US 2 film DVD

(nedanstående text skriven 2015-04-23)

De tyska Krimi filmerna som oftast baserades på författaren Edgar Wallace's pulpalster och som startade i slutet av 1950-talet och sen kom i en formlig
flod under hela 1960-talet är idag kultstämplade. De finns i fina tyska DVD utgåvor (om blu-ray vet jag inte, men de lär komma snart också) och kan
köpas från Tyskland t.ex från Amazon.de - men ...... riktigt så kul skall vi inte ha det, för naturligtvis saknar de engelsk textning, arrrrrrrrgh.
Aldrig får man vara glad då min tyska är mycket bristfällig, för även om de förstås kan ses ändå så vill man ju gärna hänga med i de komplicerade och
vrickade intrigerna som utmärker genren.

Nå, för ett tiotal år sedan så gav i.a.f. USA-bolaget RetroMedia ut några samlingar av Krimifilmer med engelska versioner av filmerna, vilket man
tackar för då det var spännande att äntligen få se några av dessa mytomspunna filmer. Jag kommer ihåg att jag, när jag drev en dvdbutik, tog in bolagets
Egar Wallace Collection Vol. 1 -2 med filmerna Mad Executioners, Fellowship of the Frog, Curse of the Yellow Snake och The Phantom of Soho,
men jag har inte kvar någon info om dessa filmer idag, så jag vet inte vilka omdömen jag gav filmerna då, det var säkert en 10 år sedan.

Tysk Krimi - makabra kriminalfilmer

Jag har inte orkat kolla vad Wiki skriver om filmerna så ta vad jag skriver om genren med en nypa salt. Men av vad jag sett (jag har per idag sett 7 filmer
inom genren) så är filmerna kriminalhistorier med en viss visuell atmosfär och med en makabrare handling än tidigare crimefilmer. De har också en
klar B-filmsutstrålning vad gäller manusen och replikerna, ngt som likt gialli-filmerna bara bidrar till filmernas fångande bisarra atmosfär.

Alla de 3 filmerna jag sett i denna vända (de 2 på denna dvd och så Dead Eyes of London) har en träaktig Scotland Yard inspektör spelad av Joachim
Fuchsberger i huvudrollen och jag kan inte låta bli att tänka på Arne Mattson's svenska mall för den kommande Krimi och Gialli-filmen - Mannekäng i
rött från 1958, där träbocken Karl-Arne Holmsten ju är den ständige utredande snuten. Dessutom förekommer också den tydligen oundviklige "rolige"
assistenten i såväl Mannekäng i rött (Nils Hallbergs Freddy) som i krimifilmerna genom "tokrolige" assistenten Eddi Arent. Det förekommer också många
"röda sillar" (bispår/luringar) som kastas mot tittaren samt mördare i uppfälld trenchcoat och med svarta handskar, och ibland en ung Klaus Kinski.
Tysk krimi kan ganska så säkert sägas vara en föregångare till den italienska giallifilmen och jag vet att t.ex Dario Argento inspirerats av filmerna.
MEN, är Mannekäng i rött The Mother of them all ? Visst skulle det vara intressant att veta om Mario Bava, Argento, Alfred Vohrer m.fl. hade sett
Arne Mattson's film.

Och .... visst hade det varit fantastiskt om svensk teve visade dessa pärlor som jag antar att tysk teve har gjort? Nu ligger ju tysk filmkultur i medieskugga
här, men tänk om SVT körde en tysk krimi per kväll under hela sommaren, med introduktioner av en tysk filmvetare, vore ju orgasmiskt.
Men, nu är ju inte Krimi en film från ngn forna öststat där familjer bråkar vid middagsbord och folk klafsar i lera eller en fransk film där intellektuella
diskuterar med rödvinsglas i handen, och självupptaget pratar och pratar och pratar .... så det kan man ju bara drömma om.

