US DVD

Finfin utgåva av en intressant, visuellt snygg men udda film inom genren, från seriösa (?) Raro i en kvalitet som liknar gamla
No Shame. Med sköna Mimsy Farmer från bl a Four Flies on Grey Velvet som garanterar en psykologiskt bräcklig roll-
gestaltning. Det här var debutfilmen för konstnären, regissören, författaren Barilli och den har ett visuellt imponerande formspråk
med Argento-eska trapphus, fantastiska färger i inredning m.m. samt med mycket speglar i bilderna där teamet Barilli och foto-
grafen Mario Masini bländar oss med ett trick med speglar och en bild i bild i bilden i evighetsperspektiv (och man tittar förgäves
efter en glimt av filmteamet). Det hela ger nästan ett lätt drömskt intryck med en sorgsen atmosfär á la Mario Bava (t.ex Lisa et
Diavolo), och utöver det ett fint soundtrack av Nicola Piovani.

Alltså, en konstnärlig giallo som dock satsar oförväget på en (för den tiden säkert) chockerande kannibalintrig med gorechock. WTF?
Litet väl udda kanske och kanske blir det till slut varken hackat eller malet. Men, originellt iaf. Sköna Mimsy Farmer har oroat oss i
Four Flies on Grey Velvet och är bra här i en mestadels nollställd rollgestaltning i förhållande till filmens skeenden men visar på realistisk
intensitet i en våldtäktsscen.

Det är väl filmens utseende som är grejen och kanske litade inte producenterna på att den psykologiserande intrigen med dess Alice i
underlandet-tema skulle dra in The Money och gav grönt ljus för det överraskande sidotemat?

Filmen börjar i förtexterna med ett gammalt bleknat familjefoto på en liten flicka, en kvinna och en man i sjömanskläder, och sen får vi
se hur kemisten Silvia Hacherman (Farmer) besöker sin mors gravplats. Silvia är hängiven sitt arbete och har pojkvännen Roberto, men
börjar få traumatiska flashbacks till barndomen och en kärleksakt mellan modern och hennes älskare Nicola (ett lån av Argento senare i
Opera?) samt tappa tidsbegreppet. Underliga händelser tycks ske och man undrar om någon stökar med henne på filmgenre-vis?
Där finns grannarna, den äldre herr Rossetti och den jämnåriga Francesca, och där finns den lilla flickan i den vita klänningen.

widescreen 1.85:1, mono engelskt eller italienskt tal med engelsk textning (jag föredrog det italienska som verkade något klarare)
Extramaterial: italiensk dokumentär från 2004 "Ritratto in Nero" (Portrait in Black) 24 min med intervju Francesco Barilli, director's
biography and filmography samt ett tunnt instick/textbooklet (bild överst till höger)

Back