Begåvat, om än inte perfekt, psykologiskt horror-drama om en genuint obehaglig plats - an evil place, och om de
alltmer tilltagande spänningarna i ett arbetslag som skall asbestsanera ett sjukhus, Danvers State Hospital.
Begåvade regissören Brad Anderson, som sen gjorde den hyllade The Machinist (2004) men mest regisserat för
TV, fick här en jackpot när han fann det nedlagda sjukhuset som inspelningsplats och man förstår det obehag som
männen i filmen känner på arbetsplatsen. Såväl filmens som verklighetens sjukhus heter Danvers Hospital, byggdes
på 1880-talet och lades ner på 1980-talet, ett jättelikt byggnadskomplex med obehagliga kulvertar och kanske än
värre avdelningar. Ångesten från de intagna tycks ännu sippra ut ur de flagande väggarna och gud vet vad vilka be-
handlingar som genomförts eller vilka personer som där suttit inspärrade. Obehaglig Feel Bad stämning var ordet.

(Att han mest gjort TV behöver inte vara ngt negativt - tvärtom, betyder kanske att han när han gör film, vill göra sin
egen grej utan att styras av armén av korkade kokainsnortande producenter bosatta i The Hollywood Hills...kanske)

Gordon (Peter Mullan) och Phil (David Caruso) har en saneringsfirma ihop och desperat att få uppdraget erbjuder
Gordon entrepenören att man kan utföra uppdraget att sanera det väldiga byggnadskomplexet från asbest på bara
en enda vecka. Förutom de två tar även Mike (Stephen Gevedon), Hank (Josh Lucas) och Jeff (Brendan Sexton)
itu med uppdraget, lockade av den bonus som entrepenören lovat dem om de hinner med detta inom tiden.
Redan innan de hamnat i byggnadens atmosfär så är det ansträngt i gruppen, Gordon har separerat från sin fru och
barn och Phils fru lever numer ihop med Hank. Varför stängde egentligen sjukhuset ? Varför börjar Mike att smita
iväg till källaren för att lyssna på gamla terapi-sessioner med Mary Hobbes, en schizofrenipatient med flera personer
inom sig ? Vad är det för en skatt som Hank hittar i kremeringsugnen och vart tar han vägen ?

Många frågor i luften och man börjar snart ana att arbetet inte kommer att kunna avklaras i tid. Filmen följer inte de
vanliga Hollywood-filmkonventionerna (var väl en lågbudget indiefilm?) och stryker en lite mothårs, aah så skönt och
uppfriskande med en regissör och med en film som man inte kan läsa av direkt.
Men, det kunde vara bättre förstås då det känns som om filmen kortats ner rejält (en del uttagna scener finns i extra-
materialet) och att .....man först fått the location och sen spunnit ihop en kanske lite tunn story kring denna. Det är
alltså inget mästerverk - men ändå mycket bra och ovanligt intelligent för att vara inom genren.
OBS! Att filmen bygger på byggnadens obehagliga atmosfär och den psykologiska spänning som trissas upp bland
männen. Det är långsamt, utan gore och ljuvligt nog helt utan keffiga dataeffekter. Saw-entusiaster göre sig ej besvär.
Skådisarna är alla bra och och trovärdiga i sina roller som arbetare. Hade bara Anderson fått mer tid på sig och mer
budgetpengar så hade detta rentav kunnat bli en Tarkovskij-horror för cineaster

anamorfisk widescreen 2.35:1, stereo engelskt tal utan text (och varning för Peter Mullan's tunga brittiska dialekt)
Extramaterial: Kommentarspår med regissören Anderson och Stephen Gevedon (co-manus och skådis), Deleted
scenes och alternative ending with director commentary (09:39), Story to screen w. director commentary, Theatrical
trailer och featuretten The Haunted Palace (behind the scenes)
Det här är den brittiska dvdutgåvan och den har, tror jag, funnits i Sverige på DVD men kanske är den OOP nu?


Back