Some of my favourite asian movies Tillbaka till Startsidan

Varje år brukar det vara några filmer som jag fäst mig extra mycket vid. Jag anger dem här och observera att jag långt låångt
ifrån har sett alla nya asiatiska filmer av intresse, utan endast ett litet, liitet urval som mest är baserat på rena slumpen. Här är
det också en stor eftersläpning då det ju kan dröja ett bra tag innan en ny spännande asiatisk film når våra breddgrader i ngn
form av utgåva. Min listning av favoritfilmer börjar längst ned på sidan med år 2005.
Läs mer om filmerna på deras filmsidor, Hong Kong och China, Bollywood, Japan och Sydkorea


Some asian favourite movies from the film year 2016

From Hong Kong: Three .......... direction: Johnnie To

The Master is Back from the big production quagmire hell, YES! With a taut and exciting hospital crime
action thriller and with a Grand Brian De Palma-esque finale. Welcome back great old Johnnie.
My favourite Johnnie To movie in a decade. A gangster with a bullet wound to his head is rushed into a
Hong Kong hospital, and when neuro surgeon Vicky Zhao wants to operate, the Hong Kong police want
his gang members to attack and try to free their boss so they can kill them all. The waiting game can start


Some asian favourite movies from the film year 2015

From South Korea: Alice in Earnestland .......... direction: Ahn Gook-jin

Great, inspired and delightfully unhinged tragi-comic drama about a burnt out hard-working woman and wife
with a deaf and handicapped hospitalized husband to support. A desperate situation craves desperate
measures and soon her life is whirling into chaos and mayhem. Lee Jung-hyun excels in the role as Su-nam.
Big hopes now for the female debut director Ahn Gook-jin and Jung-hyun bagged a Best Actress award

From India: Titli .......... direction and script: Kanu Behl

Powerful disturbing indie drama with great acting about a really fucked up family, Titli and his 2 brothers from Hell.
Brilliant and my favourite hindi film of the year. Anurag Kashyap's a big fan of this film, a movie that rides in the
front of The Bollywood New Wave of filmmaking. Anurag kashyap loves this movie and so do I, and maybe this
is the best film i've seen from any country in the world the last 1-2 years

From India: Ugly .......... direction and script: Anurag Kashyap

Brilliant pitch black Crime-Noir about the kidnapping of a child and with great actors and superb visual style.
Sort of a mainstream movie for the maestro of the Bollywood New wave, but it's gripping and taut.
Great Stuff again from my favourite indian director


Några asiatiska favoritfilmer från filmåret 2014

Från Japan: Parasyte -part 1 (Kiseijuu) regi, manus och VFX: Takashi Yamazaki

Baserad på en legendarisk mangaserie är detta en underbart festlig filmatisering av hur parasit-aliens tar över människors
kroppar och planerar ett övertagande av Jorden och med människokött som basföda. Om det nu inte vore för skolgrabben
Shinichi som med sin misslyckade parasitkompis Mr. Migi (lyckades inte ta över grabbens hjärna utan bara handen) skall
ta upp kampen mot aliens. Precis hur man skall använda sig av CGI/VFX och även om Part 2 inte är lika bra så var denna
enormt underhållande att se på, med sköna visuella effekter. Bra jobbat Takashi Yamazaki

Greatful Dead (Gureitofuro Deddo) .......... regi och manus: Eiji Uchida

En mycket originell och underhållande drama-komedi-horror om en mycket ensam kvinna vars hobby är att spana på andra
ensamma och sen, om offret är en klass-A ensamvarg, också stalka dem. Ensamhet, religion och fucked-up families i våldsam
men ändå rolig och märkligt upplyftande japansk film. En av de senaste årens allra bästa och svart humor när den är som bäst.
Kumi Takiuchi i huvudrollen är utmärkt och hennes vrickade leende är obetalbart, och Takashi Sasano som den vresige äldre
mannen är magnifik. En skräck - och kärlekshistoria av det mer ovanliga slaget. Inspelad 2013 med premiär 2014

