Dredd (2012)

UK Entertainment In Video blu-ray edition (2D and 3D version)

Judge Dredd UK Comics 2000 AD


Text in Swedish Below ...... In Swedish Below

I mina ögon är Dredd den PERFEKTA Sci-Fi actionfilmen och kanske den allra bästa baserad på en serietidning. Även om några av de oräkneliga Marvel-filmerna
verkligen är bra, som Avengers, Spiderman eller The Amazing Spider-Man. Hit kan man väl räkna Fukasaku's Battle Royale också då den väl bygger på en Manga
och bland mina absoluta Sci-Fi action favoriter hör förstås också Verhoeven-trion Robocop, Total Recall och Starship Troopers och James Cameron's T1.
Dessvärre verkar inte folk ha fattat hur bra Dredd var och filmen floppade ekonomiskt så det lär nog aldrig komma en fet uppföljare. Men en trogen kultfilmspublik
har filmen i alla fall fått. Kanske är inte den tecknade serien som filmen baserar sig på tillräckligt känd för den internationella filmpubliken (utom i Storbritannien) eller
så har man låtit sig skrämmas bort av den festligt usla Stallone-filmatiseringen från 1990-talet?

Den perfekta Popcorn filmen, den perfekta Sci-Fi Action filmen, en film som jag kommer att se för 37 ggn när den körs på kanal 7, kanal 14 eller liknande i framtiden
och som när jag är riktigt gammal kommer att stappla ut i seniorboendets allrum och slå på teven, höja ljudet och försöka få de andra gamlingarna att se på.
Den unga oförstående personalen kommer väl strax att sänka ljudet och istället slå på ngn direktsänd Gladiatorfight där folk slåss till döds eller en fantasysåpa där man
har massor av sex och slåss om makten i Knäckebrödslandet. Urrrk. Inga filmer görs längre utan bara evighetslånga teveserier som diskuteras överallt. Urrrk.

Serietidningsläsandet är väl också på utdöende idag men har, antar jag, ersatts av datorspelen som ger jordens ungdomar dess nödvändiga information om världen,
om kultur och historia ... och så förstås hur man mejar ner zombies och fantasy-monster, mejar ner folk som soldat i full combat utstyrsel eller mejar ner fotgängare
som biltjuv. Färdigheter som ger reaktioner snabbare än stridspiloter och detta är inte kunskaper att förakta med tanke på det alltmer tilltagande problemet med snabb-
springande zombiesar och det förmodligen kraftigt ökande behovet av joystick-förare till den nya tidens övervakare och stridsvapen - drönarna.

Dredd baserar sig alltså på den helt fantastiska Sci-Fi dystopi serien Judge Dredd som började publiceras 1977 i den fina brittiska sci-fi tidningen 2000 AD och där
en stor skara begåvade tecknare hjälpt till genom årtiondena men de ursprungliga upphovsmännen till Judge Dredd lär ha varit John Wagner och Carlos Esquerra
(och John Wagner är med i extramaterialet till dvd/blurayen i intervjuerna). Det 1a serieäventyret i Vol.01 utspelas år 2099 AD.
Denna sköna serie har 2012 getts ut av brittiska Rebellion i samling med titeln Judge Dredd The Complete Case Files med start Vol. 01 1977-78 och framåt. Jag kan
inte nog rekommendera denna för de flesta nog okända serie att hugga tänderna i, för alla älskare av Marvel serierna t.ex. Ja, jag är en medelålders man idag men läser
ännu gärna en serie om den tilltalar en vuxen, och Judge Dredd är för vuxna läsare med sin dystopiska framtidsskildring och svarta humor, med sin sin satir av diverse
löjliga nutida samhällsfenomen. Judge Dredd blev en omedelbar favorit för mig då den publicerades i den saligt avsomnade svenska serietidningen Magnum på 90-talet.
Jag är uppfödd på serietidningar och läste kopiösa mängder Läderlappen, Stålmannen, Spindelmannen, Fantastiska Fyran, Demonen, Kalle Anka m.m. när jag var en
grabb och det mesta jag vet om världen har jag lärt mig av mästarna Stan Lee och Carl Barks, tack, tack till dessa visa män.

