DVD-R WB Archive Collection Novellsamling med snyggt fodral - NOT

(nedanstående text skriven 2012-10-14)

Ni som besökt min Film Noir sida tidigare vet nog att min kanske allra största favorit bland kriminalförfattarna under 1900-talet är Pulp Fiction mästaren Cornell Woolrich.
Mannen bakom Crime-Noir i sin allra mest romantiskt mörka och hjärtslitande form, ofta den vackraste Feel Bad kriminallitteratur som någonsin skrivits.
Efter vägbanarna Dashiell Hammet och Raymond Chandler var Woolrich en av dom som på 1930-talet med sina många mörka kriminalnoveller i diverse deckarmagasin
kom att skapa Pulp Fiction genren, de kriminalhistorier som kom att ligga till grund för och inspirera till de filmer från 1940-50-talet som senare kom att benämnas Film Noir.
En litteratur och filmgenre som skapat arketyperna för- och kommit att definiera all- nutida kriminal och thrillerfilm.
Han lär vara en av de mest filmade författarna inom Pulp Fiction genren och ständigt kommer nya filmer world wide som baserar sig på en av hans många berättelser. En av
hans noveller heter The Boy Cried Murder (även ibland kallad The Boy Cried Wolf eller Fire Escape) och publicerades ursprungligen i USA 1947 i Book Magazine.
I Sverige dök den upp 1983 i samlingen Svarta rosor (se bild ovan) med titeln Fönstret. En fantastisk samling av 13 noveller som deckargiganten (nyss avlidne R.I.P.) Jan
Broberg ställt samman och fodralet är inget annat än fasansfullt fult och lär ha hållit försäljningen nere på låg nivå. Hur tänkte man där på bokförlaget egentligen ? Kan vara
ett av de fulaste och mest opassande bokomslag jag sett (en man på ett sluttande plan, aah, jag förstår, men fult fult ändå) .

The Window - filmen

Filmen producerades av RKO Pictures som en B-film och spelades in redan 1947 (eller 1948 ? IMDB vet sådant och ligger bara ett Google-klick bort) med miljardären
Howard Hughes som bolagsboss. Lågbudget på plats i New York med minre kända skådisar, och resultatet blev FANTASTISKT. Ändå, blev playboyen Hughes miss-
nöjd och lät filmen damma på arkivhyllan ända tills 1949 då filmen till slut släpptes ut. Kanske saknade Howard en Jane Russel som putade med tuttarna ?
Nåja, filmen blev i alla fall en stor succé bland publik som kritiker och barnskådisen Bobby Driscoll fick 1950 ett pris för sin roll som 9-årige Tommy.
Novellen och filmen är ngt av ett systerstycke till Woolrich novell The Rear Window/Fönstret mot gården, Hitchcock's film bla bla och bygger på den enkla men effektiva
premissen att ngn bevittnar ett mord genom fönstret. I det här fallet är det New York grabben Tommy Woodry som en het sommarnatt, så het som sådana NY-nätter ju kan
bli, lägger sig att sova på brandstegen utanför och råkar bevittna ett mord begås i lägenheten ovanför.
Tommy bor i ett slitet arbetarkvarter (Lower East Side NY) med sina föräldrar, den nattskiftarbetande Ed (Arthur Kennedy) och modern Mary (Barbara Hale) och han
hittar ständigt på fantasiberättelser som han "plågar sina kamrater och föräldrar med. Filmen börjar också med ett citat från Aesopius om pojken som ropade "vargen kommer".

Ruth Roman spanar efter lille Tommy i the chase scene, Lower East Side, NY

The Horrible Kellersons - en natt av terror

Så, när han vaknar upp mitt i natten och ser ett ljus från fönstret hos grannarna ovanför kan han inte låta bli att kika in, och han ser ett mord begås. Makarna Kellerson (Paul
Stewart och Ruth Roman) saxmördar, ev. rånmördar, en berusad man och när en uppjagad Tommy springer och berättar saken för sina föräldrar så tror de förstås INTE på
honom. Inte blir det bättre för den delen, när grabben piper iväg till närmaste polisstation och gör en anmälan .... eller när mamman släpar med Tommy för att be de trevliga
Kellersons om ursäkt. När modern kallas iväg till släktingar och pappan skall jobba nattskift så är lille Tommy ensam i lägenheten och mördaren ovanför vet att att han vet
och en natt av terror är på gång.

