OBS! Denna populära koreanska monsterskräck-drama-komedi finns i många utgåvor och även i svensk sådan
Här nedan följer Ulf Lönn's recension av filmen
.......................................................................................................................

Titel: The Host
Regi: Bong Joon-ho, produktionsår 2006
Cast: Byun Hee-bong, Song Kang-ho, Park Hae-il, Ko Ah-sung, Bae Doo-na

Med sin tredje film så slog regissören alla tidigare kassarekord i hemlandet och The Host blev ett fenomen som
även har gått bra på biografer utanför Sydkorea och lyckats skapa liv i ” monsterfilmen” som genre.
Hee-bong (Byun Hee-bong) är en ägare till en liten kiosk som är placerad i en park intill floden där han säljer
godis och snabbmat till seoulbor som vill njuta av solen och vattnet. Sonen Gang-du (Song Kang-ho) hjälper
fadern i kiosken, men eftersom han är lite efterbliven och har en tendens att somna hela tiden så är kanske inte
hans hjälp så mycket att hurra för. Han har två syskon, systern Nam-joo(Bae Doo-na) bågskytt som också
mäklar fred i familjen och brodern Nam-il, (Park Hae-il) arbetslös akademiker med revolutionära tankar som
dricker lite mycket.Yngst i familjen är Hyun-seo(Ko Ah-sung) 10-12-årig dotter till Gang-du som är både hans
och resten av familjens ögonsten.

Filmen inleds med ett klassiskt monsterscenario där en anställd på ett laboratorium tvingas av sin chef att hälla ut
olika vätskor från hundratals glasflaskor rakt ut i vasken som rinner orenat ut i floden Han.
År senare dyker monstret upp på flodbädden vid Han och det utbryter panik och folk försöker först slåss mot
monstret, bland annat en amerikan som blir skadad, men alla flyr sedan i panik. Under paniken så råkar Gang-du
rädda fel flicka, han tror att han tar dotterns hand och springer i väg men efter ett fall så inser han sitt misstag och
monstret drar ner Hyun-seo i vattnet. Familjen tror att hon är död och alla som varit vid floden blir evakuerade till
en stor lokal och området kring monstrets härjningar stängs av. Familjen har svårt att hantera sorgen med anklagelser
mot Gang-du som räddade fel flicka, men plötsligt får han ett mobilsamtal från dottern som lever. Hon kan bara säga
ett par enstaka ord och hon hör inte honom.
Familjen försöker förklara för myndigheterna att dottern lever men dom blir inte trodda utan är tvungna att fly från
evakueringen och in på det avstängda området för att rädda henne.Tillsammans med ett gemensamt mål så fungerar den
dysfunktionella familjen, och kampen för att rädda Hyun-seo tvingar syskonen och fadern att samarbeta vilket inte har
varit familjens starka sida. Familjen blir efterlyst och en belöning blir utfäst och man delar upp sig för att inte dra åt sig för
stort intresse.

Filmen innehåller en hel del humor, samhällssatir och melodrama blandat med den klassiska monsterfilmen. Ett tydligt
exempel på satir är till exempel att varje nyhetssändning tar upp hur det gått för den skadade amerikanen blandat med
intervjuer och reportage om hans familj och vänner, alla andra som dog på stranden under monstrets härjningar glömdes
bort. När det gäller själva monstret och specialeffekterna så är dom mycket bra, monstret är inte för stort eller oövervinneligt
utan fungerar ” trovärdigt” i monstersammanhang.

Av: Ulf Lönn

Back