Tysk DVD i Koch Medias fina Film Noir serie

(Nedanstående text skriven 2014-05-25)

Det här var en film jag aldrig hade hört talas om innan eller sett på DVD, en ovanlig Anthony Mann och en ovanlig hybrid av historiskt drama
och Film Noir. Platsen för händelserna är revolutionens Paris, Frankrike 1794 och Robespierres terrorvälde med utrensningar av inbillade fiender
eller helt oskyldiga har nått sin kulmen. Filmen är gjord 1949 så ja, visst är detta en antikommunistisk kommentar till Stalins terror i Sovjet.
Vem som helst kan alltså bli avrättad när som helst och stämningen av skräck och terror ligger tät när Robespierre (Richard Baseheart) låter
skicka efter åklagaren Duval, kallad Strasbourgs terror för sin iver att avrätta människor. En man i Robespierres smak.

Men, innan Duval anlänt till den franska huvudstaden så tar adelsmannen Charles (Robert Cummings) hans plats. Den falske Duval får i uppdrag
av Robespierre att hitta hans svarta bok som försvunnit, boken där Robespierre skrivit upp alla de som kommer att avrättas inklusive hans nära
medarbetare. Skulle boken dyka upp i fel händer skulle det kunna bli kaos och leda till att revolutionen stoppar upp, och om 2 dagar så har
Robespierre tänkt sig att av folkkonventet bli utropad som Diktator och inget får hindra detta.
Charles/Duval får hjälp från societetskvinnan Madelaine (Arlene Dahl) och även från revolutionens innersta kretsar i form av polischefen spelad
mycket karismatiskt av Arnold Moss, i kampen mot Robespierre.

Visst är detta en lågbudget film från Eagle-Lion studion men det är skicklige Anthony Mann bakom rodret och han lyckas ge denna hybrid av
historiskt drama och film noir en mörk obehaglig stämning av terror och slutscenen är mycket obehaglig och intensiv.
Ja ni som kan er historia vet ju att Robespierre fick smaka på sin egen medicin till slut. Baseheart är bra som Robespierre, en stelt omänsklig
avrättnings-byråkrat och intensivt un-likeable, ändå, när han själv dödas/lynchas av mobben så mår jag illa av våldet. Ja, man blir känsligare
med åren (vänta bara så får ni se själva) och när filmvåld påverkar en så så antar jag våldet framställts på ett meningsfullt sätt.
fullscreen 4:3 originalratio, engelskt tal 2.0 (men ingen engelsk text trots att fodralet anger detta), bildgalleri och en booklet i fodralet med en
text på tyska om regissören och filmen (foldup sleeve).
En som bidrar till filmens mörka kvävande atmosfär är såklart också den legendariske filmfotografen John Alton

Back