Live (Zhit, 2010)


Thai J-Bics DVD

Vladislav Toldykov som Mikhail och Denis Shvedov som Andrei

Text below written 2016-03-31


Mycket bra kriminal-drama med bra skådisar och som dessutom är mycket fint fotat i ett höst-vintrigt ryskt landskap.
Kanske så pass bra att filmen finns utgiven på DVD även här i Europa, jag vet inte? I det genom-amerikaniserade Sverige
slås det inte direkt på trumman för en ny rysk film även om så vore fallet. Det här är alltså den thailändska DVD'n och det
kan ju tyckas märkligt att man i sydostasien har större intresse för rysk film än vad grannlandet Sverige har.

..........................................................................

Men först ett angrepp på usel svensk film. Ja, jag är medveten om att svenskarna antagligen tror att vi är ena riktiga
hejare på att göra film, för inga, INGA kan ju massproducera Beck, Wallander, Åsa Nisse eller Eurovision schlager-del-
tävlingar som vi svenskar, svenskarna - det stora kulturfolket. Sverige, Sverige fosterland, med våra ständiga Sell-Outs
till teaterskådisar som ständigt underpresterar grovt i sina illa skrivna roller, Krister H. eller ständigt denne Persbrandt,
mannen med det enda ansiktsuttrycket som trots sina somnanbula insatser ändå alltid devot hyllas av den svenska
O-kultur-maffian. Om jag vore diktator och något stolpskott skulle göra ytterligare en obehövlig svensk polisfilm, så skulle
det finnas en lag på att samtliga inblandade i produktionen först tvingats att se på Bo Widerbergs Mannen på Taket för
förståelse av hur en riktig film använder sig av skådespelares förmåga via personregi och ett bra manus.
Personregi ja, piskrapp utdöms till alla klantskalle-regissörer som glatt hoppar över detta moment och som missbrukar
i grunden skickliga skådespelare som t.ex. Krister Henriksson, som ju idag glatt kan vandra iväg med sitt gage utan att
behövt prestera det minsta (att han inte kunde bry sig mindre om konsten står ju klart, Money Talks, men då får en sann
regissör tvinga honom att prestera så att han får fram det som gjorde honom känd från början, förmågan att agera).

Men, när jag skriver detta i mars 2016 så har floden av medioker svensk kriminal-litteratur bara tilltagit och likaså
produktionen av stinkande svenska kriminalfilmer, med pålitligt underpresterande skådisar, så ingen ljusning i sikte

..........................................................................

OK, nu till filmen:

Mikhail, en man i övre medelåldern har tagit med sig hunden och kört ut några mil på vischan. Ett höstligt ängs-
och skogslandskap på gränsen till vinter någonstans i Ryssland, och allt är påfallande vackert och atmosfäriskt
fångat av filmens kameraman. Mikhail försöker lite valhänt sådär att jaga skogsfågel, men hans hund Laida är inte
någon egentlig jakthund och han själv är ingen vidare skytt så han tänker ge upp och bege sig hemåt.
MEN då kommer plötsligt en man springande emot honom, en man som är under beskjutning och som sliter upp
dörren och kastar sig in i Mikhail's gamla bil och skriker åt honom att sätta fart. De undkommer, men bara till-
fälligtvis då bilen fastnar i en dypöl och de får fortsätta flykten till fots.
Det är 4 mil till staden och gamle och otränade Mikhail tvingas emot sin vilja att fly tillsammans med den ruffige
unge mannen, Andrei, ofrivilligt indragen i det hela och de jagande beväpnade männen sveper området.

Hade detta varit en Hollywood-film (eller world wide wannabees därav) så hade förhållandet mellan den äldre
mannen (som mest längtar hem till stugvärmen och frugan) och den yngre svartsynte mannen, uppenbarligen
själv en rövare av något slag, med den första motviljan dem emellan snart övergått till nästa filmstadium - The
Buddy relation. Men riktigt så utstakat enkelt blir det aldrig här och man vet aldrig riktigt var man har denna film,
om det skall bli en Feel Good eller en Feel Bad twist på det hela, men mot slutet så får vi obönhörligen svaret.

De båda skådespelarna i huvudrollerna är båda mycket bra och filmen är skickligt och imponerande regisserad
av debut-regissören Yuri Bykov samt, som redan nämnts ovan, utsökt fotograferad av Ivan Burlakov.
Man nästan känner dofterna av ängarnas blöta gräs och scenen där Andrei vandrar förbi en kyrkoruin genom
ett område med förfallna tomma hus och sedan länge övergivna industribyggnader är vacker och stämningsfull.
Filmens originaltitel betyder leva, att vilja leva, To Live och filmen har rosats av filmkritiker samt vunnit priser.
widescreen med ryskt tal 5.1 audio och engelsk textning (i början kunde man lågt höra ett eko av replikerna
när de 2 aktörerna gapade på varandra).
Tråkigt att vi i Sverige inte har en susning om filmer som dessa och ej heller är det minsta intresserade av rysk
film. Bara Hollywood, bara Hollywood, bara Hollywood ...

Back to Russia page