Laraine Day som bedårande femme fatale sociopat i fett skön B Film Noir

(nedanstående text skriven 2012-11-04)

Aaaaaah ......... jag rös av välbehag när jag såg den här filmen. En praktfull B produktion med en aktris jag aldrig hört talas om tidigare och en
Robert Mitchum ännu på uppgående och först som 3a på rollistan. Skönt foto, en alldeles förtjusande Laraine Day i huvudrollen som en både vän
och störd kvinna i en av dessa läckra B produktioner från Film Noir genrens höjdartid, andra halvan av 40-talet (1946) då inget kunde gå fel.
Och - ett stort tack till Warner Brothers som gjort denna raritet tillgänglig, i bästa kvalitet, via sin Archive Collection, tack, tack.

Sen flera år tillbaka är film på disc, DVD (och troligen snart också Blueray) på sakta uttynande. Floden av fina restaurerade dvdutgåvor av gamla
klassiker eller kultfilmer började att stanna av och nästan alla små entusiast-bolag gick i graven, då för få brydde sig om att köpa deras kärleksalster
om det så rörde sig om mexikanska svartvita skräckfilmer eller italienska gialli, utan istället ful-nerladdade från en tjuvserver någonstans.
Men, OK, det skall sägas att även om folk hade köpt dessa dvdutgåvor så kanske det ändå inte hade räckt för att täcka dessa småbolags kostnader
för rättigheter, pressning, textning, extramaterial och dyl. därför att vi helt enkelt är för få intresserade, möjligen är det så ?
Men, inte heller för de riktigt stora bolagen lönade det sig längre att restaurera och ge ut de lite mer obskyra filmerna ur sina filmskatter, vilket kändes
rätt frustrerande för alla cineaster som väntade på t.ex ny skön Film Noir .... mer, mer, jag vill ha mer av dessa pärlor.
Istället gjorde man (WB och andra stora bolag) tusentals av dessa mer obskyra titlar ur sina filmarkiv tillgängliga på DVD-R, dvs. man bränner ner
filmerna On Demand, efter att man vet att någon vill köpa dem alltså. Självklart restaurerade man också först sina film-råkopior i möjligaste mån

Day o. Mitch

Diamonds are a Girls Best Friend och Flashbacks í en rysk docka

Kriminal-psykodrama med en genre-arketypiskt komplicerad flashback-konstruktur som börjar med ett societets-bröllop där John Mills (Gene Raymond)
just skall till att gifta sig med sin sköna Nancy Munks (Laraine Day), då en man dyker upp.
Mannen är psykiatern Harry Blair (Brian Aherne) som i en ...... guess what .....jo, en flashback berättar för Mr. Mills att han varit gift med Nancy.
Han berättar hur de möttes, hur de gifte sig och hur en man en gång dök upp på hans kontor, och att mannen var konstnären Norman Clyde (Robert Mitchum)
som i en flashback inom flashbacken berättar för Mr. Blair hur han mötte och blev kär i Nancy. Hur de blev ett par, hur ett diamantarmband försvinner
på en societetsbjudning, hur en miljonär (Ricardo Cortez) i samband med det mördas och hur en oskyldig betjänt misstänks och döms för mordet.
Detta trots att den skyldige är ...... ja, gissa vem. Clyde berättar vidare hur Nancy för honom i en flashback inom flashbacken inom flashbacken berättar för
honom om en händelse i hennes barndom, något som hände när hon var 10 år gammal i det hus där hennes mor var hembiträde

Den magnifika Katherine Emery som otäcka Mrs. Willis, den där patenterade birolls-aktrisen och teateraktrisen
som så ofta i gamla Hollywood-filmer i en mindre roll klart överglänser filmens stjärnor. Katherine Emery (1906-1980) gjorde tydligen bara 11 filmer men satte sitt avtryck på dem alla

Nancys flashback (där den unga Nancy spelas alldeles utmärkt bra av Sharyn Moffett) är rätt stark, om inte rentav direkt otäck i sin pyrande intensitet, vilket inte
minst Katherine Emery's rollgestaltning bidrar till. Ett barns utsatthet och den förtärande orättvisan när klassaspekter spelar in kring en icke-existerande stöld av ett
halssmycke, en medaljong (The Locket) då oskyldiga Nancy beskylls för en stöld. Det är bara att tugga i sig skammen för underklass-Nancy och hennes stackars mor
då otäcka rikingen Mrs. Willis fäller domen, en orättvisa som förtär, som kan underminera ett psyke. Filmen bränner till lite oväntat här, vilket vi nog kan tacka den
troligen obesjungna Katherine Emery's insats för, hon är klass.

Återblickarna är alltså konstruerade som en kinesisk ask, en rysk docka, och som sen plockas ihop igen när vi till slut återvänder till filmens början. Intressant, och en
det hela knyts ihop med en liten twist på slutet också. Det skulle nästan kunna vara en Cornell Woolrich-historia med en fatal kvinna som dyker upp i flera mäns liv,
med paranoia och med en oskyldig man som väntar på döden i en fängelsecell ... men, det är det inte. Laraine Day (1920-2007), som jag alltså aldrig (mig veterligen)
hade hört talas om innan jag såg denna film är utmärkt och bedårande som störda Nancy (störda, ja, ja, förlåt spoilern här, men det kunde ni nog lista ut ändå).
Slutbetyg: En mycket bra psykologisk Film Noir i en bildkvalitemässigt finfin utgåva ur Warner Brothers Archive Collection
4:3 fullscreen originalratio, black and white, mono engelskt tal, inget extramaterial.

OBS! Detta är en DVD-R skiva som är regionfri och spelar på de allra flesta DVD-spelare, men kanske bara på vissa datorspelare (flesta datorspelare
är ju också DVD brännare nuförtiden och då discen är CSS-krypterad kan den ev. bli svår att spela - Men den funkade bra på min dator där jag använder
VideoLAN VLC Player som spelarprogram, ett kanonprogram som jag rekommenderar alla om ni inte redan har det)

Back