OBS! Känsliga varnas för fet sågning nedan, så läs absolut ej vidare om ni av någon anledning bara älskar denna vita bollywoodfilm
Först, filmen var trots yxigt skådespel på
de flesta håll (barnen var ju ändå amatörer och Anil Kapoor
är ju Anil Kapoor) och rejält platt regi från Doyle
ändå ganska underhållande utan sticka ut SÅ, en eventuell
sågning får ses utifrån den galna hype och bisarra hyllningar
i väst (från sådana som inte ser på
indisk film normalt) som östs över denna helt ordinära film.
Filmen var alltså inte dålig i egentlig mening utan en både
underhållande klatschig och charmig
lågbudgetrulle av gammal god indisk masala typ som blev
en universell blockbuster. Men det var vare sig någon filmmagi eller hymn
till livet som troligen
påtända recensenter i väst använt som hyperboliska epitet
Spoiler-varning - sluta läs här om ni ej sett filmen
Oj, detta måste vara en av de mest överhypade filmerna
i modern tid. Filmens enkla tema/idé används och kramas ut till
det yttersta av, ja nästan till skam-
löshetens gräns, av Danny Boyle. Ett fattigbarn från Mumbai's
ghetton tävlar i det världstäckande TV-konceptet "Vem vill
bli miljonär", Jamal har vunnit 10
miljoner rupier när filmen startar och han sitter i förhör hos
den hårdföre polisen Irrfan Khan (en mycket fin skådis som
bl a kunnat ses i Vishal's Bhardway's
hyllade kriminal-parafras på Shakespeare's MacBeth, Maqbool) för
att förklara hur han kunnat svara på frågorna, misstänkt
för bedrägeri.
Sen följer evigt krossklippande mellan polisförhöret, frågorna
i programmet och oändliga flashbacks som berättar för oss hur
Jamal vuxit upp i slummen under
omänskliga förhållande tillsammans med sin bror och flickan
Latika, och hur vissa hågkomster från dessa strapatser gör
att han kan svara på varenda fråga.
Detta upprepas alltså mekaniskt för VARJE JÄMRA fråga
han får, väldigt innovativt Mr. Boyle NOT.
Skådisarna är påfallande yxiga jmf. med en normal bollywoodfilm,
men ungarna var amatörer och de är bedårande söta även
om personregin från Mr. Fucking
Genius Boyle tycks vara obefintlig. Filmen är även i övrigt rätt
platt och banalt regisserad av Mr. Fucking Maestro Boyle i en modern skröna
som säkert gjorts
minst lika bra om inte bättre bättre i en helt normal Bollywood film
. MEN, släng dig i väggen Orson Welles eller Satyajit Ray, här
kommer ju Danny Boyle.
"Så här ser filmmagi ut" säger AB, vinnare av 8 Oscar
och 4 Golden Globe !!!???? Har världen blivit helt galen?
Hur kan denna iof sig rätt underhållande men
påfallande styltigt agerade och yxigt regisserade skröna få
sådana lovord? Obegripligt. Alla figurer utom huvudrollens Jamal och polisen
Irfaan Khan är ju plattare
än ångvältad pannkaka, skurkarna agerar som de kom ur en Bollywoodfilm
av C-klass, och skådespeleriet är överlag uruselt. Ja, så
har vi den äckligt sliskiga
musiken då också, vämjeligt usel jämfört
med vilken normal Bollywoodfilm som helst.
Detta är en icke-Bollywood film som doftar en aning exotiskt
av Bollywood. Den är framförallt gjord av a White Guy,
en regissör behagligt vit i skinnet för de
inskränkta och kanske smygrasistiska anglo-saxiska filmkritiker som inte
gör sig besväret att se en riktig Bollywoodfilm film regisserad av
en riktig indier.
Filmen blev en banal och gråtmild Blockbuster för en västpublik
hungrig på "exotiska" indiska slummiljöer, en "spännande"
icke-Bollywoodfilm anpassad för
västerlänningar av en dito.....och alla i väst går bananer,
bisarrt! (OK, jag vet att den var rätt populär i Indien också).
Jämfört med intressanta och verkligen be-
gåvade indiska filmskapare som t. ex Anurag Kashyap, Farhan Akhtar eller
Vishal Bhardwaj är Danny Boyle en simpel kommersiell klåpare
- A Buoyant Hymn to Life...... My Ass!
Back