Indien: English Vinglish ..........
direction and script: Gauri Shinde
Med den här filmen, en drama-komedi av den kvinnliga
debutregissören Gauri Shinde gjorde Sridevi sin
återkomst till
filmindustrin, och det blev en makalös SUPER HIT. Jag överdriver
inte om jag säger att en HEL VÄRLD hyllar hennes
gloriösa prestation. Filmen hade premiär vid Toronto International
Film Festival och lär ha fått en lååång
stående ovation.
Sridevi spelar hemmafrun Shashi som hånas av såväl
man som sina barn för sina milt sagt bristfälliga engelskakunskaper
och som beslutar sig för att göra något åt saken,
höja sin självkänsla som varit i nivå med en sjunken
båt och för första
ggn få lite respekt. På besök i NY, där hon skall
hjälpa sin syster med ett bröllop, blir hon kompis med en
härligt brokig
skara elever i sin engelska-klass.
49-åriga Sridevi är makalös i rollen, saknar ord faktiskt
för att beskriva hur bra hon är. Värd alla panegyriska
hyllningar
Miss Lovely .......... direction and
co-script: Ashim Ahluwalia
Magnifik artmovie och Film Noir drama med atmosfäriskt
foto av K. U. Mohanian och med strålande skådespelare på
alla
håll och inte minst då förstås fine Nawazuddin
Siddiqui. Lågmält, stringent koncentrerat, dystert och universellt
hyllat och
prisbelönat om några av pornograferna i de nedre träsken
av Bombays filmindustri under 1980-talet, den s.k. C studiofilmen
och under den nivån, den rena porrfilmen.
Möt The Duggal Brothers. De spelar in och säljer dels C-film
av sexfilmskaraktär och dels ren porrfilm och de har naturligtvis
penninggiriga producenter eller rena gangsterbossar över sig. Men
Siddiqui's Sonu drömmer om att spela in en romantisk film
Från Hong Kong: Motorway
.......... direction: Soi Cheang
En i och för sig enkel men briljant snärtig
kriminal-biljakts-action. Veteransnuten och snart pensionerade Officer
Lo ingår med
sin betydligt yngre kollega Cheung i östra Kowloon's trafikenhet
The Invisible Squad.
När svårfångade rånaren och flyktchauffören
Sun, spelad avslappnat coolt av Guo Xiaodong, fritar rånaren Chong
i en
spektakulär biljaktsscen leker han katt och råtta med de
jagande poliserna och flyr undan med sin patenterade "snurra-runt-
på-stället-45 grader-sväng-i-trång-gränd
manöver.
Den legendariske racing-rånaren har aldrig fångats av Hong
Kong polisen och bara en polis har varit nära att fånga in
Sun
tidigare, bara en polis har klarat av att göra den spektakulära
snurra-på-stället svängen - nämligen Officer Lo.
Kommer han
eller unge Cheung lyckas fånga in Sun den här gången
?
Några
asiatiska favoritfilmer från filmåret 2011
Från Sydkorea: Night Fishing
(Paramanjang) .......... direction, script and production:
Park Chan-wook
Ett märkligt men fascinerande filmexperiment
inspelat på iPhones. En säreget udda och oförglömlig
kortfilm som
Park vann Guldbjörnen i Berlin med.
Ett synnerligen udda projekt alltså av den internationellt hyllade
sydkoreanske regissören Park Chan-wook som
tillsammans med sin lillebror Chan-kyung spelat in denna fascinerande
och gåtfulla 33 minuter långa kortfilm med
hjälp endast av ett antal iPhone mobiler. Den här filmen funderade
jag på ännu ett år efter att jag såg den
Från Indien: Not a Love Story ..........
direction: Ram Gopal Varma
Ännu ett lysande och för att vara Bollywood
experimentellt kriminaldrama som är baserat på ett verkligt
rättsfall. Med 2 fantastiska skådisar, Mahie Gill och Deepak
Dobriyal som det älskande och brottsliga paret.
Det här är inget mindre än Ram Gopal Varmas återkomst
som en filmmakare av betydelse, RGV som ju var den
som med sin Satya förändrade den indiska kriminalfilmen.
