Korean DVD from left to right: Lee Sun-kyun (Seon-gyun), Kim Min-hee and Cho Sung-ha (Seong-ha); Kim Min-hee as the woman lost

Text below written in swedish 2013-04-29

Kanske var det en kvinnas hand som behövdes för att ge liv till den sydkoreanska thrillern, i vart fall är denna film av Byung Young-joo
den bästa koreanska film jag sett på flera år, av dom ganska få jag sett då förstås, typ sedan Bong Joon-ho's Mother år 2009 i vart fall.
Byun Young-joo f.1966 är mest känd för sina dokumentärer men har även gjort mer mainstream som t.ex, som jag minns den, trevliga
drama-komedin Flying Boys 2004, och hon vann priset för Best Director 2012 för Helpless vid en sydkoreansk festival (The 48th Baek-
sang Arts Awards). Filmen blev dessutom en oväntad kassasuccé i Sydkorea, en mainstream thriller med sedvanliga genre-element som
Byun ändå lyckas förena med mentaliteten från en art movie på ett briljant sätt.

Filmen var för mig en psykologisk thriller, ett gripande Feel Bad drama med både sorg och l'amour fou och som lyckades vara stark på ett
briljant lågmält sätt. Filmen är baserad på en japansk roman (av Miyabe Miyuki) och börjar som holländska filmen The Vanishing med
att en älskad försvinner från en rastplats/bensinstation för att sedan ta en helt annan väg. Enda frågan jag ännu är oklar på är om Lee Sun-
kyun's rollgestaltning är lite irriterande gapig eller om han i själva verket är effektivt trovärdig?

Veterinären Jang Mun-ho (Lee) är på väg med sin flickvän Kang Seon-yeong (Kim Min-hee) för att hälsa på hans föräldrar. De planerar
sitt bröllop och verkar vara lyckliga tillsammans när allt plötsligt rasar samman. Mun-ho stannar på en rastplats/bensinstation el. dyl. för
att handla lite fika och när han återvänder till bilen efter några minuter så har Seon-yeong försvunnit från bilen.
Han gör polisanmälan, han utforskar själv med sin vid veterinärkliniken anställda assistent och han anlitar sin kusin Kim Jong-geun (mycket
bra Cho Sung-ha) en dyster för korruption avskedad ex-snut för att gräva i fallet.
Vad de finner är att Seon-yeong mörkat sitt förflutna för Mun-ho, att hon försatts i konkurs, att hon rensat sin lägenhet på allt inklusive sina
fingeravtryck och vad värre är .... att hon inte ens heter Kang Seon-yeong utan är en okänd kvinna. Vem är/var hon egentligen ?

Jakten på ledtrådar efter kvinnan som inte är Kang Seong-yeong blir en jakt på en nål i en höstack, och nutid blandas suggestivt med dåtid
där folks minnesfragment och/eller fantasibilder av henne vävs in i berättelsen. Det är, som jag redan skrivit ovan, mycket intrikat gjort dock
utan att vara ngt mästerverk - men riktigt, riktigt bra där man känner den sorg och förtvivlan som huvudpersonens Mun-ho känner.
L'Amour Fou och en kärleksberättelse som inte är ngn kärleksberättelse. Stort tack och hatten av för regissör Byun Young-joo.

Anamorfisk widescreen 1.85:1, koreanskt tal 5.1 med engelska subs. Extra UTAN subs (som nästan alltid): behind the scenes och intervjuer
(24 min), mer av dito (13 min), deleted scene (2 min, med Kim och hans fru), presskonferens, music video (K-pop), trailer och TV spots

Back to South Korean Film Page