The Whip and the Body (La Frusta e il corpo) 1963 Regi: Mario Bava (alias John M. Old) anamorfisk widescreen, mono engelskt tal (OBS! De 2 bilderna till höger är från nätet).
Atmosfärisk S&M gotisk horror-giallo och en av Bava's allra bästa filmer, nu i en bra utgåva efter den tidigare mörka gamla VCI utgåvan (som dock innehöll ett kommentarspår med Tim
Lucas då förstås). Svarta fåret Kurt Meliff (en ovanligt bra Christopher Lee, som jag tycker brukar vara rätt träaktig annars) återvänder hem till fadern, brodern (Tony Kendall) och hans
sköna fru Nevenka (israeliskan Daliah Lavi) och där finns också gamla hushållerskan Georgia (Harriet White), kusinen Katja och betjänten (den där Peter Lorre look -a-liken, what's his name?).
Han har förskjutits av fadern för att ha förfört husan Tania och sen övergivit henne varpå hon begått självmord medelst kniv. Kurt återupptar nu sitt sado-masochistiska förhållande med Nevenka
som tycker om att piskas upp med ridspö (i antar jag, starka scener för att vara 1963). Dödsfall börjar sen att inträffa och ett sexuellt förhållande från andra sidan graven, ett återkommande tema
för Bava (Black Sunday, Lisa and the Devil). Lavi som också var sångerska ser fantastisk ut. Italiensk originaltrailer

Beatrice Cenci (1969) Regi: Lucio Fulci - anamorfisk widescreen, mono engelskt tal
Intensivt p
åträngande och obehagligt, men också ett mycket skickligt gjort historiskt kriminaldrama om den sköna Beatrice Cenci och rentav är detta kanske Lucio Fulci's allra bästa film?
Vi förflyttas till ett 1600-talets Italien (tror jag) som tycks vibrera av primitiv ondska och där de allra flesta ser luggslitna och skitigt otvättade ut. Kanske tittade Ken Russel på den här innan han gjorde
The Devils? Filmen inleds med att en ställning/schavott byggs för avrättningen av Beatrice Cenci (Adrienne Larussia), hennes bror Jacomo och hennes styvmor Lucrezia, dömda för mordet på hennes
far Francesco (George Wilson, fyllot i A Clockwork Orange). Francesco, en allmänt hatad man vida känd för sin grymhet, som bl a låter en man slitas sönder av hundar och som lustar efter sin
dotters kropp. Filmen berättas i tillbakablickar och innehåller alltså mycket grymhet och tortyr, och Tomas Milian är gårdskarlen Olimpio som är ihop med Beatrice och hjälper till att planera dådet.
Feel Bad var ordet! Tysk originaltrailer

Fulci gjorde ju en hel drös fantastiska filmer och som även i hans allra mest brutala och möjligen misogyna som The New York Ripper och The House by the Cemetery ändå lyckas med att vara både
atmosfäriska och med en egenartat fascinerande Puls.
Lucio Fulci, som i de intervjuer man sett kanske inte verkade vara ngn genomtrevlig person direkt, var tveklöst en genremästare. Jag har så många favoriter av honom som t.ex. denna film, Don't Torture
a Duckling, A Lizard in a Women's Skin, The Beyond och hans udda spaghettiwestern


Back