UK Arrow blu-ray 3 disc edition text booklet with a turnable sleeve
Text below written in Swedish 2015-08-11
Visuellt magnifik och banbrytande våldsam urgiallo i utsökt
Technicolor och definitivt den som satte mallarna för hela genren, även
om mördarens svarta handskar
och vita ansiktsmasker förekommit tidigare i bl.a. Spiraltrappan, i svenska
thrillers (handskar och svart klädsel) och i de tyska Krimifilmerna (alltihop).
Restaurerad till blu-ray av Arrow Video med hjälp av Tim Lucas i format
1.66:1 och huruvida detta är optimalt eller ej diskuteras livligt på
diverse filmforum.
Filmen var en italiensk-fransk-tysk samproduktion
Först en nostalgisk återblick på format och en Secam video
Efter att ha sett en Dario Argento film för första gg 1978 (Suspiria
på bio i Sverige tungt klippt och sen i Paris 1981 oklippt fransk dub)
blev jag definitivt såld på
horrorgenren och startade på 1980-talet jakten på oklippta videokopior
av div. horrorfilmer. För att få se Argentos stora inspiratör
Mario Bavas Sei donne per
l'assassino/Blood and Black Lace oklippt fick jag köpa den franska VHS
utgåvan, Six Femmes pour l'assassin och fodralet var
snyggt minns jag. Det var bara
ett krux, franska VHS var utgivna i det särskilda färgformatet Secam
(till skillnad från PAL eller NTSC och inte många länder i
världen hade detta system). Men,
lyckligtvis hade jag då 1987-88 köpt vad som behövdes, dels
en svindyr multivideo och dels en svindyr multi TV, kostade 20 lapp ca.
Hade man varit en diplomat med poster runt om i världen hade det varit
perfekt, man kunde se alla video- och TV-system världen runt. Idag är
väl (?) färgsystem
inte ngt problem för dvd eller bluray spelare, men ist. jäklas det
med regionsindelningen så att man måste köpa en svindyr multi
bluray istället.
Det sved i plånboken för en fattig student men jag var bara tvungen
för att få se i princip 2 filmmästerverk : Blood and Black Lace
och Russ Meyer's unika Faster
Pussycat, Kill! Kill!, den senare inköpt på US VHS i NTSC från
mästaren själv, Russ Meyer. Han skötte själv all försäljning
och utgåvorna hade förstås toppklass
på den tiden perfektionist som han var (har tydligen förfallit sedan
dess då man kramar ur pengar från RM Films i sämre utgåvor).
Nåja, detta var alltså från tiden
just innan svenska video- och teveapparater klarade av att spela upp också
NTSC än mindre Secam
Berömd badkarsscen plagierad i senare gialli
Filmen är eg. ett klassiskt Who Dun' It? kriminal mysterium
fast gjord med en sådan utsökt visuell stil och med sådana
element att den blivit en klassiker och
mall för den kommande Gialli film explosionen. Färgen rött förekommer
rikligen och som vanligt kan namnen på filmens kontrahenter variera ngt
efter vilken dub
man valt, den italienska eller den engelska. Handlingen är följande
(Varning för spoilers) :
Modehuset Christian Haute Couture drivs ihop av paret grevinnan
Christina Como (Eva Bartok) och Max (Cameron Mitchell) efter att hennes make
avlidit i en
bilolycka (vilket skett innan filmens handling tar vid). Modehuset drabbas sen
mystiskt av en räcka dödsfall där den ena modellen efter den
andra biter i gräset
efter ett möte med en mördare i vit ansiktsmask. Titeln avslöjar
hur många dödsfall vi har att klocka in - 6 st.
Först redan i inledningen med Isabelle i röd regnjacka
i trädgården, sen Nicole som har en röd dagbok
och ringer med en röd telefon som tas av daga i en
spektakulär mordscen hos en antikhandlare, sen Peggy (Mary
Arden) i en ännu mer spektakulärt makaber scen med en kamin, sen Greta
(Lea Krugher/Lander)
och sen Tilde/Tao Li (Claude Dantes) i den berömda badkarsscenen
(se bild ovan från publicitetsmaterial), det var 5 st och nr. 6 blir .....
Det är Rött som gäller. Det är en röd skylt, röda
naglar, rött läppstift, rött blod, röda telefoner, röd
dagbok, röd regnjacka, röda draperier och rött ljus på
mode
dockorna. Aaah, nog hade väl ändå Bava sett på
Arne Mattsson's Mannekäng i rött ?