Från Kina: Black Coal, Thin Ice (Bai ri yan huo) .......... regi och manus: Diao Yi-nan

Lysande vintrig neo-noir crime-thriller från nordöstra Kinas koldistrikt där en mystisk mördare dumpar likdelar i kolvagnar.
Ännu en ruffigt vardaglig kanoncrime från mainland China.
Filmen vann Guldbjörnen för bästa film vid Berlins filmfestival, Liao Fan vann Silverbjörnen för bästa roll och taiwanesiskan
Gwei Lun Mei
vann en Hong Kong Golden Horse Award för bästa aktris


Några asiatiska favoritfilmer från filmåret 2013

Från Japan/USA: Kumiko The Treasure Hunter .......... regi: David Zellner

A haunting indie Mystery-Drama. A Tragic tale that's strangely uplifting and with a meditative beauty to it.
Unforgettable images of the sad and slightly off-kilter but strong-minded japanese girl Kumiko in a quest
for a buried treasure somewher in the Minnesota - North Dakota snow. The Mystery of Fargo in a clever
script from the Zellner brothers. Not really an asian film but a USA-Japan co-production

Från Kina: A Touch Of Sin (Tian Zhu Ding) .......... regi och manus: Jia Zhang-Ke

Ett mörkt kriminaldrama från det inre av mainland China, från de bleka koldistriktens Kina. Om människor på gränsen till
sammanbrott, som är på kokpunkten i den vilda ohämmade ekonomiska tillväxtens Kina. Dystra men fascinerande episoder
som lär vara baserade på verkliga händelser. En prisbelönt film som oväntat visats i stort oklippt i Kina trots dess massiva
kritik av samhällsklimatet i det nuvarande kommunistiska men rövarkapitalistiska Kina. Förklaringen kan ev. vara att Jia
Zhang-Ke lär ha en beundrare i folkrepublikens president, Xi Jinping

Från Sydkorea: Cold Eyes .......... regi: Jo Eui-suk

En riktigt bra kriminalthriller med högt tempo, intressant high tech-polisprocedur-arbete, bra skådespel och ett bra manus.
Snyggt och stringent där spanings-rotel jagar mastermind bakom smarta rån och en sydkoreansk uppdatering på Johnnie
To's Eye in the Sky från 2007 som är klassen bättre än originalet.
Det är mainstreamfilm men det är hela tiden spännande, det är bra skådespel, det är högt tempo ... ja, när det skall vara högt
(något som en bra genre-regissör har känsla för) och t.ex en finfin biljakt med eldstrid hade Dante Lam stolt kunnat ha gjort

Pluto .......... regi, manus: Shin Su-won

A talented and unusual indie high school thriller from one of the future hopes of korean cinema, Shin Su-won.
An inhuman school system leads to nihilism and even murder in a university prep school. Not the usual
high school horror and one of the most promising korean films i've seen in many years


Några asiatiska favoritfilmer från filmåret 2012

Från Sydkorea: Helpless .......... regi: Byun Young-joo

Kvinnliga regissören och tidigare mestadels dokumentärfilmaren Byun har gjort en alldeles, alldeles utmärk film och
prisbelönades för bästa regi i sitt hemland. En film som blev en stor framgång ekonomiskt i Sydkorea och som förenar
sedvanliga mainstream genre-element med artmovie mentalitet på ett briljant sätt.
En lågmält gripande och spännande psykologisk thriller där en förtvivlad man söker efter sin fästmö som försvunnit
strax innan bröllopet och där spåren efter kvinnan leder in i dunklet. Vem var eller är hon ? Varför försvann hon ?