Om jag vore TV chef skulle jag flera ggr i veckan köra Midnattskult med tysk krimi, italiensk giallo, mexikansk gothic horror och El Santo, japansk
klassisk japansk 60-70-tals yakuza, spaghettiwestern, Film Noir och gärna en inspirerad rysk popcorn-action då och då. Men apatin är total.
De västerländska filmvetarnas terror råder. De måste känna igen sig hela tiden med pratiga och ofta pretentiösa artmovie inriktade filmer, det skall vara
dysfunktionella familjer som bråkar vid middagsbord, det skall klafsas i lera, det skall pratas och pratas, det skall handla om Döden och det skall stirras
djupsinnigt in i kameran om man nu på svensk TV överhuvudtaget visar ngn icke-Hollywood film, som inte ingått i ett färdigt programpaket

................................................................

Film 1. Die Bande des Schreckens (The Terrible People) (1960) regi: Dr. Harald Reinl

Filmen skall verka som om den utspelas i London och i introt får vi se hur en rånare och mördare infångas av polisen och skall avrättas genom hängning.
Men först hinner han utslunga en dödsdom mot den grupp personer som orsakat hans fasttagande, åklagaren, domaren, inspektören etc. och snart
sker det 1a mordet varvid "den avrättade" lär ha synts på platsen i ngt som kallas för The Gallows Hands Revenge.
Medelålders Scotland Yard inspektören Long (spelad av träbocken Joachim Fuchsberger, Tysklands Karl-Arne Holmsten?) utreder morden och miss-
tänker att hans egen far (Fritz Rasp, bl.a. med i stumfilmsmästerverket Pandora's Box mot Louise Brooks) är inblandad.
Mrs. Revelstoke (briljant Elisabeth Flickenschildt) är en av de utpekade offren och hon har en ung niece, Norah (Karin Dior) som såklart den sliskige
Joachim Fuchsberger stöter på enträget.

Medelålders Joachim "The Young Girls Stalker" Fuchsberger attackerar allt för unga flickor i alla filmer jag sett hittills. Han tycker uppenbarligen att hans
charm är oemotståndlig, urrk. I den aspekten liknar han inte alls den präktige Karl-Arne Holmsten som ju var gängad med Anna-Lisa Ericsson i alla
Hillman deckarna.

Nåväl, dödsoffren radas upp och är verkligen den avrättade rånmördaren den skyldige? Kan inspektör Long skydda någon av de redan utsedda offren
och kan han själv överleva attentaten mot honom? Filmen avslutas med en riktigt skön Twist, riktigt cool faktiskt.
Widescreen 1.66:1, black & white, 1h 31 min, engelsk version med engelskt tal, sådär bildkvalitet men OK antar jag

Film 2. Das Gasthaus an der Themse (Inn on the River) (1962) regi: Alfred Vohrer

En man i en roddbåt på Themsen mördas av en grodman med harpun och offret var ännu en polisinfiltratör som Scotland Yard fått se mördas.
I denna film kallar sig Joachim Fuchsberger i huvudrollen för inspektör Wade och han jagar rånmördaren The Shark, och han spanar speciellt på en
sjaskig bar vid floden som drivs av en Mrs. Oakes/Oates (?) spelad av Elisabeth Flickenschildt.

Där finns mystiske spritsmugglaren Gabino (Klaus Kinski) som kan vara mördaren och naturligtvis måste det finnas lammkött för Joachim "The Young Girls
Stalker" Fuchsberger att ösa sin medelålders charm på, nämligen barägarinnans blott 18-åriga niece Laila .... urrk, ge snuten en skrevspark Laila.
The Shark rånar och mördar och flyr via kloakerna ut i Themsen och man frågar sig vem mördaren är. Atmosfäriska miljöer och dimmor vid vattnet och
även i denna film förekommer en Comic Relief/en Freddy, nu en roddare och i den andra filmen en polisfotograf, men bäst var återigen Elisabeth Flick-
enschildt som verkligen hade karisma (ja, Kinskis nuna glömmer man ju inte heller förstås).

widescreen 1.66:1, black & white, 1h 32 min, engelsk version med engelskt tal, sådär bildkvalitet men OK antar jag


Back