Swedish Blu-ray edition released 2014-10-22

Text below written in swedish 2014-11-08

Det skrivs massor om den här på annat håll så jag håller mig kort med vad jag kände inför den.
Oj, vilka förväntningar som hade byggts upp under en lång tid då det tycktes dröja evigheter innan Bong Joon-ho's
internationella (huvudsakligen) engelskspråkiga sci-fi action dystopi äntligen kom hit och gick att se.
Den hade ju först kommit till några få länder i Europa redan 2013 som t.ex Frankrike där den hyllades och i Sydkorea
hade den ju släppts på disc men utan engelska subs (tror jag?) som brukligt när en internationell release väntar.
Men det breda internationella släppet på dvd/bluray dröjde och dröjde och i USA ville rättighetshavaren slakta filmen
genom att klippa bort en halvtimme eller så. Handlingen lät intressant och mina förväntningar var alltså enorma inför det
svenska släppet i slutet av oktober 2014 och inte minst då pga av alla hyllningar av filmen på diverse forum och av de
många sensationellt positiva recensionerna av diverse kritiker världen runt. Så, fågel eller fisk ? Svar: Nja, tyckte jag.

Handlingen baserad på en fransk tecknad sci-fi serie (tror jag?) är som följande:

I en parallell samtid har människan manipulerat klimatet i ett försök att dämpa växthuseffektens globala uppvärmning
men istället orsakat en ny istid som dödat allt liv på jorden, eller i vart fall alla människor på jorden, utom den grupp
som sedan 17 år befinner sig på ett tåg med evighetsmotor. Ett tåg som åker världen runt på ett år och där en evig
klasskamp pågår mellan 1a klassvagnarna och de fattiga längst bak i tåget, och som utgör ett slutet ekologiskt system
i en frusen ogästvänlig värld.

Vi får inga närmare förklaringar till hur tåget drivs utom att dess konstruktör i slutet av filmen påstår att det är ngn sorts
perpetuum mobile, en evighetsmaskin. Orimligheterna är naturligtvis massor, som att tåget behöver reservdelar vilkas
funktion istället slavarbetande underklassbarn får åta sig men att den världsomfattande tågrälsen inte behöver ngn
översyn alls och inte fryser igen eller rasar trots att tåget bara passerar en gång per år. MEN, detta får man köpa tycker
jag då filmen ju är en sci-fi action med betoning på action och lite välvilja från tittarna bör visas i en genrefilm som denna.

OK, året är 2031 och tåget har redan tuffat på i 17 år. Längst bak finns de fattiga som tvingas äta proteingelé-block,
bo i snusk och misär, ibland berövas på sina barn och vaktas av beväpnade soldater. Tidigare revolutionsförsök har
förekommit och denna gång är det Chris Evan's rollfigur som skall leda revolten med hjälp av en knarkande korean
och låskonstruktör i form av Song kang-ho's Namgoong Min-su och hans synska tonårsdotter Yo-na, minnesvärt
spelad av fina Ko/Go Ah-sung, även Song-Kang Ho's dotter i bläckfisk-från-Hanfloden-horrorn The Host.

Först det som jag tyckte var bra med filmen: Tåget. Ovanlig handling.
Redan dagen efter tänkte jag på filmen, eller snarare på själva tåget. Tåget med dess scenografi, dess vagnar och på
1a klassvagnarna med dess passagerare som vi dessvärre inte fick känna närmare, inte fick ngn närmare inblick i.
Nog hade det varit intressant att få lite mer drama med inblick även i dessa människor och lite mindre snabba-snabba-
klipp-action. Personen ansvarig för tågets interiörer (en tjeck möjligen? orkar inte wikipeda) är värd allt beröm.
Song Kang-ho är alltid intressant att se även om han inte har mycket att göra här och Ko Ah-sung är karismatisk,
som det anstår en sydkoreansk aktris som är bästis med Den Gudomliga - Bae Doo-na.
Tilda Swinton var kufiskt underhållande men dödades av väl tidigt och inte heller om henne fick vi ngn bakgrund.

Vad är det då som sänker filmen: CGI.
Sensationellt usel CGI. Den frusna världen utanför tåget är med lite välvilja OK, men när det hettar till i slutet med
nyckelscenerna och den pinsamma slutscenen så gapar man av förvåning över den usla datoranimationen. Liknar
inget jag sett på film, ens från Bollywood, de senaste 10 åren. Man får gå tillbaka till år 2000 ngt för att hitta en film
med lika ruttna CGI animationer. Vad tänkte du på där Bong Joon-ho ?
Ja, och det som gör slutscenen så pinsam är då den usla animationen, hade väl varit bättre att klippa in en riktig -----.
Skalbagge-sekvensen var också uselt gjord.
Chris Evans inklusive hans monolog mot slutet kändes platt och likaså Ed Harris tågkonstruktör, tågets Gud.

Actionscenerna var hyfsade även om de snabba snabba klippen snart gjorde dem rätt ointressanta.
Att filmkritiker lyckats läsa in ngt djupt menat socialt budskap, om klasskamp, människans situation etc. i denna film
är väl rart. Orättvisor och klasskamp, förtryckta mot förtryckare ... eller som detta uttrycker sig i denna film med
Good Guys vs. Bad Guys, låter väl inte så jätteoriginellt.
Men, den annorlunda storyn och inomhusmiljöerna gör ändå att jag tycker att filmen var OK, inte mer dock. Fast,
det skall sägas ... att Bong Joon-ho kommer ifrån sitt internationella engelskspråkiga filmäventyr någorlunda med äran
i behåll till skillnad från filmens producent Park Chan-wook med sin katastrof Stoker.
Jag tippar att filmen blir en stor FLOPP i Sverige och att dvd/blurayen snart kan köpas för 9 kr i din närmaste ICA,
på samma sätt som The Host gick att köpa för 9 kr från Discshop.

1.85:1, DTS-HD eller 5.1 engelskt och lite koreanskt tal med svensk text, 125 min, inget extramaterial

---------------------------

Bong Joon-ho (born in 1969) really is a GREAT director and only has created popular Hits and films liked by cineaste
audiences alike. That's rare. He takes his time in doing this with about 3 years between each of his films.

His debut feature Barking Dogs Never Bite was a film everyone liked in 2000 and his follow up Memories of Murder in
2003 was also a Hit everywhere and one of the best korean crime-dramas ever. Most koreans knew about the murders
and wanted to see the film, and i will never forget the film's ending with Song Kang-ho returning to the crime site and ....
No, no spoiler here because this ending was POWERFUL indeed.

His third film was made, yet again 3 years later, in 2006 with the also international Super Hit The Host, i remember that
it was shown here in Sweden on Cinema even, something very rare for a korean film in the Hollywoodified Sweden.
I Loved this wonderful creature horror then and i still do, it's a great film (and not just because my beloved Bae-Doo-na
is in it) with it's comedy, the strange octopus-like creature and the actors. The Korean Godzilla.

Then in 2009 his best film yet, the Masterpiece Mother. Wow! What a crime drama that was.
After that we had to wait 4 years for Great Bongs international debut with the 2013 sci-fi dystopian Snowpiercer, who for
sure were the best of the korean maestro directors international feature film debuts, as Kim Je-woon's effort Stunk
and Park's Stoker was pretty bad also (even though some like it).
So, next year it has been 3 years again and maybe Bong will give us another great film again. Bong Jooh-ho - Great man.

Note 2021-03-15: He sure did, with the unusual Okja in 2017 and with the universally hailed and multiple film prize awarded
2019 Parasite



Back to South Korean Film Page