UK 2013 Second Sight Bluray
Text below in Swedish:
"Nee-na, nee-na, nee-na" - pojken Bob
vet vad som väntar och gömmer sig i badkaret, Undergången, Apokalypsen,
Ragnarök, Götterdämmerung är här.
Hysteri och förvirring i skuggan av Berlinmuren = Absolut filmmästerverk
Zulawski berättar i extramaterialet att filmen
vid dess premiär i Cannes 1981 bemöttes av buande från halva
publiken och med ovationer från den andra halvan.
Han talar vidare om att det dröjde 25 år innan Possession fick något
erkännande ... men det gäller i vart fall inte kultfilmspubliken för
såvitt jag minns det så var
Possession enormt omtalad redan på 1980-talet och en omedelbar kultfilm.
Jag hade en holländsk oklippt VHS kopia från 1988-89 därikring
som jag såg på
om och om igen, och som jag tvingade kompisar att se. Sen dröjde det ett
drygt decennium innan jag såg om den igen, och nu på Anchor Bay's
DVD-utgåva,
och 2004 skrev jag följande omdöme nedan om Possession (m.a.a. att
jag hade filmen till försäljning i min dåvarande webb-butik)
:
........................................
Possession är en enastående psykologisk
ART horror som utspelas i ett blekt Berlin med muren i bakgrunden. Begåvade
skådisar med mycket bra Sam Neill och
en magnifik och skrämmande Isabelle Adjani (pris i Cannes) i ett utspel
som väl närmast kan jämföras med stiliserad hysteri. En
mystisk, fascinerande film av den
nästan lika mystiske och fascinerande polacken Andrzej Zulawaski (verksam
i Frankrike med sällan sedda filmer) och därför en mycket, mycket
välkommen
kommentar med en regissör som visar sig vara begåvad, intressant
och trevlig att höra på. Bilderna, musiken, vansinnet och den hypnotiska
Adjani, ja, jag saknar
nästan ord för att beskriva hur bra denna film är. Men varning
utfärdad, detta är en artmovie och cineastfilm. Kanske världens
bästa film. Anamorfisk widescreen
Gamla AB dvdutgåvan av Possession ihop med Mario Bava's sista film Shock (Transfer Suspense Hypnos) 1977 med Daria Nicolodi
........................................
Ovanstående text avslutade jag med "kanske
världens bästa film" och efter att sett om filmen efter ytterligare
en tioårsperiod, och nu på en bluray, kan jag bara kon-
statera samma sak igen - Possession kan vara världens bästa
film.
Detta UNIKA apokalypsartade artmovie-relationsdrama på gränsen till
horror, ja, filmen är svår att genre-definiera, hade samma enorma
POWER nu som när jag såg
den för första gången för 25 år sedan. Tidlös,
daggfräsch och om den inte är världens bästa film så
är den sannerligen med och slåss i toppen.
Trevligt att ha den i en bra utgåva och inte minst för att äntligen
få se Carlo Rambaldi's varelse tydligare, mörk och diffus tidigare,
och nu med blurayen får man inte bara
det utmärkta kommentarspåret med Zulawski utan också massor
av bra övrig extramaterial.
Någon lång avancerad recension av detta
filmmästerverk följer INTE här. Som vanligt med en film av den
här digniteten så klarar jag helt enkelt inte av att formulera en
dylik, till det har jag inte kunnandet och sorry om ni känner er lurade
efter att ha klickat på min länk till denna film. Men, det finns
en oändlig mängd med avancerade
cineastiska recensioner ute på nätet att ta del av, då Possession
glädjande nog tycks vara en favoritfilm för många, många.
Aussien Sam Neill är Mark, som efter en längre frånvaro
från hemmet pga ett uppdrag (ev. i en säkerhetstjänst av ngt
slag) återvänder hem bara för att konstatera att hans
äktenskap med Isabelle Adjani's Anna kraschat oåterkalleligt.
Anna lämnar Mark och sonen Bob och återkommer ibland till deras lägenhet,
varvid parets uppslitande
bråk tar vid på nytt. Båda är synnerligen obalanserade
men Anna har flippat över i ett tillstånd av total hysteri.
Vart har hon tagit vägen och vem är Heinrich? Mark älskar Anna
ännu och tänker inte ge sig utan kamp, utan att åtminstone försöka
förstå vad som har hänt. Han söker
upp Heinrich, Anna's new-age inspirerade ex-älskare som inte heller vet
vart hon tagit vägen. Mark anlitar en privatdetektiv för att luska
ut vart hon tagit vägen.
Hon befinner sig i en sunkig lägenhet i den turkiska statsdelen Kreuzberg
och hon är inte ensam ...
Den här filmen liknar ingen annan, INGEN.
Här finns ett intressant Doppelganger-tema med Anna nr.2 i form av den
grönögda och Mark nr.2 - The Creature - Anna's
ideala älskare - född ur en missfallspöl och möjligen obefläckat
koncipierad i ett anfall av religiös extas ? Vem är mannen i de skära
strumporna och vad vet eg. han om
skeendet? Filmen ger en lite att tänka på men flyter på i en
fulländad hallucinatorisk helhet så länge den varar. Musiken
av Andrzej Korzynski är fascinerande.
Här finns en bortom enastående Isabelle Adjani och hennes egenartade
tunnelbanescen är filmhistoria. Här finns Berlinmuren mitt genom stan
som bidrar till stämningen av
underliggande paranoia - och just idag när jag skriver denna text så
är det söndagen den 9 november 2014 och man firar 25-årsdagen
av murens fall.
Possession har ett av filmhistoriens mest suggestiva och effektiva slut, en scen som man ALDRIG kommer att glömma.
Man kan diskutera länge om vad man anser sig
ha upplevt och teorierna om innebörden av slutet lär skilja sig åt,
även om jag är osäker om huruvida Zulawski funderar
kring detta i kommentarspåret (jag lyssnade inte på kommentarspåret
denna gång). Strider Mark 2 mot världens ordning, mot Die Harmonie
der Welt? Är han ngn form
av anti-materia? Mannen i de skära strumporna vet säkert. Men kanske
bör man helt enkelt acceptera slutet som Öppet.
Original ratio 1.66:1, original mono, engelskt
tal med engelsk text (hörselskadade).
Extra: kommentarspår med egensinnige verbale regissören
Andrzej Zulawski, kommentarspår med med-manusförfattaren
Frederic Tuten, The Other Side of The Wall-
The Making of Possession (51 min) regi av Daniel Bird 2009-2012,
Intervju med Andrzej Zulawski (franska med subs) 35 min om bakgrunden
till filmen med många
intressanta anekdoter - suverän intervju och allt man kan begära som
cineast av fransk TF1 2009, Repossessed - The Re-Editing of Possession (12 min)
om hur filmens
USA distributör klippte om och slaktade filmen med 40 min 1983, A Divided
City - The Locations of Possessions (7 min), The Sound of Possession - intervju
med
Andrzej Korzynski, Our Friend in the West (6 min) producenten Christian Ferry
om Zulawski's svartlistning i Polen, Basha (5 min) om posterkonst, theatrical
trailer