Populära blockbusters och masala
Observera att de största Mainstream succéerna
och/eller filmer gjorda med de största budgetarna (100 crore typ)
INTE är inriktade mot
den "sofistikerade" storstadspubliken utan mot den stora massan
i de ngt mindre städerna och på landsbygden och därav
Masala
inriktningen på dessa filmer. ALLA skall förstå budskapet,
om det nu finns ett sådant, och därför den frustrerande
känslan av att man
ser en film inriktad mot mentala 5-åringar. Men en fet Masala
utan budskap och bara med underhållning kan vara mycket underhållande
The
Masala Style
Bollywood, hindifilmens centrum beläget i indiens
ekonomiska hjärta Mumbai, är mest känt för sina
blockbusters med romantik, drama
och action. Förr oftast allt på en gång i en salig
blandning i den s.k. masala-stilen och ofta med vilt
stirrande och överagerande skådisar.
MEN, grejen är ju att detta på ngt underligt sätt faktiskt
fungerar utmärkt ändå, i en helt egen unikt indisk "hyperfiktiv"
stil som ofta förenas
med visuell skönhet, vilket inte bara fotot utan också världens
vackraste skådespelare bidrar till, med fina sång och/eller
dansnummer
som är gjorda med en obändlig och livsbejakande energi och
glädje.
Även om just dessa sång- dansnummer slagit an hos en del
i väst och inspirerat s.k. Bollywood-dans (som ju är störtskön)
så är det nog
också dessa inslag som också stoppar det stora genomslaget
för Bollywoodfilmen hos den breda Hollywoodifierade massan av västerländska
filmtittare. Dessa tittare klarar det inte helt enkelt, ungefär
som att nutida ungdomar inte klarar av att se på en svartvit film.
För mig fungerar
dessa inslag som en sorts drömscener med musik, en avspegling av
huvudpersonens/personernas sinnestillstånd för tillfället,
ofta romantiska
tankar förstås och det som utspelar sig i musiknumren påverkar
inte alls själva handlingen i filmen. Egentligen ingen större
skillnad mot de
Hollywoodfilmer som ibland har passager med musikvideos de också
(fast utan dans).
Bollywood-skådisarna
Observera att bollywoodfilmen under det 1a årtiondet
av 2000-talet har börjat att genomgå en förändring
och att nutida romantiska blockbusters
allt mer sällan har den gamla masala-agerande stilen (som t. ex
förr vilt stirrande hjältar som en Salman Khan eller en mustaschprydd
Jackie Shroff)
utan istället har inte bara bildsköna utan också väl
agerande hjältar som t.ex en Emraan Hashmi eller en Aamir Khan.
Undantag finns i Bollywood
som annorledes förstås, med obegåvade popstjärnor,
silikonade fotomodeller eller odiösa kändisbarn. I det senare
fallet problemet med de s.k.
Klanerna, filmfamiljerna där ofta nepotism gör att de utomstående
mer begåvade skådespelarna får kämpa extra hårt
för att få in foten i industrin.
Asin Thottumkal
Aktriserna, hjältinnorna, blir också allt bättre - tror
jag. Liksom all filmindustri jorden runt sen urminnes tid (så
länge filmen funnits) går huvudrollerna
i feta blockbusterfilmer oftast till skönheter, ex-modeller och
skönhetsdrottningar, medan de riktiga aktriserna, karaktärsskådisarna,
får biroller eller
får agera i smala artmovies. That's Life, det är vad publiken
vill ha och här är det ingen skillnad på 1920-talets
stumfilmspublik eller på 2010-talets
facebook-twittrande dokusåpa-tittande biopublik, den vill se vackra
glamorösa ansikten på bioduken och på en slickad fantasivärld
långt från den
egna gråa vardagen. Men en skicklig regissör med en vision
kan naturligtvis få ut något äkta även av en vacker
aktris och filmen är inte heller teater
utan en visuell konstart. Bollywood har ju också en tradition
av att lyckas slussa in skönhetsdrottningar i filmindustrin och
några Miss World- och
Miss Universum'ar har blivit inte bara älskade stjärnor som
kan dansa skickligt utan har också blivit fina aktriser. Snacka
om multibegåvningar, kanske
sitter det i generna, Bollywood-genen?
Jag fullkomligt älskar de indiska skådisarna i
de allra flesta fall, men undviker ibland vissa filmer med särskilt
obegåvade kändis-barn eller gamla över-
agerande masalastjärnor. Jag tycker om inte bara de största
mainstream-stjärnorna som Aamir Khan, Ajay Devgan, Priyanka Chopra,
Deepika Padukone,
Kangana Ranaut utan kanske framför allt karaktärsskådisarna,
dvs de "riktiga" stjärnorna som de fantastiska Kay Kay
Menon, Naseeruddin Shah, Nana
Patekar, Nawazuddin Siddiqui, Boman Irani, Deepak Dobriyal, Irrfan Khan,
Om Puri, Vidya Balan, Mahie Gill, Konkona Shen Sharma, Minissha Lamba
Genrer (förutom romantiska draman
och rom com's)
Bollywood
Horror
Men indisk film är ju inte bara dessa romantiska
filmer med drama och/eller action, man gör ju också artmovie-indies
riktad till en liten "sofistikerad" (stor-
stads) publik och till indier i exil samt västerlänningar/filmfestivaler
(en gammal indisk och bengalisk mästare är ju t.ex Satyajit
Ray som jämförs med
Bergman och Kurosawa i mästardignitet).
