Judge Dredd UK Comics 2000 AD
Text in Swedish Below ...... In Swedish Below
I mina ögon är Dredd den PERFEKTA Sci-Fi actionfilmen
och kanske den allra bästa baserad på en serietidning. Även
om några av de oräkneliga Marvel-filmerna
verkligen är bra, som Avengers, Spiderman eller The Amazing Spider-Man.
Hit kan man väl räkna Fukasaku's Battle Royale också
då den väl bygger på en Manga
och bland mina absoluta Sci-Fi action favoriter hör förstås
också Verhoeven-trion Robocop, Total Recall och Starship Troopers
och James Cameron's T1.
Dessvärre verkar inte folk ha fattat hur bra Dredd var och filmen
floppade ekonomiskt så det lär nog aldrig komma en fet uppföljare.
Men en trogen kultfilmspublik
har filmen i alla fall fått. Kanske är inte den tecknade
serien som filmen baserar sig på tillräckligt känd för
den internationella filmpubliken (utom i Storbritannien) eller
så har man låtit sig skrämmas bort av den festligt
usla Stallone-filmatiseringen från 1990-talet?
Den perfekta Popcorn filmen, den perfekta Sci-Fi Action
filmen, en film som jag kommer att se för 37 ggn när den körs
på kanal 7, kanal 14 eller liknande i framtiden
och som när jag är riktigt gammal kommer att stappla ut i
seniorboendets allrum och slå på teven, höja ljudet
och försöka få de andra gamlingarna att se på.
Den unga oförstående personalen kommer väl strax att
sänka ljudet och istället slå på ngn direktsänd
Gladiatorfight där folk slåss till döds eller en fantasysåpa
där man
har massor av sex och slåss om makten i Knäckebrödslandet.
Urrrk. Inga filmer görs längre utan bara evighetslånga
teveserier som diskuteras överallt. Urrrk.
Serietidningsläsandet är väl också
på utdöende idag men har, antar jag, ersatts av datorspelen
som ger jordens ungdomar dess nödvändiga information om världen,
om kultur och historia ... och så förstås hur man mejar
ner zombies och fantasy-monster, mejar ner folk som soldat i full combat
utstyrsel eller mejar ner fotgängare
som biltjuv. Färdigheter som ger reaktioner snabbare än stridspiloter
och detta är inte kunskaper att förakta med tanke på
det alltmer tilltagande problemet med snabb-
springande zombiesar och det förmodligen kraftigt ökande behovet
av joystick-förare till den nya tidens övervakare och stridsvapen
- drönarna.
Dredd baserar sig alltså på den helt fantastiska
Sci-Fi dystopi serien Judge Dredd som började publiceras 1977 i
den fina brittiska sci-fi tidningen 2000 AD och där
en stor skara begåvade tecknare hjälpt till genom årtiondena
men de ursprungliga upphovsmännen till Judge Dredd lär ha
varit John Wagner och Carlos Esquerra
(och John Wagner är med i extramaterialet till dvd/blurayen i intervjuerna).
Det 1a serieäventyret i Vol.01 utspelas år 2099 AD.
Denna sköna serie har 2012 getts ut av brittiska Rebellion i samling
med titeln Judge Dredd The Complete Case Files med start Vol. 01 1977-78
och framåt. Jag kan
inte nog rekommendera denna för de flesta nog okända serie
att hugga tänderna i, för alla älskare av Marvel serierna
t.ex. Ja, jag är en medelålders man idag men läser
ännu gärna en serie om den tilltalar en vuxen, och Judge Dredd
är för vuxna läsare med sin dystopiska framtidsskildring
och svarta humor, med sin sin satir av diverse
löjliga nutida samhällsfenomen. Judge Dredd blev en omedelbar
favorit för mig då den publicerades i den saligt avsomnade
svenska serietidningen Magnum på 90-talet.
Jag är uppfödd på serietidningar och läste kopiösa
mängder Läderlappen, Stålmannen, Spindelmannen, Fantastiska
Fyran, Demonen, Kalle Anka m.m. när jag var en
grabb och det mesta jag vet om världen har jag lärt mig av
mästarna Stan Lee och Carl Barks,
tack, tack till dessa visa män.
Judge Dredd har filmats tidigare i dels den så
förhånade Sylvester Stallone filmen från 1995 och serien
har tydligen också legat till grund för den sydafrikanska
kultrullen
Hardware från 1990 (som jag ej sett). Men jag hör till dem
som tyckte Stallones film iof sig var kass men ändå blev
trashigt underhållande, en charmigt bra-dålig kalkon.
