Nandita
Das, Rashid Farooqui och nederst unge Syad Fazal Hussain
(Nedanstående text skriven 2013-09-01)
Jag har nyligen sett 2 av såväl kritiker- som publik
(ja, i Indien och Pakistan åtm.) hyllade pakistanska filmer. Dels det
ganska så tungfotade
politiska dramat Khuda Kay Liye (In the name of God) från
2007, och dels denna film från 2008.
In the name of God handlar om tvångsgiftermål och om en extremistisk
tolkning av Islam och hade vackert foto och ett fint soundtrack, men
också tyvärr högstämt mässande och styltig dialog
samt urusla skådisinsatser av de västerländska skådisarna
(om det nu ens var skådisar?).
En brittisk-pakistanska förs bort av sin far och blir bortgift i gränstrakterna
pakistan-Afghanistan och en ung musiker blir förförd av en prästs
extrema tolkning av Koranen. Scenerna från landsbygden, prästen och
Naseeruddin Shah's är bra, men resten suger tyvärr. Politik på
film
blir ju sällan eller aldrig bra.
Ramchand Pakistani däremot var något
helt annat. Faktum är att jag trodde denna film var en indisk film då
jag inte hör skillnaden på urdu
eller hindi (om jag slötittar och inte koncentrerar mig, är inte alls
språkbegåvad dessvärre), och först efteråt såg
att den var pakistansk.
Tyvärr har inte de fåtal pakistanska filmer jag sett tidigare varit
så bra och detta blev därför en stor och glad överraskning.
Detta är ett mycket välspelat, överlag i alla roller, och nedtonat
drama om hur spänningarna mellan de 2 grannarna Indien och Pakistan
påverkar vanliga människor, i detta fall en fattig och lågkastig
hindufamilj på just den pakistanska sidan av gränsen. I byn Bimra
lever en dalit-
familj, kastlösa och orörbara om de hade levt på den indiska
sidan där det officiellt förbjudna men ännu inrotade och fasansfulla
kastsystemet
ännu grasserar och som förstås hindrar Indien från att
fullt ut bli en civiliserad nation som andra ekonomiskt viktiga länder.
En dag förirrar sig 8-årige Ramchand (en LYSANDE Syed Fazal Hussain,
sällan har man sett en så bra barnskådis på film) över
gränsen och
blir infångad av indiska gränssoldater, som även plockar in
fadern Shankar (likaledes bra och uppfriskande nedtonad Rashid Farooqui) när
han letar efter sonen. De hamnar i ett indiskt fångläger under det
att den övergivna modern Champa (Nandita Das) undrar vart de tagit vägen.
Det uppfriskande överraskande nu är att det sedan
INTE händer något särskilt. Champa väntar hemma i byn och
i fånglägret, där massor av
andra pakistanier som hamnat på fel sida av gränsen sitter. fängslade
för brottet Illegal Border Crossing, där går dagarna, veckorna,
månaderna
och åren i väntan på en officiell fångutväxling
där de hoppas att just deras namn skall ropas ut.
Champa och hans far väntar med de andra fångarna, vanliga pakistanier
som haft otur att befinna sig på fel ställe just när oroligheter
blossat upp
mellan de 2 trätande grannarna. Där finns en poliskvinna som fäster
sig vid grabben och tar hand om honom (trots att han är dalit).
I 5 år sitter de fängslade och återseendet mellan Champa och
sonen (nu spelad av den ngt äldre Navaid Jabbar) är gripande i sin
enkelhet.
Filmen vann The International film critics price 2008 i Delhi och fotot av Sofian
Khan är vackert
widescreen, urdu med engelsk text och filmen ingick i en lågpris 3 disc
utgåva från Eagle ihop med Khuda Kay Liye och Maqbool