Yes, i re-watched The Brood for the first time in 15 years or so, and
it still rules, one of my absolute favourite films from the Canadian
ex-master of The Bodies Running Amok Horror. From the time when he was
King and - together with Brian De Palma, gave us one inspired
unique genre film after another. Psychotronic films from cold grey wintry
Canadian environments around Ontario, with lots of official and
hostile looking buildings and unhappy people with bodies going berserk
with sex parasytes, rabies zombie virus, malignant tumours causing
lumps, rashes and foetuses created out of anger, medicines creating
exploding heads scanners and a man turning into a human fly.
But, just as with De Palma, Cronenberg started to go mainstream and
feel more pretentious in a contrived way around the middle of the 1980's
and my last favourite from Cronenberg was the amazing Videodrome (and
from De Palma the equally amazing Scarface; both from 1983) ...
and yes, i almost forgot, The Fly from 1986 was pretty fun too.
"Show me your anger Nola!"
The film: Frank Carveth (Art Hindle) are worried about
his wife Nola's psychiatric problems and his daughter Candace (Cindy
Hinds) visiting her.
Nola (Samantha Eggar) undergoes experimental therapy at the Somafree
Institute of Psychoplasmics under the auspices of the acclaimed
Doctor
Hal Raglan (the great Oliver Reed) and Candace visits her mother at
the institute during the weekends.
Frank is alarmed when he finds bruises on his daughters body after a
weekend visit. Has Nola hurt her child? Then people start to die ...
and the killers are delightfully weird and scary and totally unique.
Oliver Reed gives intensity and aplomb to the role of Dr. Raglan
The old US MGM DVD in widescreen 1.85:1, mono audio
In swedish below:
En av mina absoluta Cronenberg favoriter från
tiden när han var Kung, när han liksom De Palma spottade ut
den ena vrickat unika filmen efter den andra.
Psykotronfilmer från hans kyliga kanadensiska miljöer med
människor på gränsen till sammanbrott och med kroppar
som börjat löpa Amok i cancersvulster,
rabies, scanners-röst-kaos, Videodrome-magar eller andra typer
av kroppsliga utväxter.
Parasite Murders, Rabid, Videodrome, The Fly, Scanners och så
The Brood, hans troligen allra mest läskiga horror. De där
barnen är verkligen yuckiga på
ett unikt sätt och all Psykoplasma-terapi avrådes å
det bestämdaste.
Alla de här utflippade filmerna som Cronenberg
gjorde under 1970- och första halvan av 1980 talet kom som det
verkar på ett naturligt sätt för honom och
här skuggar han De Palma som under samma tid gjorde unikt personliga
filmer och skapade de särpräglade De Palma resp.
Cronenberg universum som vi
filmälskare så älskar att befinna oss i. MEN, säg
den lycka som varar ...
De Palma gick mainstream och Cronenberg började plötsligt
få för sig att göra "viktiga" artmovies och
visa att han skulle bli en "stor" regissör och som ett
brev på posten så började han förstås att
suga. Grejen var ju den att både De Palma och Cronenberg redan
var stora regissörer (kanske inte hos de flesta
s.k. filmkritiker men iaf hos genreälskarna och cineasterna, som
ju ändå är de som räknas) och paradoxalt så
var de båda inte längre några "stora" regissörer.
När sen Cronenberg försökte sig på att bli bisarr
igen, så var det försent och det blev aldrig som förr
igen. Han hittade aldrig tillbaka till sin tidiga genialitet
och unikt personliga stil (Ungefär som en vilsen och trött
Argento aldrig hittat tillbaka till den stil han hade mellan 1969-1987).
...............................................................................
Blu-ray presented in anamorphic widescreen 1.85:1 with
a DTS-HD MA 2.0 or DD 2.0 english audio with swedish subtitles
Extras: Super 8 version, theatrical trailer, TV spot, radio spot and
David Cronenberg's two first feature films, short long films at about
63 minutes each -
Stereo (1969) in black & white with a narrator
voice, and Crimes of the Future (1970) also with a
narrator
|