Det är blodigt, det är otäckt och det är intensivt
och när den nutida bollywoodfilmens store omstöpare Anurag
Kashyap utbrister följande "Seems like RGV is back and with
a roar" då bör alla filmintresserade lyssna ...............
MEN, då bollywoodpubliken ju inte är filmintresserade i egentlig
mening utan mest vill chilla till kitchiga dans-
nummer och se masala skådisar visa upp sina nygymmade Lover Boy
muskler, så har filmen gått obemärkt förbi
Shor in the City .......... direction
and script: Raj Nidimoru and Krishna DK
Ett mycket bra indie-kriminaldrama i
den spännande Ny-Bollywood stilen som delvis väver samman
3 historier från ett kaotiskt Mumbai. Känsligt, spännande,
ibland roligt men hela tiden underhållande
om smårufflare i Indiens ekonomiska hjärta, Mumbai f.d. Bombay.
Om 3 småtjuvar, varav en vill ut
och ist. satsa på litteratur med sin fru - om än illegalt
utgiven, om en cricketspelare som vill muta sig in
i ett lag och om en nyföretagare som tar strid mot utpressare.
Från den begåvade duon bakom en av 2009 års bästa
filmer, drama-komedin 99
Några
asiatiska favoritfilmer från filmåret 2010
From Hong Kong: Detective Dee and the Mystery
of the Phantom Flame .......... direction: Tsui Hark
Mycket underhållande, påkostad och fett
snygg detektivhistoria i fantasy- och wuxiastil där handlingen
förlagts till Tangdynastin och 600-talets Kina under den grymma
kejsarinnan Wu. Andy Lau spelar mäster-
detektiven Dee som skall lösa de märkliga fallen med självantändande
personer och rädda bygget av en
jättelik Buddahstaty som skall resas till kejsarinnans kröning.
Carina Lau imponerar som kejsarinnan och
även övriga är utmärkta i rollerna - Andy Lau, Li
Bingbing, Tony Leung Ka Fai och Deng Chao
The Stool Pigeon .......... direction
and script: Dante Lam
Dante Lam! Wow! Där satt den för 3e gg i rad,
en gloriös kriminalfilms-stänkare i bästa guldera-stil.
Dante Lam, mästaren
av biljakter i folktäta centrala affärskvarter i Hong Kong
City. Biljakter av modellen den oväntade och geniala. Hong Kong
Crime Noir med dömd hopplös romantik, sorg, skuldkänslor
och ruffigt blodbad. Ja, vad skall jag egentligen säga om Dante
Lam's re-animation av kriminal-thrillern som jag inte redan sagt tidigare
? Så, se nedan vid de föregående 2 filmerna.
Kriminalpolisen Don Lee (Nick
Cheung) deppar efter att hans tjallareavslöjats. Han känner
skuldkänslor och ansvar för sina
golgökar/tjallare/stool pigeons. Nu är farlige juveltjuven
Barbarian åter i Hong Kong för en ny stöt och Don beordras
finna
en tjallare som kan nästla sig in i dennes liga, och denne blir
Ghost, jr., nyss utsläppt från fängelset. Sagt och gjort,
snart blir
Ghost anlitad som chaufför åt ligan och ..... Let the Bloodshed
Begin
Fire of Conscience .......... direction
and script: Dante Lam
Briljant, nej, magnifik Crime-Noir som är både
stringent mästerligt regisserad som välspelad och som har
några få
men mycket effektiva actionscener. En nästan lika bra uppföljare
som hans föregående The Beast Stalker från 2008.
Dante Lam lyckas överväldiga mig med en reanimering av den
s.k. Guldtidens oftast briljanta kriminalfilms-genre till
en ny, realistisk modern kriminalstänkare utan hyperkinetik eller
onödiga artmovie-pretentioner, fast ändå visuellt
imponerande och med ett läckert bildmontage som intro. En frustrerad
och utbränd kriminalare sörjer sin mördade fru
och utreder flera parallella fall där någon hela tiden tycks
ligga ett steg före så att perpsen undkommer
Vilken väg kommer duon Dante Lam och medprod./manusförf. Jack
Ng ta i framtiden? Kommer de att ta Johnnie To's
väg mot formexperimenterande eller kan de polera till den traditionella
kriminal-thrillern ett steg till?
