Hong
Kong DVD
Text below in Swedish:
Ännu ett artmovie-drama av den i väst bland "filmkritiker
som normalt avskyr den fantasirika asiatiska filmen men som gillar Wong Kar
Wai,
Ozu och Akira Kurosawa" vådligt populäre Kore-Eda. OK, inget
klafsande på leriga fält i dimma, dysfuntionella familjer i bråk
vid middags-
bordet i en engelsk förort eller gul snö längs husknutarna på
rumänsk landsbygd men ändock ännu en existentiell betraktelse
över meningen
med livet i form av (över-) tydliga metaforer. Men, kanske är det
denna gång ändå för japanskt för att passa dessa
tråkmånsar fullt ut?
Filmen inleds med att en medelålders man i duffel åker Osakas monorail
på väg hem från kneget (som servitör), han shoppar mat,
skyndar sig
hem och börjar snacka med frugan redan i dörren. Tror man, men det
visar sig att han talar med sin uppblåsbara sexdocka Nozomi, en docka
som han badar med, sover med och surprise, sätter på. Dessutom, yuck,
får man se hur han sen gör rent ...ehum.... den löstagbara plastvaginan,
urrk, information man gärna sluppit insupa. OBS! Varning för
spoilers nedan
............................................................................................................................
Vad han inte vet är att dockan inte bara ligger i sängen
på dagarna och väntar på hans hemkomst (se bilden ovan), den
vaknar till liv i form av
underbara sydkoreanska aktrisen Bae Doo-na
(jag älskar Bae Doo-na galet, en absolut favoritaktris) och ger sig ut
på stan. Hon har kvar sina
plastsömmar på benen, sina lolitakläder som följde med
sexdockan och hon måste då och då pumpas upp via ventilen
på magen. Hon skaffar sig
ett jobb i en dvdbutik, börjar träffa arbetskollegan Junichi, upptäcker
att hennes ägare ersatt henne med ny knulldocka (av förmodligen nyare
modell)
och hon söker svaret på varför hon fått ett hjärta,
letar upp sin skapare dockmakaren. Han frågar henne ängsligt om hon
har sett något som inte
varit ledsamt och hon lugnar honom vänligt med ett ja. Metaforiskt om meningen
med livet och konstaterande att det gör ont att leva.
Bae Doo-na är finfin förstås och bär upp filmen där
jag ändå tycker att Kore-Eda inte lyckas helt, är för självömkande
och övertydlig i metaforerna.
Filmen är vemodig om inte rentav Feel Bad och spelar lite som en japansk
kombination av Pinocchio och en eländigt dyster HC Andersen saga.
anamorfisk widescreen 5.1 japanskt tal med engelsk text, trailer och gallery
Back to Japan Film Page 1