Zeros are taking off at Dawn in Richard Flescher's & Kinji Fukasaku/Toshio Matsuda's Masterpiece

Text Below in Swedish:

Absolut mästerverk inom den ofta så pompöst propagandamässiga eller tröttsamt "patriotiska" krigsfilms-genren. Först skall sägas att jag
hatar krig, att jag oftast tycker det är mördande ointressant att se ynglingar bli kanonmat på ngn gammal nationalistisk gubbfans order på
film, på TV, i böcker eller i dataspel.. Krig - det sämsta och pinsammaste (den manliga delen av) mänskligheten haft att erbjuda.

Låt de blodtörstiga gubbjävlarna göra som de gamla vikingarna och gå holmgång, sätt dem på en liten holme och låt dem göra upp, den
imbecille krigsindustri-höger-knähunden Bush mot bestialiske mördaren Saddam, rysshatande stollen Bildt mot starke mannen Putin etc.
Sen kan världens unga män få se knasbollarnas fighter i Reality TV och mysa hemma i TV-soffan med sina partners eller vänner ist. för att
dö i ngn gudsförgäten helveteshåla. Finns det då ngt positivt med en krigsfilm?
Ja, som älskare av fyrverkerier kan man kanske tycka att explosioner är festliga och ur historiesynpunkt kan det ev. intressera.

Men, vissa krigsfilmer gjorda av genuint begåvade filmmakare kan tveklöst vara intressanta. Som denna film.
TTT är imponerande i sin objektiva dokumentära stil och yakuzamästaren Kinji "Battle Royale" Fukasaku och Toshio Matsudas japanska
bilder/assisterande regi bidrar enormt till filmens stringens och mäktiga Impact.

Med klinisk precision och dokumentär exakthet skildras angreppets förberedelse och genomförande. What about the Explosions then ?

Yes, they're Spectacular. Att filmen är gammal, inspelad i slutet av 1960-talet, märker man på att man ibland använder sig av kulisser i bak-
grunden men då får man förstås tänka på att filmen gjordes långt innan datorernas CGI möjligheter. Men vad gäller explosionerna så
gäller alltjämnt att en verklig explosion med verklig eld ALLTID slår CGI-tillverkad dito, visst är det märkligt men så är det ju och detta
gäller också CGI-blod som aldrig skvätter lika snyggt som i t.ex Sam Peckinpah's The Wild Bunch gjord samma antikens år som denna.
Explosionerna i flygfälts-scenerna är HELT GALNA och man har svårt att fatta att man i Hollywood faktiskt vågat spela in ngt så farligt.
Men dataspelsgenerationens ungdomar förstår eller bryr sig kanske inte om att stuntmännen här faktiskt vågade livet, kolla t.ex in den
studsande propellern i en av flygfältsscenerna, nöjda som de väl är med dagens CGI-späckade propaganda-krigsfilmer.

Min favoritscen är nog den verklighetsbaserade med flygskoleplanet som plötsligt befinner sig i en svärm av Zeros, obetalbar. Ja, alla de
fantastiska riktiga (ingen animerad skit) flygscenerna med de vackra Zeroplanen är maffiga (även om planen inte var några riktiga sådana
då några Zeros inte längre gick att få tag på). Filmens objektivitet är imponerande och troligen otänkbar idag i Hollywood.

widescreen 2.35:1, 4.1 engelskt tal med svensk eller engelsk textning, kommentarspår med bl.a regissören Richard Fleischer, trailer



Back to Cult & Classics Page 1