Judge Dredd har filmats tidigare i dels den så förhånade Sylvester Stallone filmen från 1995 och serien har tydligen också legat till grund för den sydafrikanska kultrullen
Hardware från 1990 (som jag ej sett). Men jag hör till dem som tyckte Stallones film iof sig var kass men ändå blev trashigt underhållande, en charmigt bra-dålig kalkon.
Men denna Dredd filmatisering ROCKAR alltså, var så säkra. Filmens upplägg påminner inte så lite om den indonesiska actionfilmen The Raid med ett stort skrämmande
hus där hjältarna betar sig uppåt i huset under det att man slaktar underhuggarna till the Bad Guy, i det här fallet en kvinna, men likheten lär enligt experterna vara en ren
slump (såvitt jag kan se har inte filmens handling förekommit i serietidningen tidigare, utan skapades av Alex Garland till filmen, men helt säker är jag inte (se anm. nedan)

Anm. Efter att ha läst igenom de 7 första samlingsvolymerna av Judge Dredd - The Complete Case files som finns i åtm. 18 volymer såg jag att det i episoden
Time Warp Device från 1979-80 förekommer en mojäng som gör att några sekunder upplevs som flera timmar för användaren, som Slo-Mo drogen i filmen.
Psi-Division Judgen Anderson såg jag först i Judge Death episoden från 1979-80 volymen)

2 av mina favoritfilmer från året 2012 var dels den för mig optimala Marvelfilmen The Avengers, och dels denna brittisk-sydafrikanska relativa lågbudget action - Dredd.


I'm the Law ...

......................................................................

Men innan jag kommer till filmen, först, en liten utvikning om filmen The Avengers:

The Avengers är för mig den optimala Marvelfilmen hittills och även om många har varit bra så är Avengers precis vad jag förknippade med en Marvel serie när jag
var liten. D.v.s. egensinniga och allmänt asociala superhjältar som slåss mot vrickade superskurkar, aliens och- eller halvgudar högt upp mot New Yorks skyline under
det att skrikande människomassor springer som skrämda får på marknivån och där farlig bråte från ramponerade byggnader faller ner från ödeläggelsen.
Avengers är fullt ös frontal attack när striden ännu en gång står om jorden, när självaste Loke från Asgård hotar mänskligheten med slaveri.
Marvel var som bäst, tycker jag, när man kombinerade dystopisk Sci-Fi action med filosofiska funderingar och ibland uppnådde en helt överraskande skönhet som t.ex
när Silversurfaren föll i hänförelse över universums storslagenhet när han färdades genom kosmos- eller mikrokosmos.

För övrigt är det skandal att man i Sverige inte nappat på möjligheten att använda våra egna färgstarka asagudar i filmer, dels i undervisningssyfte men framför allt i under-
hållningssyfte. Island prövade ett tag med s.k. torskwestern (Korpen flyger) såvitt avsåg dess vikingatid och i Sverige har man gjort en del "riddar-action" från tiden därefter,
som Per Oscarssons festliga spektakel från början av 1980-talet eller urusel Arn film baserade på en serie undermåliga böcker. Men man har inte utnyttjat våra gamla gudar.
Nästan som om man skäms för dem och är lite märkligt, då t.ex grekiska gudar alltid ansetts som ngt riktigt fint att lära sig mer om.

Istället är det alltså USA och Marvel som har fattat det snärtiga och underhållande med våra gamla asagudar och gett oss bl.a The Mighty Thor och Loki.
Tänk er om man i Sverige ist. för att få se våra uttråkade skådisar släpa sina sega arslen runt en brottsplats i ännu en seg deckare baserad på en trist bok av en undermålig
författare och regisserad i resurs- och tidsbrist av en trött regissör fick se en utflippad Asa-action, en "paltwestern", det skulle kanske få lite liv i vår, av mängden usla
deckare, förmodligen uttråkade skådespelarkår och dra in lite exportstålar till vår filmindustri.
Vadå ? Om en jänkare gjorde det skulle det ju vara ascool, eller ? Varför är det amerikanare som skall göra filmer om våra gamla gudar och vikingar?

...................................................................