Från Indien: English Vinglish .......... regi, manus: Gauri Shinde

Med den här filmen, en drama-komedi av den kvinnliga debutregissören Gauri Shinde gjorde Sridevi sin återkomst till
filmindustrin, och det blev en makalös SUPER HIT. Jag överdriver inte om jag säger att en HEL VÄRLD hyllar hennes
gloriösa prestation. Filmen hade premiär vid Toronto International Film Festival och lär ha fått en lååång stående ovation.
Sridevi spelar hemmafrun Shashi som hånas av såväl man som sina barn för sina milt sagt bristfälliga engelskakunskaper
och som beslutar sig för att göra något åt saken, höja sin självkänsla som varit i nivå med en sjunken båt och för första
ggn få lite respekt. På besök i NY, där hon skall hjälpa sin syster med ett bröllop, blir hon kompis med en härligt brokig
skara elever i sin engelska-klass.
49-åriga Sridevi är makalös i rollen, saknar ord faktiskt för att beskriva hur bra hon är. Värd alla panegyriska hyllningar

Miss Lovely .......... regi, medmanus: Ashim Ahluwalia

Magnifik artmovie och Film Noir drama med atmosfäriskt foto av K. U. Mohanian och med strålande skådespelare på alla
håll och inte minst då förstås fine Nawazuddin Siddiqui. Lågmält, stringent koncentrerat, dystert och universellt hyllat och
prisbelönat om några av pornograferna i de nedre träsken av Bombays filmindustri under 1980-talet, den s.k. C studiofilmen
och under den nivån, den rena porrfilmen.
Möt The Duggal Brothers. De spelar in och säljer dels C-film av sexfilmskaraktär och dels ren porrfilm och de har naturligtvis
penninggiriga producenter eller rena gangsterbossar över sig. Men Siddiqui's Sonu drömmer om att spela in en romantisk film

Från Hong Kong: Motorway .......... regi: Soi Cheang

En i och för sig enkel men briljant snärtig kriminal-biljakts-action. Veteransnuten och snart pensionerade Officer Lo ingår med
sin betydligt yngre kollega Cheung i östra Kowloon's trafikenhet The Invisible Squad.
När svårfångade rånaren och flyktchauffören Sun, spelad avslappnat coolt av Guo Xiaodong, fritar rånaren Chong i en
spektakulär biljaktsscen leker han katt och råtta med de jagande poliserna och flyr undan med sin patenterade "snurra-runt-
på-stället-45 grader-sväng-i-trång-gränd manöver.
Den legendariske racing-rånaren har aldrig fångats av Hong Kong polisen och bara en polis har varit nära att fånga in Sun
tidigare, bara en polis har klarat av att göra den spektakulära snurra-på-stället svängen - nämligen Officer Lo. Kommer han
eller unge Cheung lyckas fånga in Sun den här gången ?


Några asiatiska favoritfilmer från filmåret 2011

Från Sydkorea: Night Fishing (Paramanjang) regi, manus och produktion: Park Chan-wook

Ett märkligt men fascinerande filmexperiment inspelat på iPhones. En säreget udda och oförglömlig kortfilm som
Park vann Guldbjörnen i Berlin med.
Ett synnerligen udda projekt alltså av den internationellt hyllade sydkoreanske regissören Park Chan-wook som
tillsammans med sin lillebror Chan-kyung spelat in denna fascinerande och gåtfulla 33 minuter långa kortfilm med
hjälp endast av ett antal iPhone mobiler. Den här filmen funderade jag på ännu ett år efter att jag såg den

Från Indien: Not a Love Story .......... regi: Ram Gopal Varma

Ännu ett lysande och för att vara Bollywood experimentellt kriminaldrama som är baserat på ett verkligt
rättsfall. Med 2 fantastiska skådisar, Mahie Gill och Deepak Dobriyal som det älskande och brottsliga paret.
Det här är inget mindre än Ram Gopal Varmas återkomst som en filmmakare av betydelse, RGV som ju var den
som med sin Satya förändrade den indiska kriminalfilmen.
Det är blodigt, det är otäckt och det är intensivt och när den nutida bollywoodfilmens store omstöpare Anurag
Kashyap utbrister följande "Seems like RGV is back and with a roar" då bör alla filmintresserade lyssna ...............
MEN, då bollywoodpubliken ju inte är filmintresserade i egentlig mening utan mest vill chilla till kitchiga dans-
nummer och se masala skådisar visa upp sina nygymmade Lover Boy muskler, så har filmen gått obemärkt förbi

