Text in Swedish below:
Först: Jag hänger med dåligt om vad
som händer inom svensk film och med svenskt filmfolk, mest beroende
på att jag på det stora hela inte har sett en bra
svensk film sedan 1970-talet. OK, Per Oscarsson's Mats Helge producerade
jätte-1980-talsspektakel och Super Flopp, medeltidskomedin "Sverige
åt
svenskarna" var riktigt skön också, jag hör
väl till en av de få som faktiskt såg den på
bio den korta tid den gick. Jag såg den 2 ggr och hade hjärtligt
kul,
och filmen är en av de mest orättvist nedsablade filmerna
någonsin. Per Oscarsson var oerhört rolig i detta otyglade
filmkaos och den borde finnas på dvd.
Hoppsan, där gled jag iväg igen och från en obskyr svensk
80-talskomedi nu tillbaka till Ex Machina, var var jag, javisst ...
Jag skall erkänna att jag aldrig hade hört talas om en av
huvudrollsinnehavarna i denna film och när jag googlade på
hennes namn blev jag alldeles paff när
jag såg att hon var svenska, född 1988 och boendes i Göteborg,
nämligen ....
Alicia Vikander
En formlig explosion av Gracil Skönhet och Själfullhet
som däckade mig totalt. WOW! Hon var inget annat än HYPNOTISK
i rollen som AI androiden Ava.
Här har vi en ny svensk världsstjärna inom filmen. Det
måste bara bli så och Naomi Rapace, Britt Ekland, Malin
Åkerman, Maud Adams, Izabella Scorupko
m.fl. får ursäkta, Vikander verkar vara The Real Thing och
i skrivande stund meddelar media att hon är glödhet internationellt
med massor av filmer på gång.
Den begåvade författaren och filmmanus mannen
Alex Garland, bl.a. 28 Days Later och Dredd, har här till slut
regisserat sin egna 1a film Ex Machina, en
filosofisk Sci-Fi thriller om AI och den kvinnliga humanoid roboten
Ava som bemötts mycket väl av genrekritiken och som redan
fått en viss kultstatus. Filmen
skulle från början ha haft svensk biopremiär i mars
2015 men det svenska filmbolaget lär har plockat bort filmen pga
av att filmen av distributören inte ansågs
hålla måttet kvalitetsmässigt. Hoppsan! Sverige, det
stora Kulturmörkret personifierat, eller?
Väldigt pinsamt är det onekligen men å andra sidan kan
man kanske inte klandra dem, de vet väl vad de gör och vill
inte förlora pengar och nöjer sig nog med
att släppa filmen på dvd/blu-ray så småningom
(förhoppningsvis i.a.f. det). Endast mainstreamfilm lockar förmodligen.

Alicia Vikander som AI skapelsen Ava. Hon är en
humanoid robot, men är hon en gynoid, en android eller en cyborg?

Filmens handling:
Programmeraren (och som det visar sig mycket skicklige dylike) 26-årige
Caleb Smith (utmärkt bra Domhnall Gleeson) är singel,
bor på Long Island, NY och
jobbar på det världsledande sökmotorföretaget Blue
Book, som även sysslar med forskning kring AI. Filmen inleds med
att Caleb vinner en vecka tillsammans
med sin legendariske chef, geniet, miljardären och enslingen Nathan
(Oscar Isaac) som bara var 13 år när han kom på datakoden
till sin sökmotor.
Caleb fraktas med helikopter till Nathans hus och hemliga forskningsanläggning
lång ute i vildmarken (oklart var någonstans, jag trodde
på Skottland men natur-
scenerna är inspelade i Norge). Den excentriske datamannen som
lyfter skrot och dricker massor av öl berättar att Caleb skall
ingå i ett test, ett s.k. Turing test
av en dators AI, av en robot med kvinnligt utseende, Ava
(Alicia Vikander). Detta sker genom en serie samtal mellan de båda
där de är skilda åt av en glasvägg
och där allt övervakas och filmas av Nathan och visas som
tablåer, Ava: Session 1 osv.
Men anläggningen drabbas av återkommande
elavbrott och under ett sådant varnar plötsligt Ava honom
för att lita på Nathan. Caleb börjar allt mer att tvivla
på
vad Nathans avsikter egentligen är. Vad går testet egentligen
ut på och har han verkligen vunnit en tävling om en helg
med Blue Book grundaren ?
1600-talsfilosofen René Descartes motto "Jag tänker,
alltså finns jag" passar kanske in på de filosofiska
funderingarna i denna film, om vad det egentligen är som
utmärker det mänskliga. Filmen är en intressant och tänkvärd
Sci-Fi thriller med lite vibbar av den likaledes brittiska filmen "Moon",
men framförallt så är den en
Sjukt Snygg film visuellt sett. Helt klart en lågbudgetfilm
som ändå lyckas se sensationell ut i sina effekter vad gäller
humanoid-robotarna Ava och Kyoko.
Domhnall Gleeson och Alicia Vikander är mycket bra och Vikander
stirrar jag på med gapande mun, hon är som jag redan nämnt
ovan i min måhända aningen
panegyriska hyllning, hypnotisk i rollen.
Domhnall Gleeson var också med i en av mina absoluta sci-fi favoriter
Dredd (2012) som den av Ma-Ma ofrivilligt ögon-modifierade
datahackaren (läs mer om
denna film på Kult- och klassiker sida 1) och han var även
där mycket bra i sin då lilla roll.
Filmen är alltså mycket bra utan att på
något sätt vara ett mästerverk. Varför inte det
senare? Svar: Slutet. Det kändes som om detta inte motsvarade vad
som hade
byggts upp och att slutet blev för rutin och inget som överraskade
en. Inte alls dåligt, men ändå. Det var inte det där
lilla extra man hade hoppats på och slutet är
ju en mycket viktig del av en film, för helhetsintrycket. För
en ev. klassikerstatus. Som Judge Dredd i Dredd - "She's a Pass",
som Miike i The Bird People in China
eller som Jang Jun-hwan i Save The Green Planet.
Ex Machina ställer också en del intressanta frågor
kring världsdominerande internetföretag och sökmotorer.
Vad använder de egentligen massan av sökresultat
till? Detaljerade personliga profiler kring, i en snar framtid i.a.f.,
nästan varje människa på vår jord. Resultat: Kommersiella
intressens riktade reklam och inte kan
väl vissa aggressivt övervakande länders säkerhetstjänster
vara intresserad av den infon .... eller av vad som finns i de s.k.
"molnen" - nej, nej, aldrig då, never.
Sökmotorresultat is Power och kan man lita på företag
som filmens Blue Book ? Orwells 1984 är ingenting mot det paranoida
övervakningssamhälle vi lever i nu.
widescreen 2.40:1, DTS-HD master audio 5.1engelskt tal med engelsk textning
som tillval. Extra: Några korta featuretter - The Story (2 min),
The Cast (3 min),
The Design (3 min), Creating Ava ( 3 min), The Turing Test (2 min) samt
en Digital nerladdning av filmen