Från Sydkorea: Bedevilled ..........
direction: Jang Chul-soo
Ett synnerligen intensivt mörkt drama som övergår
till horror i en mycket omtalad filmdebut. Om två kvinnor, den
ena
en modern Seoulkvinna som kallas till en ö av den andra, en barndomsvän.
Väl på den isolerade ön kan hon se att hennes
barndomsvän befinner sig i helvetet, plågad av inte bara
den sadistiske maken, den helvetiska svärmodern utan också
av
de andra grottmänniskorna-bönderna på ön. Slutet
kunde vara bättre men ändå en imponerande egen långfilmsdebut
av
Jang som tidigare varit Kim Ki-duk's second unit regi-assistent
Från Indien: Tere Bin Laden ..........
direction and script: Abishek Sharma
Väldigt rolig skruvad komedi där den pakistanske
amerikavännen, TV-reportern Ali behöver pengar för att
förverkliga sitt projekt, att resa till USA och jobba inom media.
Problemet är bara att han är pakistanier och
och vi befinner oss i september 2001, ouch..... dålig tajming.
Han vägras visum och behöver ett falskt pass, ett
dyrt falskt pass och varifrån skall han få pengarna? Då
ser han hönseriägaren Noora, som ju ser ut som....
Osama Bin Laden rentav och om man spelar in en förfalskad tape
och sen säljer den dyrt till media, så kan det
väl inte göra så mycket, eller? Årets roligaste
film gjord med glimten i ögat och man skrattade gott
Några
asiatiska favoritfilmer från filmåret 2009
Från Hong Kong: Murderer ..........
direction: Roy Chow Hin-Yeung
Bra eller bra-dålig? Uppfriskande med en så
inspirerat galet vrickad upplösning tycker jag att man antingen
garvar
eller kastar ut teven genom fönstret. Ha, ha, ha, störtskönt
sjukt
"In this never seen crime thriller"
lovar filmens trailer och man får bara hålla med, iaf jag
har aldrig sett en sådan
intrig (vändning) tidigare. Ha! Ha! Ha! Antingen lär väl
folk bli förbannade och använda discen som frisbee eller så
tycker man det är jättekul, som jag. Producenterna sitter
på en riktig guldgruva här och inte bara lär vi få
se en uppföljare,
det skulle inte förvåna mig om vi får se versioner
från världen runt framöver.
Regissören Roy Chow är ett nytt fräscht tillskott till
Hong Kong filmen och det skall bli mycket spännade att se vad han
kommer utvecklas till, vågar man hoppas på en ny Johnnie
To eller får vi nöja oss med en ny Danny Pang?
Aaron Kwok är mycket bra som hysterisk överspänd polis
i denna psykologiska kriminal-thriller som ibland gränsar till
ren horror (eller komedi ? rentav om man som tittare helt flippar ut
över den ovanliga intrigvändningen)
Anm. 2012 - Nej, så blev det inte. Kritikerna var så upprörda
över filmen att de troligen tillintetgjorde alla inblandades
fortsatta karriärer inom filmen. Men, en kopia kom det strax efter
från USA, sommaren 2009 i Evil Child horrorn Orphan
Från Indien: Gulaal ..........
direction and script: Anurag Kashyap
Indisk films superbegåvning Anurag Kashyap, som
tidigare gett oss tokhyllade Black Friday och Devdas-varianten Dev D.
