Centrum B. Wahlströms

För de som läst denna min Film Noir och Pulp Fiction sida så syns det nog att min stora favorit bland 1900-talets kriminalförfattare är
Cornell George Hopley-Woolrich (1903-1968) som även skrev under namnen George Hopley och William Irish, den plågade författaren
vars hela dystra liv var en dans med döden och vars mörka unikt vackra romantiska språk gav honom epitetet Mörkrets poet.
Phantom Lady gavs ut först i USA 1942 och ovan kan ses den svenska originalutgåvan från 1946 på Bokförlagsaktiebolaget Centrum ur
min egen bokhylla samt i B. Wahlströms bokförlags kioskdeckarutgåva från 1972 med alternativ titel. Fodralets bild till vänster ger själva
nyckeln och lösningen till grundintrigen i boken.

För de som liksom jag älskar Cornell Woolrich är det nog mer blandningen av kriminalhistoria och mörk poesi, det omskakande sköna och
romantiska språket som fascinerar än själva intrigerna, som ibland liknar varandra. Men i Phantom Lady är intrigen onekligen ovanligt lyckad
och handlar om kamp mot klockan för att rädda en oskyldigt dömds liv och om en hatt ... (se mer under filmen om handlingen).
Dock skall sägas att Woolrich lär vara den mest filmade av alla kriminal-författare från 30-40 talet (möjligen med undantag av engelske James
Hadley Chase ?), så hans intriger var uppenbarligen ändå ganska väl utformade för att filmatiseras. Som vanligt i Woolrich's fall, då han ju var
en s.k. Pulp Fiction författare, kioskdeckare ungefär, släpptes hans böcker ofta i billiga utgåvor (se bokfodral ovan höger). Denna genre blev
ju ikoniserad först senare och idag är ju denna litteratur och filmerna som gjordes på dem under 40-50 talet all modern kriminalfilms moder.


Back