Blu-ray
Text below in Swedish:
Aaah, sådana här trashiga spektakel på Bibeln
görs ju inte längre .... eller? Filmhistoriskt har vi gått ett
helt varv runt och åter börjat göra just trash-spektakel
inte bara efter varenda jämra Marvelserie som någonsin gjorts oavsett
hur dåliga de är (Demonen, Mighty Thor, Captain America ..... Zzzzzzzzzz,
snarrrk)
utan också efter det blodigaste, mest pornografiska och trashigaste epos
som någonsin skrivits - Bibeln. Noah av Aronofsky t. ex.
Kanske ett tecken på ett kommande paradigm-skifte likt då denna
film kom 1949 och filmbranschen desperat försökte hävda sig mot
TV's konkurrens, med
påkostade spektakel, ofta efter Bibeln, och med massor av statister som
i Ben Hur eller Herkules vs. Knäckebrödsmännen ville man locka
tillbaka biopubliken
från hemmets insuttna tevefåtöljer. Idag har vi datorspel och
en kopiös massa evighetslånga och på tomgång gående
TV-serier som lockar från filmen
Samson and Delilah är om inte bra så åtm. mycket
underhållande, även om manuset verkar skrivet av städerskan
eller springbudet på filmbolaget., och är
väl ihågkommen idag främst pga Hedy Lamarr som den svekfulla
men deliciöst hotta Delilah. Det stela och klyschiga manuset försökte
filmbolaget dra uppmärk-
samheten ifrån genom att trumpeta ut "Based upon the history of Samson
and Delilah in The Holy Bible ...".
Men först, eftersom filmen är Hedy's.... lite allmänt om Hedy Lamarr plockat från min Film Noir sida och filmen Strange Woman
.................................................................................................
US DVD
inscannat
foto
Nuförtiden kan man som bekant gå in på t.ex
utmärkta IMDB och läsa utförliga biografier och recensioner av
enskilda filmer, så jag behöver inte upprepa
Hedy Lamarr's livshistoria, men visst var hon ovanlig. Inte bara att hon allmänt
betraktades som den vackraste kvinnan inom film utan också hennes andra
liv som uppfinnare. En helt oemotståndlig historia om film-nakenchock
1933 och flykt från mellankrigsårens fascist/nazistiska Europa,
livet som filmdrottning
i Hollywood och som uppfinnare, före sin tid, av en frekvens-skiftare vars
principer idag används inom mobil kommunikation och missilsystem, typ.
Jag minns att min gamle far, som var tonåring i början
av 1940-talet, sagt att han gillade Hedy Lamarr, det gjorde all världens
tonårsgrabbar och massor av
andra också. Då österrikiskan ansågs som världens
kanske vackraste kvinna och hennes "europeiska brytning/skandalstämpel"
gjorde att hon fick spela farlig
kvinna i en rad oerhört populära men något trashiga filmer.
Hon var glödhet utseendemässigt och filmerna rakade in pengar, men
hon togs inte alls på allvar
som skådespelare i sina trashiga roller och karriären varade bara
40-talet ut. Själv minns jag bara någon trashig film på TV
som ung och det bibliska mycket
underhållande, men trashiga, Cecil B. DeMille spektaklet Samson and Delila
från 1949. På min vacker-aktris-lista (se kult & klassiker sidan)
uttalar jag därför
tvärsäkert omdömet "alls ingen stor aktris". I ett
svenskt filmlexikon anges "hennes stereotypa framställning av farliga
kvinnor gjorde dock Hollywoodkarriären
kortvarig" och i en Video guide ges filmen Dishonored Lady från 1947
betyget Turkey, sämsta betyg alltså.
För att hedra min fars svettiga tonårsdrömmar såg jag
så denna lågprisutgåva (med halvtaskig mörk bild) och
jag fick......... en örfil och en pungspark.
Det är dags att omvärdera Hedy Lamarr, hon är värd en FET
ursäkt, inte bara för sin uppfinnargärning (som skett) utan också
för sina rollprestationer i
åtm. dessa här nämnda filmer. Nej, jag är inte hypnotiserad
av hennes skönhet och jag har inte heller sett Psychotron-film egenskaper
som ingen annan ser, utan
denna omvärdering har redan skett på filmfan-planet, se t.ex folks
ofta mycket väl utformade recensioner på IMDB, Internet Movie Database.
Vad är det då som gör Hedy så oväntat bra? Visst,
hon var vacker men det är det många aktriser som var/är, det
är svårt att exakt definiera men om jag försöker:
Hedy hade STUNS
Hon var inte tråkig, hon hade karisma, glimten i ögat och utstrålade
både småfarlighet och viss galenskap samt saknade pretention som
vissa dryga s.k. A-aktriser.
Hon utstrålade också intelligens, viljestyrka och oberäknelighet
och var överjordiskt skön, vilket gjorde femme fatale rollernas effektivitet
trovärdiga.
.................................................................................................
Sådär, tillbaka till Samson and Delilah.
Filmen tilldrar sig 1000 BC och Samson's by förtrycks av Filistéerna.
Daniter, judar, filistéer - ? Jag vet inte och orkar inte sätta
mig in i Gamla testamentets
snårigheter om olika folkstammar. Samson är i.a.f. en krigare som
är tänkt att gifta sig med väna Miriam, men istället har
en filistéisk fästmö i form av en ung
spjutkastande Angela Lansbury (ja, den där gamla tanten som brukar lösa
deckargåtor i teveserier, även hon har varit ung och hot en gång).
Men hon har redan en uppvaktare i form av en filistésoldat och Samson
kallas för nedsättande saker som fåraherden m.m.
Sen dyker Lansbury's ännu hottare syster Delilah (Lamarr) upp och bestämmer
sig för att hon skall ha Samson (Victor Mature) och hon lägger i överväxeln.
På en lejonjakt anordnad för kungen av Gaza, filistébossen
Lord Saren (George Sanders) brottar Samson ner och dödar ett lejon med
sina bara händer, och
han får välja sitt pris, och han väljer till Delilah's stora
vrede syrran Lansbury istället. Sen uppstår kaos och Delilah intrigerar
sedan för att krossa Samson.
Judarna terroriseras och Samson fängslas efter
att han avslöjat i förtroende för Delilah att hans krafter sitter
i .... håret. Sen har vi den berömda tempelscenen
som man väl redan på stumfilmstiden kastade sig över med förtjusning,
rasande miniatyrbyggnader säkert.
Här fanns också en tidig Gore-effekt där en filistéisk
soldat fick skallen inslagen och i en kort sekvens visar upp en otäck make-up
effekt på skallskada, urrk.
Lamarr är bra och ser lockande ut, Mature är träaktig men OK
och George Sanders är som vanligt bäst utan att behöva anstränga
sig. Festlig Trash.
Filmen presenteras i originalformatet 1.37:1 och med engelskt tal mono true
HD och har den flera minuter långa overturen och exit music, mäktigt!
Back to Cult & Classics Page 1