Men denna Dredd filmatisering ROCKAR alltså, var så säkra.
Filmens upplägg påminner inte så lite om den indonesiska
actionfilmen The Raid med ett stort skrämmande
hus där hjältarna betar sig uppåt i huset under det
att man slaktar underhuggarna till the Bad Guy, i det här fallet
en kvinna, men likheten lär enligt experterna vara en ren
slump (såvitt jag kan se har inte filmens handling förekommit
i serietidningen tidigare, utan skapades av Alex Garland till filmen,
men helt säker är jag inte (se anm. nedan)
Anm. Efter att ha läst igenom de 7
första samlingsvolymerna av Judge Dredd - The Complete Case files
som finns i åtm. 18 volymer såg jag att det i episoden
Time Warp Device från 1979-80 förekommer en mojäng som
gör att några sekunder upplevs som flera timmar för
användaren, som Slo-Mo drogen i filmen.
Psi-Division Judgen Anderson såg jag först i Judge Death
episoden från 1979-80 volymen)
2 av mina favoritfilmer från året 2012 var
dels den för mig optimala Marvelfilmen The Avengers, och dels denna
brittisk-sydafrikanska relativa lågbudget
action - Dredd.
I'm
the Law ...
......................................................................
Men innan jag kommer till filmen,
först, en liten utvikning om filmen The Avengers:
The Avengers är för mig den
optimala Marvelfilmen hittills och även om många har varit
bra så är Avengers precis vad jag förknippade med en
Marvel serie när jag
var liten. D.v.s. egensinniga och allmänt asociala superhjältar
som slåss mot vrickade superskurkar, aliens och- eller halvgudar
högt upp mot New Yorks skyline under
det att skrikande människomassor springer som skrämda får
på marknivån och där farlig bråte från
ramponerade byggnader faller ner från ödeläggelsen.
Avengers är fullt ös frontal attack när striden ännu
en gång står om jorden, när självaste Loke från
Asgård hotar mänskligheten med slaveri.
Marvel var som bäst, tycker jag, när man kombinerade dystopisk
Sci-Fi action med filosofiska funderingar och ibland uppnådde
en helt överraskande skönhet som t.ex
när Silversurfaren föll i hänförelse över universums
storslagenhet när han färdades genom kosmos- eller mikrokosmos.
För övrigt är det skandal att man i Sverige inte nappat
på möjligheten att använda våra egna färgstarka
asagudar i filmer, dels i undervisningssyfte men framför allt i
under-
hållningssyfte. Island prövade ett tag med s.k. torskwestern
(Korpen flyger) såvitt avsåg dess vikingatid och i Sverige
har man gjort en del "riddar-action" från tiden därefter,
som Per Oscarssons festliga spektakel från början av 1980-talet
eller urusel Arn film baserade på en serie undermåliga böcker.
Men man har inte utnyttjat våra gamla gudar.
Nästan som om man skäms för dem och är lite märkligt,
då t.ex grekiska gudar alltid ansetts som ngt riktigt fint att
lära sig mer om.
Istället är det alltså USA och Marvel som har fattat
det snärtiga och underhållande med våra gamla asagudar
och gett oss bl.a The Mighty Thor och Loki.
Tänk er om man i Sverige ist. för att få se våra
uttråkade skådisar släpa sina sega arslen runt en brottsplats
i ännu en seg deckare baserad på en trist bok av en undermålig
författare och regisserad i resurs- och tidsbrist av en trött
regissör fick se en utflippad Asa-action, en "paltwestern",
det skulle kanske få lite liv i vår, av mängden usla
deckare, förmodligen uttråkade skådespelarkår
och dra in lite exportstålar till vår filmindustri.
Vadå ? Om en jänkare gjorde det skulle det ju vara ascool,
eller ? Varför är det amerikanare som skall göra filmer
om våra gamla gudar och vikingar?
...................................................................
Åter till Dredd:
Filmens handling är enkel. Efter en kort prolog
om hur världen i framtiden består av radioaktiva öknar
och där mänskligheten gyttrat sig samman i jättestäder,
i det här fallet i
USA i staden Mega-City 1, auktoritärt (fascistiskt?)
styrda helveten där brottsligheten skenar och gudaaktiga Judges
tillämpar rättvisan, stenhårt och utan något förbarmande,
kanske hade Paul Verhoeven låtit sig inspireras av seriens samhällssatiriska
och mörka anda innan han gjorde filmer som Robocop och Starship
Troopers?
