Fodral
upptill v. till nedtill h. - Raima Sen, Riya Sen, Prosenjit Chatterjee, Jisshu
Sengupta
Till skillnad från Bollywood's underhållningsfilmer
är den bengaliska filmindustrin, populärt kallad
Tollywood, baserad i Tollygunge, Kolkata
(nordöstra indiens jättestad tidigare känd som Calcutta) mer
känt för sina artmovies.
Bengalifilmen har stolta anor då Satyajit Ray (1921-1992)
anses som en av filmhistoriens stora mästare och man också annars
har många
internationellt erkända regissörer som Rituparno Gosh (Chokher Bali
och Raincoat - se mer om dessa på Bollywood sida 1) eller Aparna Sen.
Man har också använt sig av sin store författare, nobelprisvinnaren
Rabindranath Tagore som inspiration till många av sina
filmer.
Bengalifilmen kan alltså vara mer västerländsk i sin stil än
bollywood's även om Tollywood har sina masala-aktiga blockbusters också.
Här har man baserat ännu en film på en av Tagores berättelser
- Naukadubi, och detta är den hindidubbade versionen av filmen, där
man
alltså i originalversionen förstås talar bengali. Filmen är
ett melodrama med många osannolika händelser och behandlar problemet
med
arrangerade bröllop och där Tagore troligen ( jag har ej läst
boken) intog en radikal ställning för sin tid?
Det är mycket finstämt som alltid när det gäller Rituparno
Gosh, mycket bra och med atmosfäriskt skönt foto. Ja, så är
det ..... men om
jag skall vara helt ärlig så är det kanske så finstämt
att de agerande känns lite stela och livlösa (något som regissören
kanske eller ej efter-
strävat) och detta gäller med ett undantag, den minst aktade aktören
i kvartetten på fodralet ovan.
Chatterjee och Sengupta är aktade aktörer, Raima Sen
är en mycket aktad filmaktris och hennes syster Riya Sen verkar
mer ha setts som
en Scandal Beauty och Glamour Girl (om man skall tro ett Google resultat på
henne) än en seriös aktris. MEN här är det Riya Sen som
glöder
och som känns intensivt levande i sin gestaltning av obildade Kamla, och
som stjäl filmen. Hon har en nerv som saknas hos de andra, men
det kan förstås möjligen bero på att Tagore gestaltat
henne så (det vet jag inte då jag ej läst boken). Behöver
jag tillägga att hon på sedvanligt
indiskt filmindustri-vis är underskön också förstås,
men det får man ta då filmens spelregler gäller.
Om den fiktionen bryts blir det ju som i det gamla skämtet vad Al Pacino
skulle säga till Michelle Pfeiffer når de båda slavade på
ett grillhak
i filmen Frankie and Johnny, ung. " vad gör en skönhet som du
på ett ställe som detta, varför drar du inte till Hollywood
och blir filmstjärna?"
Riya Sen som Kamla/Komali/Kamala Devi
Platsen är Kolkata, Bengalen 1921 och juriststudenten Ramesh
Chandra Chaudhary (Jisshu Sengupta) är mycket förälskad i sin
flickvän Hem,
Hemnali (Raima Sen). Hem som lever i en rik modern familj med sin far (Dhritiman
Chatterjee - Chatterjee verkar vara ett namn som Andersson
här eller Kim i Korea, alltså mycket vanligt) och bror, båda
jurister.
Bröllopet mellan de båda förutsätts, men då kallas
Ramesh hem av sin far som meddelar att han gift bort sonen med dottern till
en fattig änka.
Bröllopet med Sushila sker och på vägen hem till Kolkata sker
en båtolycka där alla dör utom Ramesh och en ung skön kvinna
(Riya Sen).
Förvirring och förväxling
Här går åsikterna isär bland tittare
om vad som eg. händer - lite oklart. Alt. 1 - Han tar hand om kvinnan som
han snart förstår heter Kamla och
som är bortgift med en läkare, Nalinaksha (Prosenjit Chatterjee) och
han annonserar efter denne Dr. N, men medger ändå inför Hem's
familj att
han är gift med kvinnan vilket omöjliggör ett giftermål
med Hem. Kanske av sedlighetsskäl då han bodde ihop med Kamla ?
Alt. 2 - Han räddar kvinnan som han tror är sin fru då han ju
kallar henne Sushila och annonserar senare efter Dr. N, då han förstått
att hon inte
är Sushila och att hon är bortgift med en annan ?
Nåväl förväxlingar och kärlek vackert gestaltat och
med skön musik i fin textgestaltning av Gulzar
anamorfisk widescreen 5.1 hindi med engelsk text, textning till sångerna
och ingen dans, 121 minuter. Inget extramaterial