Shor in the City .......... regi, manus: Raj Nidimoru and Krishna DK

Ett mycket bra indie-kriminaldrama i den spännande Ny-Bollywood stilen som delvis väver samman
3 historier från ett kaotiskt Mumbai. Känsligt, spännande, ibland roligt men hela tiden underhållande
om smårufflare i Indiens ekonomiska hjärta, Mumbai f.d. Bombay. Om 3 småtjuvar, varav en vill ut
och ist. satsa på litteratur med sin fru - om än illegalt utgiven, om en cricketspelare som vill muta sig in
i ett lag och om en nyföretagare som tar strid mot utpressare.
Från den begåvade duon bakom en av 2009 års bästa filmer, drama-komedin 99


Några asiatiska favoritfilmer från filmåret 2010

Från Hong Kong: Detective Dee and the Mystery of the Phantom Flame regi: Tsui Hark

Mycket underhållande, påkostad och fett snygg detektivhistoria i fantasy- och wuxiastil där handlingen
förlagts till Tangdynastin och 600-talets Kina under den grymma kejsarinnan Wu. Andy Lau spelar mäster-
detektiven Dee som skall lösa de märkliga fallen med självantändande personer och rädda bygget av en
jättelik Buddahstaty som skall resas till kejsarinnans kröning. Carina Lau imponerar som kejsarinnan och
även övriga är utmärkta i rollerna - Andy Lau, Li Bingbing, Tony Leung Ka Fai och Deng Chao

The Stool Pigeon .......... regi, manus: Dante Lam

Dante Lam! Wow! Där satt den för 3e gg i rad, en gloriös kriminalfilms-stänkare i bästa guldera-stil. Dante Lam, mästaren
av biljakter i folktäta centrala affärskvarter i Hong Kong City. Biljakter av modellen den oväntade och geniala. Hong Kong
Crime Noir med dömd hopplös romantik, sorg, skuldkänslor och ruffigt blodbad. Ja, vad skall jag egentligen säga om Dante
Lam's re-animation av kriminal-thrillern som jag inte redan sagt tidigare ? Så, se nedan vid de föregående 2 filmerna.
Kriminalpolisen Don Lee (Nick Cheung) deppar efter att hans tjallareavslöjats. Han känner skuldkänslor och ansvar för sina
golgökar/tjallare/stool pigeons. Nu är farlige juveltjuven Barbarian åter i Hong Kong för en ny stöt och Don beordras finna
en tjallare som kan nästla sig in i dennes liga, och denne blir Ghost, jr., nyss utsläppt från fängelset. Sagt och gjort, snart blir
Ghost anlitad som chaufför åt ligan och ..... Let the Bloodshed Begin

Fire of Conscience .......... regi, manus: Dante Lam

Briljant, nej, magnifik Crime-Noir som är både stringent mästerligt regisserad som välspelad och som har några få
men mycket effektiva actionscener. En nästan lika bra uppföljare som hans föregående The Beast Stalker från 2008.
Dante Lam lyckas överväldiga mig med en reanimering av den s.k. Guldtidens oftast briljanta kriminalfilms-genre till
en ny, realistisk modern kriminalstänkare utan hyperkinetik eller onödiga artmovie-pretentioner, fast ändå visuellt
imponerande och med ett läckert bildmontage som intro. En frustrerad och utbränd kriminalare sörjer sin mördade fru
och utreder flera parallella fall där någon hela tiden tycks ligga ett steg före så att perpsen undkommer
Vilken väg kommer duon Dante Lam och medprod./manusförf. Jack Ng ta i framtiden? Kommer de att ta Johnnie To's
väg mot formexperimenterande eller kan de polera till den traditionella kriminal-thrillern ett steg till?

