Oh Gwang-rok kopplar av bakom sina fiskepön. En lugn fiskestund innan shamanen orsakar krusningar i tid- rum väven
Text below written in swedish by Gunnar Strange Things 2013-12-29
Night Fishing - Mystik och Metafysik, och den här filmen såg jag med engelsk text på Youtube
Ett mycket udda projekt av den internationellt hyllade sydkoreanske
regissören Park Chan-wook som tillsammans med sin lillebror
Chan-kyung spelat in denna fascinerande och gåtfulla 33 minuter långa
kortfilm med hjälp av ett antal iPhone mobiler.
Ett kommersiellt spektakel för Apple? Nej, inget man tänker på
då det konstnärliga resultatet är anslående och filmen
vann en Guld-
björn för bästa kortfilm vid Berlins interntionella filmfestival.
Chan-wook har gjort suveräna kortfilmer tidigare och då tänker
jag på den magnifika NEPAL: Never Ending Peace and Love som
han gjorde för Sydkoreanska National Human Rights Commission och kortfilmssamlingen
If You Were från 2003 (läs mer om denna
längre ner på min sydkoreanska filmsida). Efter att nyligen ha sett
Chan-wook's senaste och 1a USA film "Stoker" och blivit enormt
besviken, oj vilken soppa, så var det skönt att åter känna
sig lugnad rörande hans konstnärliga förmåga med denna
unika film.
Långt efteråt har jag börjat fundera på vad jag egentligen
såg ....
.... WTF? Jag får nog se den fler ggr för att förstå
vad som eg. utspelade sig, eller kanske är det så att handlingen
är fri att uppfatta som
man vill. Följande är hur jag uppfattade skeendet, men jag får
nog se om den då jag inte hängde med och andra beskrivit ngt helt
annat.
OBS! Varning för spoilers nedan
-----------------
-----------------
Filmen börjar med ett märkligt musikframträdande av ett band
i den progressivt flummiga stilen (enl. wiki The Uh Uh Boo Project) för
att sen ist. låta oss följa en passerande vandrare, en äldre
man (Oh Gwang-rok) på hans promenad och som till slut sätter sig
vid vatten-
brynet med ett antal fiskespön riggade för en lugn fiskestund. En
kvinna kommer vandrande i skogen och tilltalar honom, och vad tänker
hon företa sig? Det blir natt och allt är frid (se bilden ovan) tills
han får ett oväntat napp ....
Han drar upp en drunknad kvinna (självmord?) och skräckslagen trasslar
han in sig i fiskelinorna med liket i en makaber omfamning.
Sen blir det underligt.
Liket får plötsligt liv och han tror att det är hans avlidna
dotter Mi-young, varpå "liket" (Lee Yung-jun) byter kläder
med honom och
sätter på sig hans fiskeutstyrsel. I nästa milt sagt oväntade
scen dyker fiskekvinnan upp ur ett vattenkar och hon är klädd i ceremoniell
klädsel och platsen är mannens begravning. Hon är uppenbarligen
en shaman, ett medium med förmåga att kontakta den andra sidan.
Frågor:
Befinner sig mannen i en parallell dimension, i dödsriket ihop med sin
avlidna dotter och dit shamanen når honom via en vattenpassage
och en skakning, en reva i tid- och rum väven? Befinner sig mannen i en
övergångsfas till dödsriket, där dottern redan befinner
sig och
som shamanen besökt via ytterligare en vattenpassage (vid fiskenappet)?
Eller fäster jag för stor vikt vid vattenkaret vid begravningen?
Hade varit intressant att veta lite om dess rituella roll och om shamanism (buddhistisk?)
vid koreanska begravningar.
Är kvinnan som promenerar i skogen den som dränker sig och som han
sen drar upp? Har hon inte hunnit drunkna när hon dras upp?
Befinner sig mannen i "verkligheten", i nutid eller dåtid och
hans begravning ligger framtiden?
Är bandet (som visar sig i början och slutet) och som neutralt verkar
åse det hela lite grann från ovan några sorts dödsrikes-väktare?
Wow! En riktigt skön Mind-Fuck den här filmen som får en att fundera på vad man eg. ser. En fantastiskt bra och mystisk film är det
Back to South Korean Film Page