Blu-ray US DVD

(nedanstående text skriven 2015-04-23)

Mästerverk! En visuellt häpnadsväckande noir-thriller om korruption och mord från geniet Orson Welles. Åter hade här Orson Welles (nästan - tyvärr
hade han inte rätten att klippa slutversionen) full konstnärlig frihet och budget, och resultatet .... blev genialt.
Denna 111 min långa version är alltså inte Orson Welles ursprungliga version som inte existerar längre efter att Universal klippt sönder den, och det är inte
heller den massakrerade och omklippta theatrical version som bolaget släppte ut på bio när det begav sig - utan, den version som Rick Schmidlin satt ihop
i enlighet med det PM på 58 sidor av ändringar som en rasande Orson Welles krävde och sände in till Universal efter att han chockad tagit del av den
sönderklippta filmbolagsversionen. Denna version skall alltså så gott det går återge Orson Welles vision av filmen.
I det här fallet reste Welles till Mexiko och bolaget passade på att slakta filmen och en 15 år tidigare så reste Welles till Argentina och bolaget passade på
att mörda hans The Magnificent Ambersons, suck, nästan lika barbariskt som när dagens islamister förgör urgamla kulturföremål.

Charlton Heston är den mexikanske polisen Ramon Vargas som tar sig över gränsen på smekmånad med frun Susan (Janet Leigh) och då dras in i en
mordutredning ledd av den sluskige och genomkorrupte kriminalsnuten Hank Quinlan spelad av Orson Welles på ett milt sagt unikt sätt. Man stirrar på
honom med gapande mun då han, likt den King Actor han var, totalt stjäl och uppfyller filmrutan. Welles har vänt på rollerna jämfört med Whit Masterson's
hyfsade pulp fiction roman (vilket ingen nämner i extramaterialet, kanske hade ingen läst den ganska obskyra pulp romanen?) och oförglömlig är Marlene
Dietrich i rollen som bar- och/eller bordellägarinna med sin fantastiska replik som avslutar filmen. Distriktsåklagar-assistenten frågar henne vad hon egentligen
såg i Quinlan - "He was some kind of man" svarar hon och vandrar iväg in i natten.

Störtskönt och patenterad cineast-ståpäls infinner sig. Det sprakar om karisma om både Orson Welles och Marlene Dietrich i sin gästroll. En hyllning till
filmen, som inte heller nämns i extramaterialet, är ju förstås inledningen av "Get Shorty" baserad på crimemästaren Elmore Leonards roman där John Travolta
som smågangstern och filmälskaren Chilli Palmer nästan tårögt upprepar slutreplikerna från Touch of Evil för den kvinna han lockat med till en biograf.

Denna svenska eller möjligen nordiska blu-ray utgåva som inte anger om den är region B eller regionfri på fodralet såvitt jag kan se köpte jag löjligt billigt
hos Discshop och den hade såvitt jag kunde se perfekt bild i High-Definition 1080p och i widescreen 1.85:1 och i english DTS-HD master audio 2.0 och
med engelsk eller svensk text (och en räcka andra språk) som tillval.
Det digra extramaterialet med tanke på discens låga pris var följande: Ett finfint kommentarspår med Charlton Heston, Janet Leigh och producenten av den
rekonstruerade versionen, Rick Schmidlin samt ytterligare ett kommentarspår med Rick Schmidlin där han verkligen djupdyker i rekonstruktionen av
filmen enligt Orson Welles berömda PM på 58 sidor till filmbolaget.
Dokumentärerna "Bringing Evil to Life" (21 min, insp. 2008) med Heston, Leigh, Dennis Weaver, div. regissörer som är fans till filmen som Robert Wise,
och Evil Lost and Found (17 min, insp. 2008) samt en Theatrical Trailer
...............................................

Den svenska DVD utgåvan av filmen (bild upptill höger) var i anamorfisk widescreen 1.85:1, mono, black&white, Welle's memo, trailer, production notes,
bios engelsk text för hörselskadade som tillval


Back