Från Sydkorea: Bedevilled .......... regi: Jang Chul-soo

Ett synnerligen intensivt mörkt drama som övergår till horror i en mycket omtalad filmdebut. Om två kvinnor, den ena
en modern Seoulkvinna som kallas till en ö av den andra, en barndomsvän. Väl på den isolerade ön kan hon se att hennes
barndomsvän befinner sig i helvetet, plågad av inte bara den sadistiske maken, den helvetiska svärmodern utan också av
de andra grottmänniskorna-bönderna på ön. Slutet kunde vara bättre men ändå en imponerande egen långfilmsdebut av
Jang som tidigare varit Kim Ki-duk's second unit regi-assistent

Från Indien: Tere Bin Laden .......... regi, manus: Abishek Sharma

Väldigt rolig skruvad komedi där den pakistanske amerikavännen, TV-reportern Ali behöver pengar för att
förverkliga sitt projekt, att resa till USA och jobba inom media. Problemet är bara att han är pakistanier och
och vi befinner oss i september 2001, ouch..... dålig tajming. Han vägras visum och behöver ett falskt pass, ett
dyrt falskt pass och varifrån skall han få pengarna? Då ser han hönseriägaren Noora, som ju ser ut som....
Osama Bin Laden rentav och om man spelar in en förfalskad tape och sen säljer den dyrt till media, så kan det
väl inte göra så mycket, eller? Årets roligaste film gjord med glimten i ögat och man skrattade gott


Några asiatiska favoritfilmer från filmåret 2009

Från Hong Kong: Murderer .......... regi: Roy Chow Hin-Yeung

Bra eller bra-dålig? Uppfriskande med en så inspirerat galet vrickad upplösning tycker jag att man antingen garvar
eller kastar ut teven genom fönstret. Ha, ha, ha, störtskönt sjukt

"In this never seen crime thriller" lovar filmens trailer och man får bara hålla med, iaf jag har aldrig sett en sådan
intrig (vändning) tidigare. Ha! Ha! Ha! Antingen lär väl folk bli förbannade och använda discen som frisbee eller så
tycker man det är jättekul, som jag. Producenterna sitter på en riktig guldgruva här och inte bara lär vi få se en uppföljare,
det skulle inte förvåna mig om vi får se versioner från världen runt framöver.
Regissören Roy Chow är ett nytt fräscht tillskott till Hong Kong filmen och det skall bli mycket spännade att se vad han
kommer utvecklas till, vågar man hoppas på en ny Johnnie To eller får vi nöja oss med en ny Danny Pang?
Aaron Kwok är mycket bra som hysterisk överspänd polis i denna psykologiska kriminal-thriller som ibland gränsar till
ren horror (eller komedi ? rentav om man som tittare helt flippar ut över den ovanliga intrigvändningen)
Anm. 2012 - Nej, så blev det inte. Kritikerna var så upprörda över filmen att de troligen tillintetgjorde alla inblandades
fortsatta karriärer inom filmen. Men, en kopia kom det strax efter från USA, sommaren 2009 i Evil Child horrorn Orphan

Från Indien: Gulaal .......... regi, manus: Anurag Kashyap

Indisk films superbegåvning Anurag Kashyap, som tidigare gett oss tokhyllade Black Friday och Devdas-varianten Dev D.
ger oss här ett fascinerande...... nej, ett HYPNOTISKT fascinerande och ständigt överraskande artmovie kriminal-drama
där en naiv student dras in i lokalval och politisk separatism i Rajasthan. Tafatte juridikstudenten Dileep kastas in i en
mardrömsvärld när han möter hårdföra studentfraktioner och nationalistledaren Dukhi Bhana, spelad av den fantastiske
Kay Kay Menon. Suveränt manus och lysande skådisar i alla roller. Genialt

Från Japan: Tokyo Sonata .......... regi: Kiyoshi Kurosawa

Ett personligt, t ragikomiskt men ändå livsbejakande familjedrama från Den Nya istiden, både lätt surrealistiskt och
apokalyptiskt om en familj i den ekonomiska krisens Japan. Gjorde stor succé i Cannes festivalen och är nog för mig årets
bästa film år 2009 än så länge ihop medden likaledes mycket egensinniga ryssen Aleksei Balabanov's brutala men svart roliga
ryska nutidsdrama Cargo 200. Suveräna skådisar också förstås.