Apropå modedockor, den märkligaste scenen är väl när
kameran blir subjektiv - inte för mördarens öga, utan för
regissörens/tittarens och glider genom modehallen
och då även stöter till en av dockorna och regissören och/eller
tittaren deltar i filmen. En blinkning från Bava och hela filmen har en
lätt burlesk stämning, nästan en
kriminalkomedi. Italiens Peter Lorre look-a-like Luciano Pigozzi deltar också
som husets designer Caesar Lazar och är en av de 5 misstänkta männen.
Sen har vi förstås den eviga hushållerskan inom italiensk 60-talsfilm,
Harriett White Medin som ... hushållerska och som inspektör den tyske
träbocken Thomas
Reiner, vad vore en giallo utan en träaktig detektiv som inte förmår
förhindra ett enda dödsfall?
Yxig dialog och stelt skådespel från framför allt Reiner och
Mitchell, men vadå, i denna film är det färgerna, kameraåkningarna
och morden som har huvudrollen.
Jag har sett 2 tidigare DVD utgåvor av denna film, nämligen amerikanska VCI's båda utgåvor som jag skrivit om på annan plats på mina Gialli sidor, först kom
Denna utgåva hade följande specs:
bild i widescreen letterbox 1.66:1, italienskt monospår med engelska subs
(även sämre engelskt monoljudspår).
Med kommentar sprängfylld av information från Mario Bava experten
Tim "Video Watchdog" Lucas, trailrar,
fransk och amerikansk original-inledningssekvens, intervjuer med Cameron Mitchell
om Bava (7 min) och med
Mary Arden (12 min)
Sen kom VCI med en ny utgåva som skulle ha varit modifierad
på ngt sätt, minns inte vilket längre men
möjligen ett ngt bredare format än 1.66:1 ?
Anamorfisk widescreen, lysande informativ kommentar sprängfylld
av information från Bava experten Tim "Video Watchdog" Lucas
med info om ALLA och inte någon självupptagen fåne som
snackar om allt utom skådisarna han ser framför sig, trailrar (US,
tyskland, frankrike, italien), fransk och amerikansk original-
inledningssekvens, intervjuer med Cameron Mitchell om Bava (7 min) och med Mary
Arden (12 min, exmodell, affärskvinna
och lärare, som inte fick en spänn för sin roll), andra Bava
trailrar, galleri, soundtrack music av Carlo Rustichelli, 4 tracks,
jämförelse oklippt version och klippta versionen mordscen för
mordscen (26 min)
.................................................................
Denna fina Arrow Blu-ray utgåva är väl härmed den ultimala
(tar inte ställning till formatbråket) och ersätter dessa tidigare
dvdutgåvor. Det är 3 discar, filmen i blu-ray och i dvd samt en disc
med extramaterial. Följande extramaterial:
Ett NYTT kommentarspår från 2015 av Tim Lucas som
som vanligt ger oss en massa information om alla skådisarna = respekt
(mardrömmen är om en egofixerad
regissör tråkar ut en med bildvinklar och pissar på skådisarna
som han/hon förbigår med tystnad), An Appreciation of BABL av Hélène
Cattet och Bruno Forzano
(10 min franska med subs, paret bakom bl.a Amer), Blood and Bava: A Panel discussion
on Mario Bava with Dario Argento, Lamberto Bava and Steve Delle Casa
(11 min, Courmayeur Film Festival 2014 och Dario var i högform, skulle
älska att höra mer på hans skrönor om film), trailer, alternativ
förtextscen för USA releasen
(som var ganska cool faktiskt), Gender and Giallo: Visual essay by Michael MacKenzie
(37 min med tung brittisk brytning där han maler och läser innantill
från ngn
avhandling eller så), Psycho Analysis: A Feature length documentary on
BABL and the origins of Giallo with Dario Argento, Lamberto Bava, Ernesto Gastaldi,
Robert
Curtis, Steve Della Casa m.fl. (55 min och mycket bra, den restaurerade versionen
av BABL premiärvisades i december 2014 på Courmayeur Film Festival
där div.
filmfolk samlades för en diskussion om filmen), The Sinister Image: episod
ur teveserien av David Del Valle 1987 56 min med den oerhört sympatiske
gästen Cameron
Mitchell där man skämtsamt men med hjärta talar om hans enastående
karriär inom Psychotronfilmen
Back to Gialli and Eurocrime Page 2