Åter till Dredd:

Filmens handling är enkel. Efter en kort prolog om hur världen i framtiden består av radioaktiva öknar och där mänskligheten gyttrat sig samman i jättestäder, i det här fallet i
USA i staden Mega-City 1, auktoritärt (fascistiskt?) styrda helveten där brottsligheten skenar och gudaaktiga Judges tillämpar rättvisan, stenhårt och utan något förbarmande,
kanske hade Paul Verhoeven låtit sig inspireras av seriens samhällssatiriska och mörka anda innan han gjorde filmer som Robocop och Starship Troopers?
En fruktad Judge är Dredd (Karl Urban) och vi kastas snart in i ett av hans uppdrag ihop med mutanten och nybakade rookien Anderson (Olivia Thirlby).
De får ett larm om dödade i den gigantiska byggnaden Peach Trees och beger sig dit för att undersöka. Ett ghetto-jättehuskomplex stor som en miljonstad i sig med ett ofantligt
antal våningar där människor kan leva hela sina liv utan att lämna byggnaden. Vad judges inte vet är att Peach Trees styrs med järnhand av Ma-Mas knarkliga. Brutala Ma-Ma
(Lena Headey) tillverkar den allt populärare drogen Slo-Mo som hon planerar att sprida över hela Mega City 1 och älskar att tortera sina offer för att sprida skräck och terror.
Hon tillsluter byggnaden varpå de 2 domarna blir ensamma i kampen mot horder av beväpnade underhuggare till Ma-Ma och wannabee-underhuggare. Kommer de att klara sig?

Karl Urban är SUVERÄN i rollen som Dredd och visar inte övre delen av sitt ansikte under hela filmen, bara den sammanbitna munnen (se bilden) precis som Dredd i serien.
Thirlby är också bra som hans rookiekollega och Headey är deliciöst Ultra-Nasty som Ma-Ma, kvinnan med ärransiktet, en av de bästa filmskurkar jag sett på länge.
Filmen är relativ lågbudget och inspelad i Johannesburg, Sydafrika men har haft massor av begåvning inblandad i produktionen som t.ex manusförfattaren och producenten Alex
Garland eller skicklige fotografen Anthony Dod Mantle och filmen lyckas med att se helt fantastisk ut visuellt och perfekt fånga den tecknade seriens anda.
Dredd har blivit en omedelbar kultklassiker bland genreälskare - men, har floppat ekonomiskt då den breda publiken tydligen föredrar mer vattenkammade actionfilmer som
X-Men vs. Knäckebrödsfolket - The Prequel eller The Boring Thor Part 9 ...... Zzzzzzz. Den breda biopubliken har inte fattat galoppen alltså, tyvärr.
Om ni läser denna text - missa absolut inte att njuta av denna helt överlägsna Sci-Fi action. Det lär väl knappast komma en uppföljare dessvärre, vi får se.
Glömde jag att nämna att soundtracket också är suveränt, tungt och drivande.

ANM. Författaren /filmmanus mannen Alex Garland (28 Days Later och Dredd) har 2014 regisserat sin 1a film Ex Machina, en Sci-Fi om AI och en kvinnlig robot
som bemötts mycket väl av genrekritikerna. Filmen skulle ha haft svensk premiär i mars 2015 men SF har plockat bort filmen ev. pga av att filmen av distributören
inte anses hålla måttet kvalitetsmässigt. Hoppsan! Sverige, det stora Kulturmörkret personifierat, eller? Kanske gör man rätt då man inte tror att svensk biopublik
vill se ngt sådant och man som distributör förstås inte vill förlora pengar på att visa en film som ingen kommer att lösa entré till. Blu-rayen släpps i UK i juni och
jag skriver mer om denna film på Kult- och klassiker sida 2. En alldeles strålande thriller med filosofiska frågor och en bra Alicia Vikander som robot

Den brittiska Blu-ray utgåvan:

Har en disc dels med 3D versionen och dels den vanliga 2D versionen, och jag har inte 3D utrustning så jag såg den vanliga versionen.
Anamorfisk widescreen 2.40:1 med engelskt tal DTS-HD 5.1 och engelsk text som tillval. Filmen har de märkliga och visuellt fascinerande Slo-Mo scenerna som vad jag hört
skall se sensationellt fina ut i 3D och som fotografen Mantle fick uppfinna en ny kamera för att kunna fånga. Extramaterialet är några korta featuretter:
Dredd 2000 AD The Original, Slo-Mo, Welcome to Peach Trees, The 3d Dimension, Dredd's Gear, Dredd samt Intervjuer (26 min) och previews för andra filmer.
Ja, jag brukar vara kritisk mot CGI blod i vanliga fall, men i denna film är CGI oundviklig då vålds- och Slo-Mo scenerna skapar en sorts visuell konst

 

Back to Cult & Classics page 1