Man gör action- och horrorfilmer, och tyvärr
då oftast inte riktigt av Hollywood/Hong Kong resp. t.ex. Japan-klass
än. Men, en dålig indisk actionfilm
med en Akshay Kumar eller en gympumpad Hrithik Roshan är oftast
underhållande ändå pga de agerandes personliga charm,
kul musiknummer och det
allmänt trashigt goda humöret som är svår att motstå.
Indisk horror är ett sorgebarn som också MYCKET sällan
är bra på "riktigt" utan oftast blir det trashigt
och möjligen underhållande på ett oavsiktligt
kalkonfilms-vis (vilket förstås har sin charm det också
för en B-filmsälskare).
Komedier gör man med stor förkärlek
och då ofta rena buskisar, och man gör det i allmänhet
mycket bra. Flesta bollywood-skådisar verkar ha en genuin
ådra av komisk tajming och bl.a kan en stor skådis som Kay
Kay Menon i den ena filmen ses i ett kritikerhyllat ödesmättat
drama och den andra i en tramsig
buskiskomedi, där han är riktigt kul (Sankat City t.ex).
Bollywood Film Noir - I Love
It
En annan genre som Bollywood gärna gör och
dessutom nästan alltid gör både mycket bra och underhållande
snärtigt är kriminal-thrillern, och detta
om
det så är en A-studio eller B-studio produktion. Bollywood
Neo-Noir, jag älskar den. Ofta är det en bollyversion av en
Hollywood- eller ngn fransk film och,
nästan alltid, tycker jag, blir bollywoodversionen minst lika bra
om inte mer underhållande rentav. Här tillhör jag säkert
minoriteten då genren inte alls har lika
hög status ens i Indien jmf. med de påkostade romantiska
blockbuster-filmerna.
På diverse bollywood diskussionsforum på nätet världen
runt diskuteras också nästan, gäääsp, Zzzzz,
bara de stora utslätade mainstream filmerna och sällan
en snärtigt störtskön kriminal-B-filmsstänkare (läs
mer under länken Indisk kultfilm - existerar den?).
Varför är jag då så förtjust
i genren? Jag älskar amerikansk Film Noir från 1940- och
50-talet och Bollywood Crime-film har ofta en skön Film Noir känsla.
Skådisarna verkar dessutom gilla genren och tar itu med rollerna
med liv och lust och entusiasmen smittar av sig på filmremsan.
Femme Fatales då ?
Herregud, finns det några aktriser som lämpar sig bättre
än de indiska att gestalta dessa starka och farliga kvinnoroller?
Bollywood har ju världens i särklass
vackraste aktriser och när de ger sig hän och släpper
loss blir det garanterat stor underhållning, som Bipasha Basu
i Raaz, Urmila i Pyaar Tune Kya Kiya,
Konkona Sen Sharma i Ek Thi Daayan eller varför inte Neetu Chandra
i trashsköna B-rullen Apartment. Hollywoodaktriser, släng
er i väggen!
Bollywoods Nya Våg
Anurag Kashyap
En ny filmvåg har skakat om Bollywood
på senare år, en våg av yngre talanger som sökt
sig bort från masalafilmens konventioner utan att för den
delen göra
renodlade artmovies (vilka ju alltid gjorts - se ovan). Man skippar
dansen och låter musiken infogas i handlingen, man satsar på
spännande och kontroversiella
manus och man skippar helt masalafilmens vilt stirrande överagerande
stil. Man söker kanske någon sorts filmisk äkthet likt
t.ex 1960-talets franska nya våg.
När startade det? Vet inte, men kanske 1998 med Ram Gopal Varmas
kriminalmästerverk Satya och mannen som skrev det geniala manuset
hette Anurag Kashyap,
en person som nu står i spetsen för omvälvningen av
bollywoodfilmen med filmer som Dev D. och Gulaal. Med sig har han lockat
en äldre regissör som Vishal
Bhardwaj och duon Raj Nidimoru/Krishna DK. Även om dessa också
skulle slukas av studiesystemet och bli tama så är stenen
ändå satt i rullning och indiefilm-
skapandet är här för att stanna. Läs mer t.ex. på
Gulaal-sidan, Kashyap's enormt intressanta politiska crime drama från
2009.
Även Netflix har uppmärksammat Den Indiska Nya Vågen
och har producerat den briljanta TV serien "Sacred Games"
(se mer på Bollywood sida 1).
