UK Arrow blu-ray 3 disc edition text booklet

(nedanstående text skriven 2015-08-11) Vändbart fodral

Visuellt magnifik och banbrytande våldsam urgiallo i utsökt Technicolor och definitivt den som satte mallarna för hela genren, även om mördarens svarta handskar
och vita ansiktsmasker förekommit tidigare i bl.a. Spiraltrappan, i svenska thrillers (handskar och svart klädsel) och i de tyska Krimifilmerna (alltihop).
Restaurerad till blu-ray av Arrow Video med hjälp av Tim Lucas i format 1.66:1 och huruvida detta är optimalt eller ej diskuteras livligt på diverse filmforum.
Filmen var en italiensk-fransk-tysk samproduktion

Först en nostalgisk återblick på format och en Secam video

Efter att ha sett en Dario Argento film för första gg 1978 (Suspiria på bio i Sverige tungt klippt och sen i Paris 1981 oklippt fransk dub) blev jag definitivt såld på
horrorgenren och startade på 1980-talet jakten på oklippta videokopior av div. horrorfilmer. För att få se Argentos stora inspiratör Mario Bavas Sei donne per
l'assassino/Blood and Black Lace oklippt fick jag köpa den franska VHS utgåvan, Six Femmes pour l'assassin och fodralet var snyggt minns jag. Det var bara
ett krux, franska VHS var utgivna i det särskilda färgformatet Secam (till skillnad från PAL eller NTSC och inte många länder i världen hade detta system). Men,
lyckligtvis hade jag då 1987-88 köpt vad som behövdes, dels en svindyr multivideo och dels en svindyr multi TV, kostade 20 lapp ca.
Hade man varit en diplomat med poster runt om i världen hade det varit perfekt, man kunde se alla video- och TV-system världen runt. Idag är väl (?) färgsystem
inte ngt problem för dvd eller bluray spelare, men ist. jäklas det med regionsindelningen så att man måste köpa en svindyr multi bluray istället.
Det sved i plånboken för en fattig student men jag var bara tvungen för att få se i princip 2 filmmästerverk : Blood and Black Lace och Russ Meyer's unika Faster
Pussycat, Kill! Kill!, den senare inköpt på US VHS i NTSC från mästaren själv, Russ Meyer. Han skötte själv all försäljning och utgåvorna hade förstås toppklass
på den tiden perfektionist som han var (har tydligen förfallit sedan dess då man kramar ur pengar från RM Films i sämre utgåvor). Nåja, detta var alltså från tiden
just innan svenska video- och teveapparater klarade av att spela upp också NTSC än mindre Secam

berömd badkarsscen plagierad i senare gialli

Filmen är eg. ett klassiskt Who Dun' It? kriminal mysterium fast gjord med en sådan utsökt visuell stil och med sådana element att den blivit en klassiker och
mall för den kommande Gialli film explosionen. Färgen rött förekommer rikligen och som vanligt kan namnen på filmens kontrahenter variera ngt efter vilken dub
man valt, den italienska eller den engelska. Handlingen är följande (Varning för spoilers) :

Modehuset Christian Haute Couture drivs ihop av paret grevinnan Christina Como (Eva Bartok) och Max (Cameron Mitchell) efter att hennes make avlidit i en
bilolycka (vilket skett innan filmens handling tar vid). Modehuset drabbas sen mystiskt av en räcka dödsfall där den ena modellen efter den andra biter i gräset
efter ett möte med en mördare i vit ansiktsmask. Titeln avslöjar hur många dödsfall vi har att klocka in - 6 st.
Först redan i inledningen med Isabelle i röd regnjacka i trädgården, sen Nicole som har en röd dagbok och ringer med en röd telefon som tas av daga i en
spektakulär mordscen hos en antikhandlare, sen Peggy (Mary Arden) i en ännu mer spektakulärt makaber scen med en kamin, sen Greta (Lea Krugher/Lander)
och sen Tilde/Tao Li (Claude Dantes) i den berömda badkarsscenen (se bild ovan från publicitetsmaterial), det var 5 st och nr. 6 blir .....
Det är Rött som gäller. Det är en röd skylt, röda naglar, rött läppstift, rött blod, röda telefoner, röd dagbok, röd regnjacka, röda draperier och rött ljus på mode
dockorna. Aaah, nog hade väl ändå Bava sett på Arne Mattsson's Mannekäng i rött ?

