US
DVD
Cantinflas
(Fortino Mario Alfonso Moreno Reyes 1911-1993)
Text in Swedish below:
Cantinflas var en MEGA stjärna inom mexikansk
film, ja rentav hela latinamerikas störste filmkomiker. Pga det pinsamma
kulturmörkret som ju som bekant råder i vår frusna
utpost av världen är han dock nästan helt okänd här.
Man kan ju skylla på den olyckliga genom-amerikaniseringen av vårt
fördummade land med sina odiösa kriminalfilmskalkoner,
men faktum är att han nådde viss popularitet även i USA, gjorde
några filmer på engelska och fick en stjärna i gatan i LA.
Och, inte att förglömma att samtliga mexikanska filmer
jag sett har varit USA utgåvor så den latinska kulturen lever, frodas
och växer allt mer i USA. Som ju förstås är ett stort,
fantastiskt kulturland som är så mycket mer än dess s.k.
Hollywood-filmer så slentriansnacket om amerikanisering man lätt
faller in i (ja, jag är skyldig) är alltså tveksamt att använda
sig av. För 20 år sedan när knappt en enda filmklassiker
fanns att köpa här i Ultima Thule kunde man t. ex i USA köpa
alla filmhistoriens klassiker inklusive de flesta av Bergmans filmer som då
inte fanns utgivna i Sverige. Cantinflas då...?
Han skapade en mexikansk Charlie Chaplin, en godhjärtad
(nästan) luffargestalt i sina slitna byxor med ett rep som skärp,
en figur han kombinerade med ett vitsigt och klurigt snabb-
snackande á la Groucho Marx. Han är likeable också, man gillar
honom men då min spanska är mycket, mycket skral (rentav ej existerande
alls faktiskt) så uppfattar jag inte hans
typ av underfundig humor, mannen pratar som en kulspruta. Cantinflas går
vinnande ur sina många möten, inte minst med dryga personer som anser
sig vara honom överlägsen som
t. ex myndighetspersoner, med hjälp av förvirrande ordvändningar
i en strid ström av ord. Hans sätt att prata skapade ett nytt mexikanskt
ord, ungefär att "cantinflea" (cantinflear).
Cantinflas filmdebuterade 1936 och hade sin absolut största period som
filmstjärna på 1940 - och 50 talet. Komiken bygger alltså mer
på ordkomik än på buskis.
Like Maria Elena Velasco's alter ego La India María,
Cantinflas also often was an underdog in his films, a poor guy and/or a peasant
met in a condescending way in his contacts with
snotty stuck-up rich people but he fast-talked him out of situations, confused
the snotty one's and emerged as the winner. He cantinfleared, bull-shitted and
played with the words,
just like Chinese comedian Stephen Chow did in Hong Kong in the 1990's (especially)
but could Chow somehow have been inspired by Cantinflas, who knows?
I filmen El Portero från 1950 är han en portvakt
kombinerat mjölkbud och någon sorts skrivare, som hjälper folk
med brev och skrivelser, och hellre än på ett bra sätt då
antar jag.
Han är hjälpsam med ett stort hjärta och ställer upp för
sina grannar i kvarteret, inte minst för läraren/rektorn Don Sebastian
och dennes vackra dotter Rosamaria (Silvia Pinal) som lider
av en ryggmärgsskada efter en olycka och måste ta sig fram på
kryckor. Osjälviskt ställer han upp och räddar Sebastian's bristfälliga
skola genom att snacka bort myndigheterna och han
ordnar fram pengarna till flickans operation genom att ställa upp som jockey
i ett galopp-race och att han startar bak och fram med hästen och rider
åt fel håll är inget hinder heller när han
vinner till rekordodds (ser faktiskt ut som det verkligen är Cantinflas
själv som rider i full galopp). Vi förstår att han verkligen
är kär i den sköna Rosamaria och att han närt vissa futila
förhoppningar och man grips av hans sorg (han hade flera strängar
på sin lyra) när polletten till slut trillar ner för honom.
Legendariska Luis Buñuel aktrisen Silvia Pinal (f.1931)
filmdebuterade 1949 och syns här i en tidig film i en något mindre
roll. En av mexikansk films största aktriser, TV-profiler och
kändis personligheter överhuvudtaget hade lyckan att få arbeta
med regimästaren Buñuel under dennes enastående mexikanska
period. I filmerna Viridiana, El Angel exterminador och
Símon del desierto, 3 av i mina ögon filmhistoriens största
filmmästerverk, fräter hon nästan sönder filmremsan med
sin utstrålning av sensualitet och humor. Dit har hon inte nått
här än
4:3 fullscreen originalratio, black & white, mono spanskt tal utan engelsk
text