Korean DVD from left to right: Lee Sun-kyun (Seon-gyun), Kim Min-hee and Cho
Sung-ha (Seong-ha); Kim Min-hee as the woman lost
Text below written in swedish 2013-04-29
Kanske var det en kvinnas hand som behövdes för att
ge liv till den sydkoreanska thrillern, i vart fall är denna film av Byung
Young-joo
den bästa koreanska film jag sett på flera år, av dom ganska
få jag sett då förstås, typ sedan Bong Joon-ho's Mother
år 2009 i vart fall.
Byun Young-joo f.1966 är mest känd för sina dokumentärer
men har även gjort mer mainstream som t.ex, som jag minns den, trevliga
drama-komedin Flying Boys 2004, och hon vann priset för Best Director 2012
för Helpless vid en sydkoreansk festival (The 48th Baek-
sang Arts Awards). Filmen blev dessutom en oväntad kassasuccé i
Sydkorea, en mainstream thriller med sedvanliga genre-element som
Byun ändå lyckas förena med mentaliteten från en art movie
på ett briljant sätt.
Filmen var för mig en psykologisk thriller, ett gripande
Feel Bad drama med både sorg och l'amour fou och som lyckades vara stark
på ett
briljant lågmält sätt. Filmen är baserad på en japansk
roman (av Miyabe Miyuki) och börjar som holländska filmen The Vanishing
med
att en älskad försvinner från en rastplats/bensinstation för
att sedan ta en helt annan väg. Enda frågan jag ännu är
oklar på är om Lee Sun-
kyun's rollgestaltning är lite irriterande gapig eller om han i själva
verket är effektivt trovärdig?
Veterinären Jang Mun-ho (Lee) är på väg
med sin flickvän Kang Seon-yeong (Kim Min-hee) för att hälsa
på hans föräldrar. De planerar
sitt bröllop och verkar vara lyckliga tillsammans när allt plötsligt
rasar samman. Mun-ho stannar på en rastplats/bensinstation el. dyl. för
att handla lite fika och när han återvänder till bilen efter
några minuter så har Seon-yeong försvunnit från bilen.
Han gör polisanmälan, han utforskar själv med sin vid veterinärkliniken
anställda assistent och han anlitar sin kusin Kim Jong-geun (mycket
bra Cho Sung-ha) en dyster för korruption avskedad ex-snut för att
gräva i fallet.
Vad de finner är att Seon-yeong mörkat sitt förflutna för
Mun-ho, att hon försatts i konkurs, att hon rensat sin lägenhet på
allt inklusive sina
fingeravtryck och vad värre är .... att hon inte ens heter Kang Seon-yeong
utan är en okänd kvinna. Vem är/var hon egentligen ?
Jakten på ledtrådar efter kvinnan som inte är
Kang Seong-yeong blir en jakt på en nål i en höstack, och nutid
blandas suggestivt med dåtid
där folks minnesfragment och/eller fantasibilder av henne vävs in
i berättelsen. Det är, som jag redan skrivit ovan, mycket intrikat
gjort dock
utan att vara ngt mästerverk - men riktigt, riktigt bra där man känner
den sorg och förtvivlan som huvudpersonens Mun-ho känner.
L'Amour Fou och en kärleksberättelse som inte är ngn kärleksberättelse.
Stort tack och hatten av för regissör Byun Young-joo.
Anamorfisk widescreen 1.85:1, koreanskt tal 5.1 med engelska
subs. Extra UTAN subs (som nästan alltid): behind the scenes och intervjuer
(24 min), mer av dito (13 min), deleted scene (2 min, med Kim och hans fru),
presskonferens, music video (K-pop), trailer och TV spots
Back to South Korean Film Page