Fr.v t h: Pitobash, Sendhil Ramamurthy, Tusshar och Nikil Dwivedi
Kriminalkomedin 99 passerade osedd för
de flesta under mainstream-skräpradarn 2009, men blev en stor favorit för
oss lyckligt lottade som faktiskt såg filmen,
och en av 2009 års absoluta bollywood-favoriter för mig (se mer om
denna på Bollywood sida 2). Raj Nidimoru och Krishna DK hette skaparduon,
båda inom
den nya fräscha indievågen som förnyat hindifilmindustrin de
senaste åren.
Men först lite gnäll och självömkan
Jag och andra skrev om filmen och tipsade om den på diverse forum, men
den sågs tyvärr av alltför få. Det är iof sig glädjande
att fler och fler svenskar har börjat
få upp ögonen för Bollywoods hindifilm, men lite tråkigt
är väl att det mest verkar vara ur en mossig kitsch-aspekt.
Antingen är man intresserad mest av Bolly-
wood-dans och inte eg. filmintresserad per se eller så är det folk
som gottar sig åt de allra mest masala-aktiga blockbuster kioskvältarna,
lite grann från oben, över-
lägset, och som har litet intresse av ny bollywood-film som ur en komparativ
cineastisk synvinkel verkligen är bra. Fast bättre Bollywood-älskare
än inga alls förstås.
Jag minns att jag, när jag startade min DVD-butik 2001, annonserade i en
rikstäckande kvällstidning om att jag sålde bollywoodfilm. Visst,
det fanns matvarubutiker
i bl.a Stockholm som även sålde och hyrde DVD till indier i stan,
men det var oftast repiga bootlegs. Enormt entusiastisk var jag och ville få
upp svenskarnas ögon
för denna fantastiska filmindustri och jag betalade väl en 10 000
kr för annonsen, allt jag ägde typ. Jag fick ..............................................
0 (NOLL) svar.
Snacka om att vara för tidigt ute. Jag fick dock med tiden en del kunder,
ofta med ursprung i mellanöstern, folk som vet - och jag älskar er
alla, stort tack för ert stöd.
Jag har fortsatt att på denna sida, på hobbybasis
skriva om bl.a ny spännande bollywoodfilm men misstänker att 0 (noll)
eller i var fall mycket få läser sidan. Det känns
lite tråkigt att svenskarna kanske missar den nya spännande bollywoodfilmen,
missar den filmrevolution som nu pågår för att istället,
om de nu överhuvudtaget kollar på
ngt som inte kommer från Hollywood, bara snöar in på cineastiskt
sett rätt så mossiga masala blockbusters.
Ja, jag gillar också en gammal hederlig masalarulle ibland jag med, mainstream
underhållning, missförstå mig inte - men det finns ju annat
i Bollywood också, dvs. de nya
spännande filmarna som försöker utveckla filmskapandet inom hindifilmen
men ändå nå en publik och vara underhållande - som t.
ex denna films regissörpar
Till filmen Shor in the City
Shor in the City är ett indie-kriminal-drama som väver
samman 3 olika skeenden, 3 separata handlingar och personer som passerar intill
varandra och i vissa fall möts.
Filmen berättas i dagtablåer med utgångspunkt i högtiden
Ganesh Chaturthi och utspelas bland småbrottslingar i Mumbais mindre glamorösa
kvarter. Det är ett kaotiskt
myller och rufflare som alla vill ta en genväg till framgången, det
är puls där alla känns intensivt levande och icke-sterotypa.
Det är utan dansnummer men med musik
som kommenterar skeendet, det är välspelat på alla håll,
det är begåvat, känsligt, briljant - det är årets
hittills bästa bollywoodfilm för mig.
Filmen har väckt uppmärksamhet på filmfestivaler och vunnit
pris i NY för bästa film.
Nämnde jag att musiken med bl.a Karma is a Bitch av Sachin-Jigar och Harpreet är fantastisk också?
