.........
Korean poster to the left above; and to the right the one and only Hwang Jung-min .... Who? Says most people
Text in Swedish below:
Förväntningarna på den här filmen
var mycket stora hemma i Sydkorea och även bland älskare av sydkoreansk
film
då Im Sang-soo är klart intressant och bl.a gjort det smarta kriminaldramat
The President's Last Bang, men främst
förstås då det rörde sig om en nyinspelning av en av sydkoreansk
films absoluta klassiker, 1960 års thriller Hanyeo
av Kim Ki-young.
Denna nyversion sågs av många biobesökare i Sydkorea under
2011 men bemöttes svalt då filmen, även om den är
underhållande på ett mainstream-weirdo-drama-vis inte alls är
spännande som, eller kan mäta sig med, originalet.
Ingen förstår heller riktigt hur det gick till när denna ganska
bleka film togs ut för att tävla om guldpalmen i Cannes,
lättviktig som den är.
.........................................................................
Men, västerländska filmkritiker gick Bananas förstås, enligt draporna på fodralet.
"Otroligt snyggt och spännande" - TV
4 Nyhetsmorgon : Yeah, right så fan den är spännande. Vilken
film har denna
dåre sett egentligen. Det här en svart fars, en ironisk komedi utan
några som helst thrillerinslag
"Utsökt bildmagi och ypperligt skådespeleri" - Expressen : Snyggt foto, ja, men bildmagi, nej. Jeon Do-jeon är alltid bra
"Totalt oförutsägbart och har ett suveränt slut" - AB : Slutet är ett synnerligen misslyckat försök till burlesk fars
"En blivande klassiker om vansinnig kärlek"
- Filmcritic.com : Nix. Originalet är en klassiker. Nix. Inte kärlek,
sex
" Enastående" - Roger Ebert : Nix. Knappast
.........................................................................
Lite av besvikelsen beror kanske på att Im Sang-soo helt
gjort om filmen som i sitt original var ett spännande thriller-drama
som fick biopubliken att skrika till filmduken och skurken, men här är
det varken drama eller thriller utan snarare en svart komedi,
en fars med ett bitande ironiskt porträtt av rikingar. Låter ju inte
så jättekul även om det onekligen (utom slutet) är elegant
gjort.
Filmen handlar om hur frånskilda Lee Eun-yi (Jeon
Do-jeon, alltid briljant och kanske sydkoreas främsta levande
aktris) med
en liten son får jobb som barnflicka och hembiträde i ett förmöget
hem. Vi får inte se vare sig sonen eller ex-maken i filmen
utan nästan hela filmen utspelar sig i det flotta huset (tydligen ett avancerat
studiobygge) med ett undantag, i några korta scener
får vi se hur Eun-yi möter sin väninna spelad av ......
Hwang Jung-min
Vem i helskotta är då det undrar nog de troligen
icke-existerande läsarna av denna sida? Jo, en fin teateraktris som ibland
kan ses
på film. Inga Pretty Girl roller antar jag, men denna underbara aktris
bidrog med sin unikt udda rollgestaltning som Shin Ha-kyuns
flickvän till att höja Jang Jun-hwan's Save The Green Planet till
mästerverksnivå. Det finns bara en Hwang Jung-min.
The Film:
Eun-yi är en rätt glad kvinna och till synes naivt
obekymrad om stämningslägen och om vad som försegår runtom
henne. Hennes
uppgift i det förmögna huset är att sköta om den lilla förtjusande
flickan Nami och att hjälpa till med servering och dyl.
Herren i huset är Hun-go (Lee Jung-jae) förmögen sen födseln
och även han en rätt obekymrad person, en som är nöjd så
länge han
får spela Beethoven sonater på pianot - och sätta på
barnflickorna.
Unga frun Hae-ra (Ahn Seo-hyeon) är knappt ur tonåren och väntar
tvillingar och blir inte glad då hon får höra att Eun-yi blivit
gravid,
och då kallar hon på sin Nasty mor spelad av Park Ji-young. Den
som fått de fetaste replikerna i filmen är dock tveklöst det
gamla
hembiträdet Mrs. Cho som spelas med stor pondus och snärt av
Yun Yeo-jong.
Eun-yi är här, tvärtemot i originalet, hjärtegod. Slutet
på filmen funkade inte på mig utan underströk bara att det
vi hade fått se tidigare
var en fars. En svart komedi. "Neeej, låt detta vara en drömscen
och inte slutscenen, pleeease" minns jag att jag tänkte, men tyvärr...
anamorfisk widescreen 2.35:1 med 2.0 koreanskt tal och svensk text. Minns inte
om det var något extramaterial på hyrdvdn
Back to South Korean Film Page