Detta är en thriller i "child in peril" genren, barn i fara, så slutet är ju förstås givet med att Tommy kommer att klara sig. Men detta vet vi ju alla, det hör till spelreglerna inom all
världens film (utom möjligen Hong Kong filmen på 80-90 talet) och det är väl så vi vill ha det också, för Feel Bad annars. Men, ändå så lyckas regissören Tetzlaff, och med
hjälp av Woolrich geniala novell förstås, att skapa en riktigt nagelbitande spänning. Det är mycket skickligt gjort med suveränt atmosfäriskt Film Noir foto av William Steiner
och fina skådespelarprestationer från alla i filmen, förstås grabben Bobby Driscoll (som var 10 år gammal när filmen spelades in) men även föräldrarna, trötta och luttrade av
sonens rövarhistorier och slitet i vardagens grottekvarn, spelade fint av Arthur Kennedy och Barbara Hale. Även mördarparet med den stressade Ruth Roman som fru Keller-
son och Paul Stewart som den självsäkert arrogante herr Kellerson är bra.
Den avslutande chase-scenen är också förvånansvärt snyggt gjord med tanke på att filmen är från 1949. Sammantaget en MYCKET BRA crime-noir med en uppfriskande bra
barnskådis i huvudrollen (barnskådisar, framförallt från förr brukade ju oftast haverera filmerna med sin gräsliga käckhet, yuck) och Bobby Driscoll, som hade lånats in från
Disney för denna roll, fick en välförtjänt Oscar 1950 för sin insats som Outstanding Juvenile Actor of 1949.

The Tragic Life of Bobby Driscoll

den unge Bobby vuxne Bobby

Begåvade barnskådisen Bobby Driscoll's levnadsöde hör till de mer sorgliga och han har "förärats" ett eget kapitel av Kenneth Anger i dennes legendariska men sorgliga och
skrämmande Hollywood-filmhistorie-epos Hollywood Babylon 1-2. Ett eget kapitel betyder eländes elände, tyvärr. Jag skall inte gå in djupare på detta här men, Bobby var i
alla fall en av de mest framgångsrika barnskådisarna under 1940- och början av 1950-talet och som blev stor stjärna i Disney filmer.
När han blev tonåring fick han akne, började knarka och arresterades för rån och mordförsök. 1968 hittades hans lik i en rivningskåk på Lower East Side, New York, platsen
(se bild ovan) där hans bästa film The Window spelades in, han blev bara 31 år gammal. Det tog 19 månader innan hans kropp identifierades
...........................................................

Trots att filmen är en klassiker och som hyllades på sin tid av såväl kritiker som publik och drog in massor av pengar åt RKO, så är den idag bortglömd och denna DVD är ingen
vanlig dvdutgåva, utan en s.k. DVD-R, dvs. en dvd som tillverkats On Demand. Epoken med DVD och även troligtvis Blueray lär nu gå mot sitt slut, då kidsen world wide
föredrar
att tanka ner filmer på datafiler från oftast obskyra servrar istället för att ha filmen stående i hyllan. Ja, det lönar sig alltså inte längre för filmbolagen att ge ut mer udda material på
disc då de ändå omedelbart blir bestulna på materialet och blåsta på all möda och pengar som de lagt ner på att restaurera och ge ut filmen.
Men, ändå, sen en 2 år tillbaka och just nu och för okänd tid framåt så kan man frossa i t. ex obskyr Film Noir då filmbolag som Warner Brothers, Sony m. fl har släppt tusentals
bortglömda filmer i sina s.k. Archive Collections, filmer man restaurerat och bränner on demand på DVD-R. En oskattbar guldgruva för varje filmälskare och cineast.
The Window var i 4:3 - 1.33:1 fullscreen, black and white, mono och spelade 73 minuter, inget extramaterial och var av utmärkt kvalitet

OBS! Detta är en DVD-R skiva som är regionfri och spelar på de allra flesta DVD-spelare, men kanske bara på vissa datorspelare (flesta datorspelare
är ju också DVD brännare nuförtiden och då discen är CSS-krypterad kan den ev. bli svår att spela - Men den funkade bra på min dator där jag använder
VideoLAN VLC Player som spelarprogram, ett kanonprogram som jag rekommenderar alla om ni inte redan har det)

Back