Text below written in swedish:

Modig nästan experimentell första icke-animerad film från sydkoreas animation-mästare Lee Sung-gang, en regissör
som ännu är nästan helt okänd här i väst, men en av de som har potentialen att överraska oss och lyfta sydkoreansk
film ur den svacka den befunnit sig i sen några år tillbaka. Lee visar mod och konstnärsskap, satsar sin kommersiella
framtid med denna "smala" film, som vågar stryka den breda biopublikens förväntningar mothårs, och självklart sjönk
denna aningen krävande film som en sten i oceanen av skitfilm därute. Rekommenderas således!

Ett artmovie-drama och enigmatisk filosofisk thriller kombinerad spökhistoria med realistisk sex non-Hollywood style,
hjärnspöken, en hel del vemod och öppna trådar. Enigmatisk, vacker och sorgsen och som sätter sig i huvudet på en.

Berättad i 6 tablåer handlar den om deppige fotografen Min-woo (utmärkt Kim Yoon-tae) kring de 40 , misslynt med
sitt liv som möter en gammal skolkamrat, gifta Jae-hee (Choi Bo-young) och inleder ett erotiskt förhållande.

Han berätter för henne/oss om hur han en natt sett en kvinna jagas av en man och bli dödad av en bil. På nätterna över-
vakar han en lägenhet från ett intilliggande hustak med en journalist-kollega. Hans mor är döende i cancer och hans bror
säger att han är förföljd av en verklig eller inbillad plågoande. Vem är flickan som manifesterar sig i hans lägenhet - har
han en olyckssyster? Många öppna men fascinerande trådar: Hur var det med lägenheten egentligen? Eller med den
skrikande mannen? Kvinnan i vägbanan? Tandvärken eller den stackars broderns hjärnfantomer (påminde om Song
Kang-ho i en briljant biroll och både han, svägerskan och Min-woo's situation grep mig, jag ville att de blev lyckliga
trots att de ju inte existerar i den verkliga världen). Länge sen jag fick sådana empatikänslor när jag såg en film, eller att
jag funderat så på händelser i filmen, kanske när jag såg Kiyoshi Kurosawa's likaledes enigmatiska Bright Future.
Jag har hittat 1 (en) recension på nätet av denna högintressanta "filmdebut". Skandalöst förstås

anamorfisk widescreen 2.35:1, 2.0 koreanskt tal med engelsk text



Back to South Korean Film Page