A Late but Great Lucio Fulci addition to the Spahetti
Western genre, fascinating and philosophical and showing just how
versatile
the Italian horror master was. He made comedies, historical drama-thriller
(Beatrice Cenci), Gialli (i.a. A Lizard in a Women's Skin and
Don't Torture the Duckling) and even Erotic thriller as the great
The Devil's Honey late in his career.
In Swedish below:
En finfin roadmovie spaghetti western, ett både
snyggt och skönt småfilosofiskt action-drama som känns
ovanlig för genren och också ovanlig för
att vara någon av de Fulci-filmer jag sett (har iof sig inte
sett alla).Alla har ju sina favoriter av gore maestron, men den här
-i skrivande stund,
september 2007- hör rentav till min Fulci topp 4 ihop med Don't
Torture A Duckling, A Lizard in a Woman's Skin och The Beyond. (utgåvan
från Blue Underground sensommaren 2007, är väl samma
som Anchor Bay's tidigare).

Spelaren Stubby Preston (briljant Fabio Testi) körs
i en moralisk utrensning ut ur en stad tillsamman med en gravid hora
(Lynne Frederick), fyllot
Clem (Michael Pollard) och halvgalne dödgrävaren Butt. På
sin färd i vildmarken möter de nybyggare och sadistiske
brottslingen Chaco (Tomas Milian).
Några våldsamma scener (framförallt den extrema scenen
där Chaco flår en sheriff) visar att det är Fulci
The Man som regisserar, annars är det nästan
en artmovie, kanske lite sentimental men riktigt vacker och atmosfärisk
med skönt flummig udda 70-talsmusik (filmen lär också
ha varit Fulcis egen favorit).
Lucio Fulci visar att han, med även rent objektivt cineastiska
måttstockar (alltså ej bara med horrorgenre älskares
ögon), kunde skapa riktigt bra film.
Anamorfisk widescreen 1.85:1, mono, "Fulci of the Apocalypse"-
intervjuer med Thomas Milian och Fabio Testi (ca 17 min), trailer,
bios