US DVD

Liza (Catriona MacColl) ärver ett gammalt övergivet hotell i Louisiana. Hon möter blinda mystiska Emily som varnar henne för hotellets hemlighet, där
60 år tidigare konstnären Schweick funnit en av de sju dörrarna till helvetet. Massor av gore, bl a i den omtalade tarantel-attacken (där åtminstone två av
tarantlarna är helt äkta och scenen bör undvikas av spindelfobiker). Med en av Fulcis allra mest suggestiva scener i slutet. Kommentar till filmen av MacColl
och David Warbeck. Intervjuklipp med bl a Fulci, trailrar, den förlorade tyska inledningssekvensen i färg (inledningssekvensen är i svartvitt så att ni vet) samt
ett stillbildspel med bilder ur filmen, från inspelningen samt affischmaterial worldwide. anamorfisk widescreen 2.35:1, 5.1, 2.0, original monoljud (engelskt
eller italienskt monoljudspår med engelska subs)

Den här märkliga Fulci-horrorn är både småtrashig som den är atmosfärisk och nästan konstnärlig. Slutscenen måste höra till en av hela genrens allra mest
inspirerade och suggestiva. Fulci gjorde ju en hel drös fantastiska filmer och som även i hans allra mest brutala och möjligen misogyna som The New York
Ripper och The House by the Cemetery ändå lyckas med att vara atmosfäriska och med en fascinerande Puls.
Lucio Fulci, som i de intervjuer man sett kanske inte verkade vara ngn genomtrevlig person direkt, var tveklöst en genremästare. Jag har så många favoriter
av honom som: denna film, Don't Torture a Duckling, A Lizard in a Women's Skin, Beatrice Cenci och hans udda spaghettiwestern.


Back