Apropå modedockor, den märkligaste scenen är väl när kameran blir subjektiv - inte för mördarens öga, utan för regissörens/tittarens och glider genom modehallen
och då även stöter till en av dockorna och regissören och/eller tittaren deltar i filmen. En blinkning från Bava och hela filmen har en lätt burlesk stämning, nästan en
kriminalkomedi. Italiens Peter Lorre look-a-like Luciano Pigozzi deltar också som husets designer Caesar Lazar och är en av de 5 misstänkta männen.
Sen har vi förstås den eviga hushållerskan inom italiensk 60-talsfilm, Harriett White Medin som ... hushållerska och som inspektör den tyske träbocken Thomas
Reiner, vad vore en giallo utan en träaktig detektiv som inte förmår förhindra ett enda dödsfall?
Yxig dialog och stelt skådespel från framför allt Reiner och Mitchell, men vadå, i denna film är det färgerna, kameraåkningarna och morden som har huvudrollen.

Jag har sett 2 tidigare DVD utgåvor av denna film, nämligen amerikanska VCI's båda utgåvor som jag skrivit om på annan plats på mina Gialli sidor, först kom

Denna utgåva hade följande specs: bild i widescreen letterbox 1.66:1, italienskt monospår med engelska subs (även sämre
engelskt monoljudspår). Med kommentar sprängfylld av information från Mario Bava experten Tim "Video Watchdog" Lucas, trailrar, fransk och amerikansk original-inledningssekvens,
intervjuer med Cameron Mitchell om Bava (7 min) och med Mary Arden (12 min)

Sen kom VCI med en ny utgåva som skulle ha varit modifierad på ngt sätt, minns inte vilket längre men möjligen ett ngt bredare format än 1.66:1 ?

Anamorfisk widescreen, lysande informativ kommentar sprängfylld av information från Bava experten Tim "Video Watchdog"
Lucas med info om ALLA och inte någon självupptagen fåne som snackar om allt utom skådisarna han ser framför sig, trailrar (US, tyskland, frankrike, italien), fransk och amerikansk
originalinledningssekvens, intervjuer med Cameron Mitchell om Bava (7 min) och med Mary Arden (12 min, exmodell, affärskvinna och lärare, som inte fick en spänn för sin roll), andra Bava
trailrar, galleri, soundtrack music av Carlo Rustichelli, 4 tracks, jämförelse oklippt version och klippta versionen mordscen för mordscen (26 min)

.................................................................


Denna fina Arrow Blu-ray utgåva är härmed väl den ultimala (tar inte ställning till formatbråket) och ersätter dessa tidigare dvdutgåvor. Det är 3 discar, filmen i blu-ray
och i dvd samt en disc med extramaterial.
Följande extramaterial:

Ett NYTT kommentarspår från 2015 av Tim Lucas som som vanligt ger oss en massa information om alla skådisarna = respekt (mardrömmen är om en egofixerad
regissör tråkar ut en med bildvinklar och pissar på skådisarna som han/hon förbigår med tystnad), An Appreciation of BABL av Hélène Cattet och Bruno Forzano

(10 min franska med subs, paret bakom bl.a Amer), Blood and Bava: A Panel discussion on Mario Bava with Dario Argento, Lamberto Bava and Steve Delle Casa
(11 min, Courmayeur Film Festival 2014 och Dario var i högform, skulle älska att höra mer på hans skrönor om film), trailer, alternativ förtextscen för USA releasen
(som var ganska cool faktiskt), Gender and Giallo: Visual essay by Michael MacKenzie (37 min med tung brittisk brytning där han maler och läser innantill från ngn
avhandling eller så), Psycho Analysis: A Feature length documentary on BABL and the origins of Giallo with Dario Argento, Lamberto Bava, Ernesto Gastaldi, Robert
Curtis, Steve Della Casa m.fl. (55 min och mycket bra, den restaurerade versionen av BABL premiärvisades i december 2014 på Courmayeur Film Festival där div.
filmfolk samlades för en diskussion om filmen), The Sinister Image: episod ur teveserien av David Del Valle 1987 56 min med den oerhört sympatiske gästen Cameron
Mitchell där man skämtsamt men med hjärta talar om hans enastående karriär inom Psychotronfilmen

Back