I filmens början blåser det upp till storm såväl bildligt som verkligt när medelålders, 46-årige kontorschefen Ryuhei Sasaki får
sparken. Koleriske Ryuhei är gift med Megumi och har 2 barn, vuxne Takashi och 13-årige Kenji men han vågar inte, liksom
mängder av andra japanska män, berätta det för sin fru, rädd att tappa ansiktet och sin patriarkala ställning i familjen, och han
sällar sig till den stora horden av arbetslösa, lämnar hemmet varje morgon propert klädd i kostym och med portfölj. Han möter
en bekant även han i kostym och med portfölj som ger råd hur man håller skenet uppe (läs mer under japan)


Några asiatiska favoritfilmer från filmåret 2008

Från Hong Kong: The Beast Stalker .......... regi: Dante Lam

Mästerlig kriminal-thriller där Lam återupplivar Hong Kong filmens Guldtid i modern, uppdaterad form. En extremt snygg
och välgjord kriminal-thriller med en imponerande inledande actionsekvens, och La hade modet att spela in både Beast Stalker
och 2010 års uppföljare Fire of Conscience On Location centralt på Hong Kongs folk- och trafikfyllda gator, vilket ger en
sällsynt nerv åt händelserna. En polis beslut att ta upp biljakten på en brottsling leder till oanade konsekvenser och till en
tvekamp mellan en snut, fylld av skuldkänslor, och en dyster triad underhuggare som tar sitt otäcka uppdrag på allvar

Från Sydkorea: The Chaser (Chugyeok-ja) .......... regi: Na Hong-jin

Äntligen en stark sydkoreansk kriminal-thriller igen! Spännande och otäckt med Feel Bad känsla när
sliten och lätt osympatisk ex-snut, nu hallick, tar upp jakten på en av sina flickor, offer för en seriemördare.
Ovanligt upplagd så tillvida att vi vet vem som är den skyldige, och som dessutom villigt erkänt sina dåd
men inte var den olyckliga ensamstående mamman och deltids eskortflickan Mi-jin befinner sig, eller om
hon ännu är i livet. Snyggt, skickligt gjort och obehagligt som säkert lär komma i Hollywood-version

Från Thailand: Chocolate .......... regi: Prachya Pinkaew

Massor av läckert koreograferad fighting från Ong Bak-regissören Prachya Pinkaew med den thailändska martial
arts film-legenden Panna Rittikrai som action supervisor och medproducent. Med det nya kvinnliga superlöftet
"Jija (Jeeja)" Yanin (Vis-) Mitananda

som ung kvinnlig martial arts fighter (i mix på muay thai/kung fu/tae kwon do) och kanske äntligen en blivande
efterträdare till ikonerna Cynthia Rothrock och Michelle Yeoh i den förmodat avsomnade Female Fighters-genren

Från Japan: The Machine Girl (One Armed Ballistic Assault Heroine) regi: Noburo Iguchi

Spekulativt avsiktlig och gjord efter beställning, men ändå festlig trash.