ger oss här ett fascinerande...... nej, ett HYPNOTISKT fascinerande
och ständigt överraskande artmovie kriminal-drama
där en naiv student dras in i lokalval och politisk separatism
i Rajasthan. Tafatte juridikstudenten Dileep kastas in i en
mardrömsvärld när han möter hårdföra
studentfraktioner och nationalistledaren Dukhi Bhana, spelad av den
fantastiske
Kay Kay Menon. Suveränt manus och lysande skådisar i alla
roller. Genialt
Från Japan: Tokyo Sonata
.......... direction Kiyoshi Kurosawa
Ett personligt, t ragikomiskt men ändå
livsbejakande familjedrama från Den Nya istiden, både
lätt surrealistiskt och
apokalyptiskt om en familj i den ekonomiska krisens Japan. Gjorde stor
succé i Cannes festivalen och är nog för mig årets
bästa film år 2009 än så länge ihop medden
likaledes mycket egensinniga ryssen Aleksei Balabanov's brutala men
svart roliga
ryska nutidsdrama Cargo 200. Suveräna skådisar också
förstås.
I filmens början blåser det upp till storm
såväl bildligt som verkligt när medelålders, 46-årige
kontorschefen Ryuhei Sasaki får
sparken. Koleriske Ryuhei är gift med Megumi och har 2 barn, vuxne
Takashi och 13-årige Kenji men han vågar inte, liksom
mängder av andra japanska män, berätta det för sin
fru, rädd att tappa ansiktet och sin patriarkala ställning
i familjen, och han
sällar sig till den stora horden av arbetslösa, lämnar
hemmet varje morgon propert klädd i kostym och med portfölj.
Han möter
en bekant även han i kostym och med portfölj som ger råd
hur man håller skenet uppe (läs mer under
japan)
Några
asiatiska favoritfilmer från filmåret 2008
Från Hong Kong: The Beast Stalker
.......... direction: Dante Lam
Mästerlig kriminal-thriller där Lam återupplivar
Hong Kong filmens Guldtid i modern, uppdaterad form. En extremt snygg
och välgjord kriminal-thriller med en imponerande inledande actionsekvens,
och La hade modet att spela in både Beast Stalker
och 2010 års uppföljare Fire of Conscience On Location centralt
på Hong Kongs folk- och trafikfyllda gator, vilket ger en
sällsynt nerv åt händelserna. En polis beslut att ta
upp biljakten på en brottsling leder till oanade konsekvenser
och till en
tvekamp mellan en snut, fylld av skuldkänslor, och en dyster triad
underhuggare som tar sitt otäcka uppdrag på allvar
Från Sydkorea: The Chaser (Chugyeok-ja)
.......... direction: Na Hong-jin
Äntligen en stark sydkoreansk kriminal-thriller
igen! Spännande och otäckt med Feel Bad känsla när
sliten och lätt osympatisk ex-snut, nu hallick, tar upp jakten
på en av sina flickor, offer för en seriemördare.
Ovanligt upplagd så tillvida att vi vet vem som är den skyldige,
och som dessutom villigt erkänt sina dåd
men inte var den olyckliga ensamstående mamman och deltids eskortflickan
Mi-jin befinner sig, eller om
hon ännu är i livet. Snyggt, skickligt gjort och obehagligt
som säkert lär komma i Hollywood-version
Från Thailand: Chocolate ..........
direction: Prachya Pinkaew
Massor av läckert koreograferad fighting från
Ong Bak-regissören Prachya Pinkaew med den thailändska martial
arts film-legenden Panna Rittikrai som action supervisor och medproducent.
Med det nya kvinnliga superlöftet
"Jija (Jeeja)" Yanin (Vis-) Mitananda
som ung kvinnlig martial arts fighter (i mix på muay thai/kung
fu/tae kwon do) och kanske äntligen en blivande
efterträdare till ikonerna Cynthia Rothrock och Michelle Yeoh i
den förmodat avsomnade Female Fighters-genren
Från Japan: The Machine Girl
(One Armed Ballistic Assault Heroine) .......... direction: Noburo Iguchi
Spekulativt avsiktlig och gjord
efter beställning, men ändå festlig trash.
Helt klart årets roligaste film hittills, en skönt
vrickad splatter-action-komedi med gejsrar av blod, fingersushi, en
dödsborr behå och yakuza-ninjas m.m. Absolut helgalet vilt
och en julafton för alla stora barn utlovas.
