Fodral upptill v. till nedtill h. - Raima Sen, Riya Sen, Prosenjit Chatterjee, Jisshu Sengupta

Till skillnad från Bollywood's underhållningsfilmer är den bengaliska filmindustrin, populärt kallad Tollywood, baserad i Tollygunge, Kolkata
(nordöstra indiens jättestad tidigare känd som Calcutta) mer känt för sina artmovies.
Bengalifilmen har stolta anor då Satyajit Ray (1921-1992) anses som en av filmhistoriens stora mästare och man också annars har många
internationellt erkända regissörer som Rituparno Gosh (Chokher Bali och Raincoat - se mer om dessa på Bollywood sida 1) eller Aparna Sen.
Man har också använt sig av sin store författare, nobelprisvinnaren Rabindranath Tagore som inspiration till många av sina filmer.
Bengalifilmen kan alltså vara mer västerländsk i sin stil än bollywood's även om Tollywood har sina masala-aktiga blockbusters också.

Här har man baserat ännu en film på en av Tagores berättelser - Naukadubi, och detta är den hindidubbade versionen av filmen, där man
alltså i originalversionen förstås talar bengali. Filmen är ett melodrama med många osannolika händelser och behandlar problemet med
arrangerade bröllop och där Tagore troligen ( jag har ej läst boken) intog en radikal ställning för sin tid?
Det är mycket finstämt som alltid när det gäller Rituparno Gosh, mycket bra och med atmosfäriskt skönt foto. Ja, så är det ..... men om
jag skall vara helt ärlig så är det kanske så finstämt att de agerande känns lite stela och livlösa (något som regissören kanske eller ej efter-
strävat) och detta gäller med ett undantag, den minst aktade aktören i kvartetten på fodralet ovan.

Chatterjee och Sengupta är aktade aktörer, Raima Sen är en mycket aktad filmaktris och hennes syster Riya Sen verkar mer ha setts som
en Scandal Beauty och Glamour Girl (om man skall tro ett Google resultat på henne) än en seriös aktris. MEN här är det Riya Sen som glöder
och som känns intensivt levande i sin gestaltning av obildade Kamla, och som stjäl filmen. Hon har en nerv som saknas hos de andra, men
det kan förstås möjligen bero på att Tagore gestaltat henne så (det vet jag inte då jag ej läst boken). Behöver jag tillägga att hon på sedvanligt
indiskt filmindustri-vis är underskön också förstås, men det får man ta då filmens spelregler gäller.
Om den fiktionen bryts blir det ju som i det gamla skämtet vad Al Pacino skulle säga till Michelle Pfeiffer når de båda slavade på ett grillhak
i filmen Frankie and Johnny, ung. " vad gör en skönhet som du på ett ställe som detta, varför drar du inte till Hollywood och blir filmstjärna?"

Riya Sen som Kamla/Komali/Kamala Devi

Platsen är Kolkata, Bengalen 1921 och juriststudenten Ramesh Chandra Chaudhary (Jisshu Sengupta) är mycket förälskad i sin flickvän Hem,
Hemnali (Raima Sen). Hem som lever i en rik modern familj med sin far (Dhritiman Chatterjee - Chatterjee verkar vara ett namn som Andersson
här eller Kim i Korea, alltså mycket vanligt) och bror, båda jurister.
Bröllopet mellan de båda förutsätts, men då kallas Ramesh hem av sin far som meddelar att han gift bort sonen med dottern till en fattig änka.
Bröllopet med Sushila sker och på vägen hem till Kolkata sker en båtolycka där alla dör utom Ramesh och en ung skön kvinna (Riya Sen).

Förvirring och förväxling

Här går åsikterna isär bland tittare om vad som eg. händer - lite oklart. Alt. 1 - Han tar hand om kvinnan som han snart förstår heter Kamla och
som är bortgift med en läkare, Nalinaksha (Prosenjit Chatterjee) och han annonserar efter denne Dr. N, men medger ändå inför Hem's familj att
han
är gift med kvinnan vilket omöjliggör ett giftermål med Hem. Kanske av sedlighetsskäl då han bodde ihop med Kamla ?
Alt. 2 - Han räddar kvinnan som han tror är sin fru då han ju kallar henne Sushila och annonserar senare efter Dr. N, då han förstått att hon inte
är Sushila och att hon är bortgift med en annan ?
Nåväl förväxlingar och kärlek vackert gestaltat och med skön musik i fin textgestaltning av Gulzar
anamorfisk widescreen 5.1 hindi med engelsk text, textning till sångerna och ingen dans, 121 minuter. Inget extramaterial

Back