(bild från nätet; filmen ingår i Warner Brother's samling Film Noir Vol. 5)

Pulp Fiction mästaren Cornell Woolrich skrev av upphovsrättsliga skäl även under pseudonymerna William Irish (Simon & Schuster gav ut
hans svarta serie under hans riktiga namn och Lippincott hans Irish verk) och George Hopley. Under namnet William Irish publicerades inte
bara mästerverken Phantom Lady, Waltz into Darkness och I Married a Dead Man utan också 1944 Deadline at Dawn (Frist till gryningen,
1946 i Sverige på Centrum förlag) som var hans andra Irish roman och som anses höra till mästarens bättre verk.
Så här skriver Woolrich's levnadstecknare Francis M. Nevins Jr. om romanen i The Poet of the Shadow: Cornell Woolrich, 1977 (i över-
sättning av K Arne Blom 1980) "Den andra Irishromanen Deadline at Dawn (1944), är ytterligare en klockkapplöparberättelse och handlar
om ett ungt par som har fram till soluppgången på sig för att bevisa sig oskyldiga till det mord de anklagats för och undfly stadens spindelväv.
Woolrich frammanar New York efter mörkrets inbrott och hopplösheten hos dem som vandrar på stadens gator med ett patos som är oöver-
träffat inom genren".

Denna film då? Ja, glöm desperation och patos, nej, glöm all poesi överhuvudtaget när teatermännen Clurman och Odets skändar originaltexten.
Pretentiöst tråkige vänsterdramatikern Clifford Odets (vars sömnpiller Clash by Night inte ens Fritz Lang kunde väcka liv i) tar bort all romantik,
desperation, patos och skönhet, allt som är Noir för att istället satsa på en teatraliskt stel aningen surrealistisk dialog á la 30- och 40-talets unga
dramatiker whiz-kid-pretto Clifford Odets. Gissa vem av de 2 som överlevt tidens tand?
OK, om man inte känner till originaltextens skönhet och inte bryr sig om att detta är en kriminalkomedi och inte en Film Noir, så är filmen lite, lite
underhållande på ett B-igt sätt, kanske, inte minst för att man har Susan Hayward att vila ögonen på. Men på det stora hela så suger filmen.
Handling: Sjömannen Alex (Bill Williams) skall lämna NY kl 08.00 på morgonen för sin flottbas i Norfolk, Virginia. På kvällen har han supit och
hamnat hemma hos en barkvinna som hittas död. Han har haft en blackout på en timme och han har hennes pengar på sig, är han den skyldige?
Han luskar och åker kors och tvärs på NY's nattliga gator tillsammans med dancehall-kvinnan June (Susan Hayward) och taxichaffisen Gus
(Paul Lukas), allt till burlesk ton och kufisk dialog. 4:3 fullscreen originalratio, black & white, mono

Back