UK 2013 Second Sight Bluray

(Nedanstående text skriven 2014-11-09)

"Nee-na, nee-na, nee-na" - pojken Bob vet vad som väntar och gömmer sig i badkaret, Undergången, Apokalypsen, Ragnarök, Götterdämmerung är här.
Hysteri och förvirring i skuggan av Berlinmuren = Absolut filmmästerverk

Zulawski berättar i extramaterialet att filmen vid dess premiär i Cannes 1981 bemöttes av buande från halva publiken och med ovationer från den andra halvan.
Han talar vidare om att det dröjde 25 år innan Possession fick något erkännande ... men det gäller i vart fall inte kultfilmspubliken för såvitt jag minns
det så var
Possession enormt omtalad redan på 1980-talet och en omedelbar kultfilm. Jag hade en holländsk oklippt VHS kopia från 1988-89 därikring som jag såg på
om och om igen, och som jag tvingade kompisar att se. Sen dröjde det ett drygt decennium innan jag såg om den igen, och nu på Anchor Bay's DVD-utgåva,
och 2004 skrev jag följande omdöme nedan om Possession (m.a.a. att jag hade filmen till försäljning i min dåvarande webb-butik) :

........................................

Possession är en enastående psykologisk ART horror som utspelas i ett blekt Berlin med muren i bakgrunden. Begåvade skådisar med mycket bra Sam Neill och
en magnifik och skrämmande Isabelle Adjani (pris i Cannes) i ett utspel som väl närmast kan jämföras med stiliserad hysteri. En mystisk, fascinerande film av den
nästan lika mystiske och fascinerande polacken Andrzej Zulawaski (verksam i Frankrike med sällan sedda filmer) och därför en mycket, mycket välkommen
kommentar med en regissör som visar sig vara begåvad, intressant och trevlig att höra på. Bilderna, musiken, vansinnet och den hypnotiska Adjani, ja, jag saknar
nästan ord för att beskriva hur bra denna film är. Men varning utfärdad, detta är en artmovie och cineastfilm. Kanske världens bästa film. Anamorfisk widescreen

Gamla AB dvdutgåvan av Possession ihop med Mario Bava's sista film Shock (Transfer Suspense Hypnos) 1977 med Daria Nicolodi

........................................

Ovanstående text avslutade jag med "kanske världens bästa film" och efter att sett om filmen efter ytterligare en tioårsperiod, och nu på en bluray, kan jag bara kon-
statera samma sak igen - Possession kan vara världens bästa film.
Detta UNIKA apokalypsartade artmovie-relationsdrama på gränsen till horror, ja, filmen är svår att genre-definiera, hade samma enorma POWER nu som när jag såg
den för första gången för 25 år sedan. Tidlös, daggfräsch och om den inte är världens bästa film så är den sannerligen med och slåss i toppen.
Trevligt att ha den i en bra utgåva och inte minst för att äntligen få se Carlo Rambaldi's varelse tydligare, mörk och diffus tidigare, och nu med blurayen får man inte bara
det utmärkta kommentarspåret med Zulawski utan också massor av bra övrig extramaterial.

Någon lång avancerad recension av detta filmmästerverk följer INTE här. Som vanligt med en film av den här digniteten så klarar jag helt enkelt inte av att formulera en
dylik, till det har jag inte kunnandet och sorry om ni känner er lurade efter att ha klickat på min länk till denna film. Men, det finns en oändlig mängd med avancerade
cineastiska recensioner ute på nätet att ta del av, då Possession glädjande nog tycks vara en favoritfilm för många, många.

Aussien Sam Neill är Mark, som efter en längre frånvaro från hemmet pga ett uppdrag (ev. i en säkerhetstjänst av ngt slag) återvänder hem bara för att konstatera att hans
äktenskap med Isabelle Adjani's Anna kraschat oåterkalleligt. Anna lämnar Mark och sonen Bob och återkommer ibland till deras lägenhet, varvid parets uppslitande
bråk tar vid på nytt. Båda är synnerligen obalanserade men Anna har flippat över i ett tillstånd av total hysteri.
Vart har hon tagit vägen och vem är Heinrich? Mark älskar Anna ännu och tänker inte ge sig utan kamp, utan att åtminstone försöka förstå vad som har hänt. Han söker
upp Heinrich, Anna's new-age inspirerade ex-älskare som inte heller vet vart hon tagit vägen. Mark anlitar en privatdetektiv för att luska ut vart hon tagit vägen.
Hon befinner sig i en sunkig lägenhet i den turkiska statsdelen Kreuzberg och hon är inte ensam ...

Den här filmen liknar ingen annan, INGEN. Här finns ett intressant Doppelganger-tema med Anna nr.2 i form av den grönögda och Mark nr.2 - The Creature - Anna's
ideala älskare - född ur en missfallspöl och möjligen obefläckat koncipierad i ett anfall av religiös extas ? Vem är mannen i de skära strumporna och vad vet eg. han om
skeendet? Filmen ger en lite att tänka på men flyter på i en fulländad hallucinatorisk helhet så länge den varar. Musiken av Andrzej Korzynski är fascinerande.
Här finns en bortom enastående Isabelle Adjani och hennes egenartade tunnelbanescen är filmhistoria. Här finns Berlinmuren mitt genom stan som bidrar till stämningen av
underliggande paranoia - och just idag när jag skriver denna text så är det söndagen den 9 november 2014 och man firar 25-årsdagen av murens fall.

Possession har ett av filmhistoriens mest suggestiva och effektiva slut, en scen som man ALDRIG kommer att glömma.

Man kan diskutera länge om vad man anser sig ha upplevt och teorierna om innebörden av slutet lär skilja sig åt, även om jag är osäker om huruvida Zulawski funderar
kring detta i kommentarspåret (jag lyssnade inte på kommentarspåret denna gång). Strider Mark 2 mot världens ordning, mot Die Harmonie der Welt? Är han ngn form
av anti-materia? Mannen i de skära strumporna vet säkert. Men kanske bör man helt enkelt acceptera slutet som Öppet.

Original ratio 1.66:1, original mono, engelskt tal med engelsk text (hörselskadade).
Extra: kommentarspår med egensinnige verbale regissören Andrzej Zulawski, kommentarspår med med-manusförfattaren Frederic Tuten, The Other Side of The Wall-
The Making of Possession (51 min) regi av Daniel Bird 2009-2012, Intervju med Andrzej Zulawski (franska med subs) 35 min om bakgrunden till filmen med många
intressanta anekdoter - suverän intervju och allt man kan begära som cineast av fransk TF1 2009, Repossessed - The Re-Editing of Possession (12 min) om hur filmens
USA distributör klippte om och slaktade filmen med 40 min 1983, A Divided City - The Locations of Possessions (7 min), The Sound of Possession - intervju med
Andrzej Korzynski, Our Friend in the West (6 min) producenten Christian Ferry om Zulawski's svartlistning i Polen, Basha (5 min) om posterkonst, theatrical trailer


Back