Möt den osannolikt vidriga yakuzafamiljen Kimuras, charmerande
människor. Möt den enarmade high-schoolflickan
Ami Hyuga ute efter hämnd för sin lillebrors död, och
möt hennes buddy, den kvinnliga bilmekanikern Miki
Några asiatiska
favoritfilmer från filmåret 2007
Från Sydkorea: Epitaph ..........
direction and script: The Yeung Brothers
Ett läckert drömskt och visuellt magnifikt
horror-drama om mystiska skeenden på ett koreanskt sjukhus år
1942.
Om dödsfall, kärlek och andemanifestationer och som både
är fascinerande, vackert och skickligt utfört.
År 1979 minns den gamle läkaren Park Jung-nam tillbaka till
sin tid som ung medicinstudent på Ansengsjukhuset 1942,
mitt under WW2 och japansk ockupation och till händelser som märkt
honom för livet. Huvudpersonerna i berättelsen
skiftar, en mördare dödar japanska soldater och en drömscen
med Jung-nam är så vacker att jag tappar andan
Secret Sunshine .......... direction
and co-script: Lee Chang Dong
Lee Chang Dong är tillbaka, efter sin tid som kulturminister
i Sydkorea, med sin första film sen Oasis (2002), ett drama
fyllt av sorg och smärta om en kvinna drabbad av eländigt
stor olycka. En film om hantering av sorg och (måhända ?)
även
existentiellt om livets omening eller mening. Låter tuungt? Ja,
men framförallt är det här ett finstämt stycke med
två imponerande
rollprestationer: Jeon Do Yeon är helt fantastisk som den olyckliga
Lee Shin Ae, och vann bl a priset som bästa aktris i Cannes 2007
för rollen, och Song Kang Ho visar även han sin mångsidighet
som aktör och rörande som den, med små förhoppningar,
men likväl i Lee fullständigt hopplöst förälskade
bilmekanikern Kim Jong
Chan. Song fick Korean Film Award 2007 som bästa manliga skådis
för rollen (där även Lee prisades för bästa
regi, Jeon för bästa
aktris och filmen för bästa film
Från Hong Kong: Exodus
.......... direction: Pang Ho Cheung
Pang Ho Cheung (bl a kultfilmen "Men Suddenly in
Black") en ny kraft inom Hong Kong filmen, ger oss här ett
begåvat, mycket
originellt udda och visuellt läckert drama med stillsam surrealistisk
humor. En blandning av kriminalfilm, psykologiskt drama och
artmovie och spelar lite som en kinesisk Toshiaki Toyoda kanske? Den
är för mig 2007 års största överraskning.
Simon Yam -jag bara älskar Simon Yam! är helt briljant förstås
i en nedtonad roll, och slutet är genialt (ha, ha...garvar ännu).
Varning dock, filmen är långsam och stryker en hela tiden
mothårs och kan säkert dela tittarna i 2 läger, men
för dem som
känner till och gillar Pang's speciella stil (och har öppna
sinnen) blir filmen en höjdare
Några
asiatiska favoritfilmer från filmåret 2006
Från Japan: Linda Linda Linda
.......... direction: Nobuhiro Yamashita
Ett oemotståndligt ungdomsdrama om några
highschool-tjejer som har ett band ihop, och under stor möda repar
på 2-3 låtar inför
skolans festival. Tjejerna sliter på hårt med repetionerna,
kvällar och nätter, med legendariska japanska pop-punk bandet
Blue Hearts
låtar, bl a klassikern Linda! Linda! Faktiskt känns inte
en enda ton fel i den här filmen och vänskapen mellan de småtruliga
tonårstjejerna
är fint skildrad. Alla tjejerna är bra men Bae Doo-na skiner
förstås extra starkt, vilket inte är någon överraskning
för oss som lärt känna
denna fina aktris i filmer som "Sympathy For Mr. Vengeance",
"Saving My Hubby" & "Take Care of My Cat"
Från Sydkorea: A
Bloody Aria .......... direction : Won Sin-yeon
Briljant, brutalt och överraskande festligt bisarrt
psycho-drama, där två stadsbor hamnar på avvägar
och möter våldsbenägna
lantisar i en sydkoreansk variant på Deliverance - Den sista färden