Helt klart årets roligaste film hittills, en skönt vrickad splatter-action-komedi med gejsrar av blod, fingersushi, en
dödsborr behå och yakuza-ninjas m.m. Absolut helgalet vilt och en julafton för alla stora barn utlovas.
Möt den osannolikt vidriga yakuzafamiljen Kimuras, charmerande människor. Möt den enarmade high-schoolflickan
Ami Hyuga ute efter hämnd för sin lillebrors död, och möt hennes buddy, den kvinnliga bilmekanikern Miki


Några asiatiska favoritfilmer från filmåret 2007

Från Sydkorea: Epitaph .......... regi: The Yeung Brothers

Ett läckert drömskt och visuellt magnifikt horror-drama om mystiska skeenden på ett koreanskt sjukhus år 1942.
Om dödsfall, kärlek och andemanifestationer och som både är fascinerande, vackert och skickligt utfört.
År 1979 minns den gamle läkaren Park Jung-nam tillbaka till sin tid som ung medicinstudent på Ansengsjukhuset 1942,
mitt under WW2 och japansk ockupation och till händelser som märkt honom för livet. Huvudpersonerna i berättelsen
skiftar, en mördare dödar japanska soldater och en drömscen med Jung-nam är så vacker att jag tappar andan

Secret Sunshine .......... regi: Lee Chang Dong

Lee Chang Dong är tillbaka, efter sin tid som kulturminister i Sydkorea, med sin första film sen Oasis (2002), ett drama
fyllt av sorg och smärta om en kvinna drabbad av eländigt stor olycka. En film om hantering av sorg och (måhända ?) även
existentiellt om livets omening eller mening. Låter tuungt? Ja, men framförallt är det här ett finstämt stycke med två imponerande
rollprestationer: Jeon Do Yeon är helt fantastisk som den olyckliga
Lee Shin Ae, och vann bl a priset som bästa aktris i Cannes 2007 för rollen, och Song Kang Ho visar även han sin mångsidighet
som aktör och rörande som den, med små förhoppningar, men likväl i Lee fullständigt hopplöst förälskade bilmekanikern Kim Jong
Chan. Song fick Korean Film Award 2007 som bästa manliga skådis för rollen (där även Lee prisades för bästa regi, Jeon för bästa
aktris och filmen för bästa film

Från Hong Kong: Exodus .......... regi: Pang Ho Cheung

Pang Ho Cheung (bl a kultfilmen "Men Suddenly in Black") en ny kraft inom Hong Kong filmen, ger oss här ett begåvat, mycket
originellt udda och visuellt läckert drama med stillsam surrealistisk humor. En blandning av kriminalfilm, psykologiskt drama och
artmovie och spelar lite som en kinesisk Toshiaki Toyoda kanske? Den är för mig 2007 års största överraskning.
Simon Yam -jag bara älskar Simon Yam! är helt briljant förstås i en nedtonad roll, och slutet är genialt (ha, ha...garvar ännu).
Varning dock, filmen är långsam och stryker en hela tiden mothårs och kan säkert dela tittarna i 2 läger, men för dem som
känner till och gillar Pang's speciella stil (och har öppna sinnen) blir filmen en höjdare


Några asiatiska favoritfilmer från filmåret 2006

Från Japan: Linda Linda Linda .......... regi: Nobuhiro Yamashita

Ett oemotståndligt ungdomsdrama om några highschool-tjejer som har ett band ihop, och under stor möda repar på 2-3 låtar inför
skolans festival. Tjejerna sliter på hårt med repetionerna, kvällar och nätter, med legendariska japanska pop-punk bandet Blue Hearts
låtar, bl a klassikern Linda! Linda! Faktiskt känns inte en enda ton fel i den här filmen och vänskapen mellan de småtruliga tonårstjejerna
är fint skildrad. Alla tjejerna är bra men Bae Doo-na skiner förstås extra starkt, vilket inte är någon överraskning för oss som lärt känna
denna fina aktris i filmer som "Sympathy For Mr. Vengeance", "Saving My Hubby" & "Take Care of My Cat"

Från Sydkorea: A Bloody Aria .......... regi: Won Sin-yeon

Briljant, brutalt och överraskande festligt bisarrt psycho-drama, där två stadsbor hamnar på avvägar och möter våldsbenägna
lantisar i en sydkoreansk variant på Deliverance - Den sista färden

Back to Start page ............................. Top