US DVD Insert booklet

(Nedanstående text skriven 2014-09-21)

Javisst, filmen är baserad på samma berättelse som mästaren Mario Bava baserade sin episod The Wurdalak på i sin samling av 3 kortfilmer
i Black Sabbath från 1963 med Boris Karloff i rollen som familjepatriarken Gorca.
Novellen The Wurdalak som skrevs av den ryske författaren Aleksej Tolstoy, inte den store Lev Tolstoy, utan sci-fi författaren.
Jag har för mig att jag såg denna film på 1980-talet på en gammal sliten svensk uthyrnings-VHS kopia ... men jag kan ha fel.
Nåväl, nu har eminenta Raro Video restaurerat den och även om jag inte håller med i Fangoria-mannen Chris Alexanders påstående om att
filmen skulle vara ett mästerverk, så är den iaf atmosfärisk och mörk och med mycket intressanta miljöer. En aning surrealistisk är den också,
eller suggestiv kanske är ett bättre ord, fast om detta är medvetet eller ej vet jag inte.

Filmen startar med att en blödande och traumatiserad man stapplar fram ur en skog och kollapsar. Sen ser vi groteska våldshallucinationer
som visar sig emanera från mannens sinne och han befinner sig under vård på ett mentalsjukhus. Nicola (Gianni Garko) som han heter har tappat
både minne och sin talförmåga. Sjukhusledningen tror han kommit från andra sidan gränsen, Jugoslavien, men att han är italienare och de sätter
upp bilder på honom och efterfrågar information om vem han är. En kvinna, Sdenka (Agostina Belli) kommer för att besöka honom och säger
att hon mött honom i Jugoslavien, i Zehdenik. Men, mannen blir hysterisk av skräck när han ser henne och så följer .....

The Flashback:
Nicola är en italiensk timmeruppköpare som är i Jugoslavien och där kör han vilse ute på landsbygden i en skog. Han väjer för en förbiglidande
kvinna och skadar bilen. Kvinnan är puts väck och han söker hjälp i skogen där han hittar några slitna gamla hus och dystra lokalbor.
Han har kommit till familjen Ciuvelak med familjefadern Gorca (Bill Vanders), sönerna Jovan (Roberto Maldera) och Vlado (Luis Suárez) och
nyblivna änkan Elena (Teresa Gimpera, avbildad på dvdfodralet ovan t.v.), dottern Sdenka och Elenas båda barn.
Det börjar mörkna och Nicola får husrum för natten och familjen börjar barrikadera sig. Det är uppenbart att det ligger en gravad hund ngnstans.
Den nyblivna änkan Elena ja, för hennes man såg vi begravas tidigare efter att han haft ett förhållande med kvinnan som är utanför huset -
The Wurdalak - kvinnan i skogen (Maria Monti). Hur skall det gå för Nicola och The Ciuvelaks ?

Den senare så framgångsrika FX-mannen Carlo Rambaldi står för specialeffekterna som är sedvanligt tidiga italiano-70-tal primitiva av typen hälla
syra på dockhuvuden, och .... som inte ber om ursäkt för det, och vilket ju också ger lite av den surrealistiska charmen till dessa filmer.
Kompositören och musikern Giorgio Gaslini står för det intressanta soundtracket.
Ferroni's Wurdalak är alls inte ngt mästerverk och långt ifrån lika slipad som Bava's Wurdalak 9 år tidigare - men har onekligen en oslipad energi
och säregen atmosfär som gör att filmen stannar i minnet.

widescreen 2.35:1, italienskt tal 2.0 med engelsk text (eller en engelsk dubb). Extramaterial: introduktion av Fangoria's Chris Alexander som
berättar för oss att Ferroni var mannen som gjorde den fina Mill of the Stone Women eller Il Mulino delle Donne di Pietra från 1960 (aaah, undrar
just om Mondo Macabros dubbelutgåva av denna film och Diablocal Dr. Z finns kvar ännu, snacka om valuta för pengarna),
en textbooklet och en 30 minuter lång intervju med gamle kompositören Giorgio Gaslini på italienska med engelsk text (som verkar obekväm i början)


Back