Text below in Swedish:
Erkänner att jag inte kände till denna film, men jag
kände på mig att den skulle vara bra när jag såg det snygga
fodralet.
Dessutom såg jag till min förvåning att min tidiga 80-talsfavorit,
den charmiga franska synthpoptjejen Lio var med. Lio?
Är det någon mer än jag som minns hennes Banana Split? Visste
inte att hon var filmaktris, och att hon är bra dessutom.
Filmen var basken Ulloas 2a långfilm, men 1a större produktion och
den överöstes av priser världen över bl. a i Stockholm
bästa film och i Montreal för bästa regi. Men det verkar som
att filmen sen orättvist glömts bort och att Ulloas regikarriär
stannat av. Det är ett alldeles briljant ruffigt kriminaldrama, dystert
mörk i tonen där våra huvudpersoner, ett sociopatiskt
par brottslingar skildras utan några som helst förmildrande eller
romantiserande egenskaper. Men, det är också en sorts
fascinerande ömklig kärleksberättelse, hårresande patetisk
enkelriktad L'amour fou. Allt berättad i en strikt saklig stil
Filmen börjar mitt i ett brott. Möt vår djupt
osympatiske anti-hjälte, inbrottstjuven och mördaren Ismael (Karra
Elejalde)
som under ett nattligt inbrott hos en konstnär överraskas av en kvinna,
som han utan att blinka mördar. Men där finns även
en liten flicka. Åren går och en dag möter han flickan igen,
Leire, men nu är hon en ung kvinna som gravt skadad av traumat
bor på en institution för utvecklingsstörda. Hon är är
stum, autistiskt onåbar, ler aldrig och hon älskar choklad. Ana
Alvarez
är mycket bra i rollen och övertygar som offret. Dito Elejalde och
Lio som desperadoparet.
Ismael tror att flickan känt igen honom och beslutar mörda henne.
Men, av någon anledning kan han inte förmå sig att döda
henne och han tar med sig henne hem till sin flickvän och sambo Maite (Lio)
och det hela blir ist. en kidnappning. Är då Maite
i form av moget sköna Lio ett ljus i Leires mörker? Svar: Nej. Maite
är en hårdfjällad gangsterbrud, lika sociopatiskt hårdhjärtad
och egennyttigt tänkande mänskligt avskum som Ismael.
Intressant skildring av ett gangsterpar utan några som helst sedvanliga
filmgenre-cliché romantiserande drag. Flickans vara eller inte
vara leder till ett triangeldrama och i all sin anti-storslagenhet en storslaget
ömklig kärlekshistoria. Dyster men imponerande
widescreen (ej anamorfisk) 2.0 spanskt tal med engelsk text, fotogalleri och trailer. OBS! Ingen höjdarutgåva och för mörk bild
Back to Cult & Classics Page 1