Sensationellt usel turkisk jakt på relik thriller-action
med några internationella B-skådisar jämte sina egna förmågor.
Men eftersom det är en turkisk film så blir det intressant utflippat
ur en Psychotronfilm synvinkel förstås. En film inte
helt utan Good Bad Film egenskaper och det må vara förvirrat men
det är det iaf på ett synnerligen exotiskt sätt.
När jag någon gång lägger upp en sida om turkisk film
så kommer denna film definitivt att föräras med en plats. Jag
medger att jag ser turkiska filmer som exotiska för en nordeurope som jag
är och ber om ursäkt för detta om en ev.
turkisk läsare någonstans med massor av dötid till förfogandes
mot förmodan skulle google-översätta denna text.
Naturligtvis så görs det artmovies och/eller bra filmer i Turkiet
också men i väst så är det nog för sin helt underbara
trashfilm man är mest känd, för sina störtsköna superhjältefilmer,
egna sword and sandal hjältar i form av Tarkan
(se mer om denna på kult och Klassiker sidan) eller sina varianter på
action, sci-fi, westerns etc.
Den här filmen var riktigt, riktigt dålig - eller snarare förvirrad
kanske man skall säga, med trådar som tappas och
förmodade hjältar (?) som man avskyr direkt. Tuffa turkiska patrioter
antar jag, men som agerar så genomuselt att
att man inte vet om de är hjältar eller skurkar (naturligtvis kan
det vara regi och manus fel förstås) och Hakan Sahin,
regissören verkar vara rejält inkompetent men rätt kul är
det iaf. för en Bad Film gourmet.
Detta verkar vara turkiets svar på de Hollywood blockbuster
filmer om jakt på försvunna reliker och mumbo jumbo
som kom för några år sedan och man t.o.m nämner Dan Brown's
(Da Vinci koden) namn i filmen.
Man har anlitat 2 internationella martial arts killar, B-skådisarna Emanuel
Bettencourt och Mark Dacascos,
den ene tysk och den andre amerikan och de är faktiskt de bästa skådisarna
i filmen, vilket säger en del om de
turkiska skådisarnas insats i denna film.
Bettencourt spelar en amerikansk Harvard professor som är en internationell
svindlare som vill lägga beslag på en
turkisk skatt, en gömd karta över oljekällor. Han talar flytande
turkiska och dubbas illa och när han talar engelska så
verkar han dubbas också (?) tysk som han väl är och det låter
mycket underligt. Dacascos är hans skurkaktiga med-
hjälpare John på den amerikanska ambassaden.
Filmens huvudperson är museichefen Hakan (Sinan
Taymin Albayrak) en skottskadad hemlig agent som deltar i någon
sorts frivillig-agentstyrka som skall skydda Turkiet. Filmen börjar med
att Hakans och hans agentvän, den gamle gubben
Dervish (Burak Sergen) färdas i norra Irak i trakterna kring oljans Kirkuk
och hamnar ett bakhåll av kurder inklusive
beväpnade småbarn. Vad gjorde agenterna i Irak?
Ärligt talat fick jag aldrig kläm på det, men Hakan hade massa
pappersbitar på sitt skrivbord, lagfarter, karta ?
OK, tillbaka i Istanbul kommer Harvardmannen Ciano Depp (Bettencourt) till Hakans
museum och vill få titta på
sultanen Abdulhamid den II's egentillverkade kista som befinner sig i ett magasin.
Men Hakan nekar då tillstånd saknas.
Jakten på kistan tar vid och så börjar det snackas om andra
uråldriga reliker också, något som sen glöms bort när
filmen slutar i total förvirring. USA skurkar vs. turkiska
agenter med dansande Dervisher (sufi muslimer) på flajen.
Sinan Taymin Albayrak är stel som en pinne igenom hela
filmen och hans agentkollega Burak Sergen är mycket usel
och båda är också osympatiska. Man undrar om det var meningen
att de skulle vara Good Guys för den turkiska
uppretade biopubliken som säkert kastade popcorn på duken och krävde
pengarna tillbaka.
Som irriterad museikollega fientligt inställd mot Hakan ses Zeynep
Beserler som Yeliz (och hon är helt OK, skulle
gärna sett henne i huvudrollen som museichef och agent istället för
stele Albayrak, snygg också).
Självfallet får vi en glimt av de byzantinska kloakerna som än
idag ringlar sig under Istanbul.
widescreen 5.1 turkiskt tal med engelsk text, trailer, fotogalleri samt 2 trailrar
för ryska filmer i inledningen