HK DVD lågprisutgåva

Mästerverk. Den enastående Akira Kurosawa hade ju många strängar på sin finstämda lyra och jag tillhör dem som föredrar
hans "moderna" filmer som t.ex hans kriminalfilmer framför hans många samuraj-epos med oftast skrikande krigare som tycks
vara ständigt springande eller ridande fram och tillbaka, hit och dit och huller om buller.
Den här filmen såg jag om efter en 14-15 år sedan förra ggn och jag blev djupt imponerad över stringensen i berättandet,
över den 1a halvan som är kriminaldrama med en fantastisk Toshiro Mifune som moraliskt hårt ansatt företagare, över den 2a
halvan med skildringen av polisjakten - polisproceduren och över det gripande och omskakande slutet med mötet mellan
förövaren och företagaren, mellan högt och lågt, mellan klasser i ett segregerat Japan.

En rakt berättad kriminalhistoria baserad på amerikanen Ed McBains roman (King's Ransom) och denne författare av Crime
(men även annat under namnet Evan Hunter bl.a Vänd dem inte ryggen) blev ju känd som den som gav polisprocedur-arbetet
ett ansikte inom Crime genren. Även om förstås polisprocedur förekommit här och där inom genren långt tidigare förstås, bl.a
av Georges Simenon i hans Maigret böcker där ju polislabb och spaningsarbete ofta förekom.
(Andra som inspirerades av Ed McBain's poliser var ju vårt tandempar Sjöwall/Wahlöö som gav oss den mästerliga serien på
10 böcker på 1960- och 70-talet, svensk kriminallitteratur som ingen i vårt land därefter nått upp till fotknölarna på trots den
formliga flod av usla kriminalromaner som strömmat över oss och ofta med ngn särskilt korkat stirrande överskattad skådis i
huvudrollen i ngn av de många jämmerliga pissfilmer som massproduceras av folk från vår stora obegåvningsreserv, urrrk).

Handlingen:

Entrepenören, företagaren Mr. Gondo (Mifune) har startat med 2 tomma händer och arbetat sig upp till toppen, leder en sko-
fabrik, har gift sig med en statusfru från förmögen släkt och bor i en lyxvilla högt uppe på en kulle med utsikt över staden
(som kanske är Yokohama?). En maktkamp pågår i filmens inledning inom ledningen för företaget National Shoes och Gondo
förbereder ett övertagande av firman genom att i hemlighet ha köpt upp aktiemajoriteten. Han skall just sända sin assistent
att betala köpet med 50 miljoner yen, allt han äger efter att pantsatt huset, när han får ett oönskat telefonsamtal.
En kidnappare har kidnappat hans son och vill ha 30 miljoner yen annars dödar han barnet.
Men, det visar sig att det inte är hans son som kidnappats utan av misstag hans chaufförs jämnårige son. Perpen kräver dock
ändå att Gondo betalar, vilket leder till en samvetskris för Gondo. Hur skall han agera ?
Skall han ge upp allt han strävat efter hela sitt liv, en position på samhällstoppen som (snart) företagsledare för ett mäktigt
företag eller förlora maktkampen och sparkas ut från eliten ? Det finns till slut bara en utväg - han betalar och Gondo får
börja om från början igen. Fast han får åtm. allmänhetens .... och polisens stora sympati för sitt beslut att betala.

Vilket leder till filmens andra halva som skildrar polisens gigantiska insats att finna kidnapparen. Inspektör Tokura (Tatsuya
Nakadai) leder operationen och vi får se en imponerande uppvisning av effektivt poliprocedur-arbete. Vem är kidnapparen
och vad är motivet ? Bl.a får vi se en spännande scen från ett av Japans snabbgående tåg varifrån pengaöverlämningen sker
och en (antar jag?) för sin tid ovanlig nästan surrealistisk scen där förövaren (Tsutomi Yamazaki) besöker ett knarkarområde
i stadens nöjeskvarter. Filmen har ett klassperspektiv där perpen bor enkelt vid foten av den kulle där Gondos lyxvilla tronar,
där poliserna inte heller kan identifiera sig med Gondo's "gudalika och upphöjda" samhällsklass men ändå mangrant jobbar
stenhårt i jakten på kidnapparen pga Gondos beslut at ge upp allt och betala, och där motivet för dådet till slut verkar ha
varit avundsjuka på Gondo's rikedom och upphöjda samhällsposition.
Slutet är oerhört starkt och omskakande i sin avskalade enkelhet, när den dödsdömde förövaren möter Gondo i fängelset
och försöker förklara. Toshiro Mifune och Tsutomi Yamazaki är fantastiska. Tveklöst en av de bästa kriminafilmer ngnsin.

Filmen är i widescreen 2.35:1, 2.0 japanskt tal med engelsk text, 142 min, svartvit i en gammal lågprisutgåva från Mei Ah


Back