Handling 1 - följer de tre småbrottslingarna och
vännerna Tilak (Tusshar Kapoor), Mandooki (Pitobash) och Ramesh (Nikil
Dwivedi) och hur de kidnappar en bestseller
författares nya bok samt kommer över en väska med vapen. Mandooki
är impulsiv och småkorkad och Tilak är stolt pirat. En counterfeiter
som trycker upp billiga kopior
av bästsäljande böcker och sen säljer det på stan
via smågrabbar, bl a i Mumbais ständiga bilköer. Han är
nygift med Sapna (Radhika Apte), han kan inte läsa men vill
lära sig och blir överraskad när han hör att frun har gått
på college, han vill ge ut en "bra" produkt och lär sig
läsa och hans liv förändras när han läst sin första
bok
Handling 2 - följer sydindiern Sawan (Sundeep Kishan) som
flyttat med fru och son till Mumbai för att försöka slå
sig in i ett cricketlag. Men, tydligen sker laguttagningen
via en agent som i korruptionens Indien kräver feta mutor
för att ge en plats i truppen. Sawan blir alltmer desperat och planerar
ett banrån för att få ihop pengarna.
Man hoppas att de som har hand om kärnvapnen i landet i alla fall fått
sina poster pga duglighet och inte genom mutor. En liten utvikning (varning
för känsliga):
Har en kompis, en FN officer som berättat att vid tjänstgöring
ute på fältet de indiska officerarna är de mest illa sedda av
såväl kollegor som lokalbefolkning. Varför?
De gör inte ett handtag. De vill inte skita ner vita sina frökenhänder.
Tro inte att de hjälper till i hett läge eller vid något så
banalt som t.ex en punktering, till något sådant
vill de inte sänka sig. Varför? Jo, dessa oduglingar är barn
till braminer och mångmiljonärer, uppfödda med en silversked
i mun och har företräde till dessa poster framför
riktiga soldatämnen.Visst, kan det finnas undantag men detta var den allmänna
uppfattningen, dessa fröknar födda ur det stinkande kastsystemet är
helt odugliga ute i fält
Handling 3 - En lång stilig utlandsindier Abhaye (Sendhil
Ramamurthy) återvänder (från troligen USA) för att starta
en affärsverksamhet (oklart vilken). Han möter och blir
ihop med modellen Shalmili (Preeti Desai) och stöter, mindre önskat
då, snart på 2 mycket ruffiga figurer (varav en spelad av den alltid
utmärkte Zakir Hussain, musikern
och aktören som alltid levererar i sina, oftast, biroller) som erbjuder
honom sitt skydd - annars! När han besöker den lokala polisen är
den inte bara ointresserad utan erbjuder
honom själva sitt skydd, sitt privata skydd, och mot en massa betalning
då förstås.
Det hårdföra gangsterparet kräver en miljon rupier, ett belopp
som Abhaye snart inser bara är en första betalning. När han protesterar
försvarar sig ena perpen med att "är
det rättvist att du skall tjäna en massa pengar på din rörelse
och vi ingenting?" eller ngt i den stilen. En brottslings offermentalitet
till förvriden livsåskådning. Kommer Abhaye
att lösa situationen?
Vid sidan av alla 3 personkretsarna finns den lokale fixaren,
hälaren, anordnaren av köpta demonstrationer och själva hubben
i kontakterna de olika brottslingarna emellan,
Tipu Bhaiya (Amit Mistry). Det är mycket bra skådespel av samtliga
rakt igenom men de 2 jag minns mest är nog Tilak och hans fru Sapna (finfint
agerande Radhika Apte).
Tusshar Kapoor (f. 1976) må vara ett
skådis-kändisbarn, men ett begåvat sådant och han är
mycket, mycket bra och rentav gripande i (den förstås
fetaste) rollen som
den ändå trots allt godhjärtade gangstern Tilak. Ja, fast Pitobash
är onekligen också mycket karismatisk och rolig i sin roll som kaotisk
smågangster
Anamorfisk widescreen 5.1 eller 2.0 hindi med engelsk text, sånger med
subs och ingen dans, liten röd T-Series logga upptill höger dyker
upp ibland med musiknummer.
Fold Up sleeve. Discen trasslade med frysning ungefär halvvägs men
fast forward över funkade denna ggn. En indisk DVD kan ju som bekant spela
olika på 10 olika
spelare och man kan bara be en bön att filmen funkar att spela upp när
man skall se den igen om ngt år eller så, finns alltid risk för
disc-rot, oxidation
Back to Bollywood Films Page 1