US DVD

Text below in Swedish:

Hideout in the Sun från 1960 är legenden Wishman's allra första film, ett förmodat försvunnet nudie-cutie nudistepos i färg i en ny transfer på ett
16 mm negativ. De båda bankrånarna Duke och Steve på flykt från polisen kidnappar/kapar Dorothy (Dolores Carlos) och hennes bil och hamnar i
nudistlägret Hibiscus Country Club. Wishman, var en av föregångarna inom exploitation filmen och en av dem som banade vägen för att sexvallen
på film så småningom kom att brytas.

4:3 fullscreen originalratio, färg, mono med kommentarspår av författaren, biografen och vännen Michael Bowen,
intervju med Doris Wishman från 1998 (världens då coolaste 86 åring?) ca 6:45, intervju med David Friedman (6 min), News Reel 1960 (black &white,
ca 7 min), Previews vault (3 trailers från 60-talet bl a Joe Sarno), Retro Seduction Cinema trailers (bl a Inga).
Samt ett fint text och bildhäfte med en essä av Michael Bowen om- samt en intervju med Doris Wishman.

Disc 2: anamorfisk widescreen version av filmen, kortfilmen "Postcards from a Nudist Camp" (ca 27 min ej dialog från nudistläger), Previews vault

Om Doris Wishman:

För oss Weirdo-Psychotronic Films älskare är Doris Wishman (f.1912 - d.2002) filmhistoriens ohotade drottning. En sann film-auteur inom avant garde-
och exploitationfilmens område. Hon började på 60-talet med ett antal sexploitation nudie cutie epos som Hideout in the Sun, Nude on the Moon och Blaze
Starr Goes Nudist, för att sen övergå till ruffigare sex-draman i svartvitt som Bad Girls Go to Hell (måste vara en av de bästa filmtitlarna någonsin ihop med
Even Hitler Had a Girlfriend?). I början av 70-talet gjorde hon så sina "mästerverk" Deadly Weapons och "Double Agent 73" med den israeliska ex-polska
strippan, Chesty Morgan (Lillian Wilczkowsky), känd för att ha kanske världens största bröst.

Doris var en kvinnlig föregångare inom den del av filmindustrin som behandlar ämnet sexualitet och även om hennes filmer är något kaotiska (kalkon-usla skulle
kanske någon oinvigd drista sig till att utbrista) så är de onekligen djupt personliga och hon har sedermera förärats en s.k. Auteur-stämpel för sitt filmskapande.
Ett filmskapande med en egenartad stil där kameran ofta gör till synes udda utflykter och allra helst följer personers fötter eller drar iväg för att noggrannt studera
sakerna på ett nattduksbord. Direkt efter förtexterna i hennes första film "Hideout in the Sun" får vi se fötter, skor mot asfalt och ett konstnärsskap var så igång.
Kultikonen, störtsköna indiefilmaren Doris Wishman avled 2002, ärat vare ditt minne och jag älskar dig Doris!




Back to Cult & Classics Page 2