US
DVD - Pratsamma gnoan Moníca håller hov bland sina beundrare
Text below in Swedish:
Helt klart ingen av den mexikanske mästarens bättre
filmer och det tog tydligen också 3 år innan den visades 2009. Men
den
innehåller trots allt vissa ögonblick av briljans och då menar
jag inte Ripstein som går på tomgång, utan det är scenografin
med
sitt teatraliskt stiliserade horhus med sina irrgångar och fotots läckra
vidvinklar och grälla färger som imponerar. Samt några av
skådisarna t.ex. María Barranco och Carlos Cobos som lyckas göra
något av sina långa surrealistiskt klingande haranger.
Trötta horor, förgrämda och maktfullkomliga präster, filosoferande
besökare och ensamhet ger en svart drama-komedi.
Amerikanska Variety sågar filmen och menar att filmen
med sin färgrika "mustiga" horhusmiljö känns sådär
40 år föråldrad (ja,
typ Tivoli 1974 ungefär) och de har rätt, tyvärr, men Ripstein
är en gammal man (63 år när denna film gjordes) som väl
får ursäktas
av att han alltid gått sin egen väg inom mexikansk film och inte
vet eller bryr sig om vad som är politiskt korrekt eller inte.
Men då gäller det helst att filmen blir bra också förstås
och det blev den nog inte helt, dessvärre.
Hela handlingen tilldrar sig i och kring horhuset Royal Palace,
som drivs av kinesen Mr. Chang (Samuel Gallegos) och hans hunsade
opiumrökande fru Lulu (Isabel Ruiz). Där finns en grupp män som
snarare verkar vara en del av inredningen än att vara kunder och
som tycks tillbringa det mesta av sin tid på det slitna och rått-hemsökta
etablissemanget, en misslyckad amatörpoet, en revolutionär,
en luffare, en kastrerad violinist, en präst och en hämndlysten hälsoskydds-inspektör.
Utanför panget demonstrerar ilskna stadsbor för att stället skall
stängas allt under utslungande av rasistiska tillmälen mot kineser
i allmän-
het och mot Mr. Chang i synnerhet.
Vi befinner oss i en teatraliskt stiliserad och surrealistiskt irreell Ripstein-värld,
en artmovie där alla pratar mycket i långa haranger. Filmen
utspelas i 5 tablåer där handlingen ses ur de olika huvudpersonernas
perspektiv: 1. Lulu, kinesiskan 2. Monica 3. De 3 musketörerna
4. 3 små steg 5. kyrkans män. Kyrkans män ja, Ripstein fyrar
av sin Buñuelska kritik mot religionens män dubbelmoral och allmänna
ond-
sinthet, men dert känns avslaget och oinspirerat för att vara Ripstein
De prostituerade är gamla, trötta och slitna och inget
naket förekommer så någon exploitation kan man inte tala om.
Mest förtjust blev jag i
den rödhåriga Moníca (fin María Barranco)
mycket pratsam och olycklig över att hon fått stämpeln oturskvinna
- stor utstrålning har hon.
Även Travolta, den gamla feta hälsoskyddsinspektören (Carlos
Cobos) som har sitt ungkarlsrum behängt med John Travolta affischer,
bär
en illasittande toupé och är kär i Mr. Changs fru är minnesvärd
som en hämndlysten olycklig liten man. Dessa båda karaktärer
och i viss mån
den undanglidande gestalten Lulu är minnesvärda för sin ensamhet.
Den äldre bittra och hatiska prästen (Fernando Luján) vars
kroppsfunktioner
(och förstånd) övergivit honom tillför också en Feel
Bad gestalt till de ovan.
Baksidestexten på fodralet stämmer inte med denna 110 min version
av filmen då här talas om jadeprinsessan, en mystisk prostituerad
som
dyker upp och rubbar balansen på bordellen. Hon/han förekommer knappt
här men spelar en ödesdiger roll i filmens slut då machismon
triumferar genom maktens redskap, prästen Ponciano (Alejandro Camacho)
OBSERVERA! widescreen och INTE fullscreen 4:3 som
felaktigt angs på fodralet, spanskt tal 2.0 med engelsk textning, inget
extramaterial