En fruktad Judge är Dredd (Karl Urban) och vi
kastas snart in i ett av hans uppdrag ihop med mutanten och nybakade
rookien Anderson (Olivia Thirlby).
De får ett larm om dödade i den gigantiska byggnaden Peach
Trees och beger sig dit för att undersöka. Ett ghetto-jättehuskomplex
stor som en miljonstad i sig med ett ofantligt
antal våningar där människor kan leva hela sina liv
utan att lämna byggnaden. Vad judges inte vet är att Peach
Trees styrs med järnhand av Ma-Mas knarkliga. Brutala Ma-Ma
(Lena Headey) tillverkar den allt populärare drogen
Slo-Mo som hon planerar att sprida över hela Mega
City 1 och älskar att tortera sina offer för att sprida skräck
och terror.
Hon tillsluter byggnaden varpå de 2 domarna blir ensamma i kampen
mot horder av beväpnade underhuggare till Ma-Ma och wannabee-underhuggare.
Kommer de att klara sig?
Karl Urban är SUVERÄN i rollen som Dredd och
visar inte övre delen av sitt ansikte under hela filmen, bara den
sammanbitna munnen (se bilden) precis som Dredd i serien.
Thirlby är också bra som hans rookiekollega och Headey är
deliciöst Ultra-Nasty som Ma-Ma, kvinnan med ärransiktet,
en av de bästa filmskurkar jag sett på länge.
Filmen är relativ lågbudget och inspelad i Johannesburg,
Sydafrika men har haft massor av begåvning inblandad i produktionen
som t.ex manusförfattaren och producenten Alex
Garland eller skicklige fotografen Anthony Dod Mantle och filmen lyckas
med att se helt fantastisk ut visuellt och perfekt fånga den tecknade
seriens anda.
Dredd har blivit en omedelbar kultklassiker bland genreälskare
- men, har floppat ekonomiskt då den breda publiken tydligen föredrar
mer vattenkammade actionfilmer som
X-Men vs. Knäckebrödsfolket - The Prequel eller The Boring
Thor Part 9 ...... Zzzzzzz. Den breda biopubliken har inte fattat galoppen
alltså, tyvärr.
Om ni läser denna text - missa absolut inte att njuta av denna
helt överlägsna Sci-Fi action. Det lär väl knappast
komma en uppföljare dessvärre, vi får se.
Glömde jag att nämna att soundtracket också är
suveränt, tungt och drivande.
ANM. Författaren /filmmanus mannen Alex Garland
(28 Days Later och Dredd) har 2014 regisserat sin 1a film Ex
Machina, en Sci-Fi om AI och en kvinnlig robot
som bemötts mycket väl av genrekritikerna. Filmen skulle ha
haft svensk premiär i mars 2015 men SF har plockat bort filmen
ev. pga av att filmen av distributören
inte anses hålla måttet kvalitetsmässigt. Hoppsan!
Sverige, det stora Kulturmörkret personifierat, eller? Kanske gör
man rätt då man inte tror att svensk biopublik
vill se ngt sådant och man som distributör förstås
inte vill förlora pengar på att visa en film som ingen kommer
att lösa entré till. Blu-rayen släpps i UK i juni och
jag skriver mer om denna film på Kult- och klassiker sida 2. En
alldeles strålande thriller med filosofiska frågor och en
bra Alicia Vikander som robot
Den brittiska Blu-ray utgåvan:
Har en disc dels med 3D versionen och dels den vanliga 2D versionen,
och jag har inte 3D utrustning så jag såg den vanliga versionen.
Anamorfisk widescreen 2.40:1 med engelskt tal DTS-HD 5.1 och engelsk
text som tillval. Filmen har de märkliga och visuellt fascinerande
Slo-Mo scenerna som vad jag hört
skall se sensationellt fina ut i 3D och som fotografen Mantle fick uppfinna
en ny kamera för att kunna fånga. Extramaterialet är
några korta featuretter:
Dredd 2000 AD The Original, Slo-Mo, Welcome to Peach Trees, The 3d Dimension,
Dredd's Gear, Dredd samt Intervjuer (26 min) och previews för andra
filmer.
Ja, jag brukar vara kritisk mot CGI blod i vanliga fall, men i denna
film är CGI oundviklig då vålds- och Slo-Mo scenerna
skapar en sorts visuell konst