Text below in Swedish 2014-02-01

Mainland China's filmer har ofta (eller har haft)en mer artmovie inriktning på sina filmer än drömfabriken i Hong Kong eller en mer
europeisk vinkel kanske, ungefär som Tollywood-filmens i bengaliska Calcutta jmf med sin granne i sydväst, Mumbai's Bollywood.
Så även i denna film. I det här alldeles utmärkta kriminaldramat får vi följa en äldre astmatisk storstadspolis Zhang Huilang (Zhang
Li Xian) och hans kollegor på polisstationen i Haidian, Beijing i deras dagliga slit på gatan med att ta fast de småbrottslingar som i

myriader gör sitt "bästa" för att blåsa stressade stadsbor på lite av deras mödosamt inarbetade slantar.
Huiling är en kriminalpolis av den humanistiska sorten likt Georges Simenon's litterära ikon kommissarie Maigret, en sympatisk
person. Den dokumentära stilen ger en skön vardaglig puls och megastaden Beijing's gator blir en medaktör i filmen. Ibland vet man
inte när det är en film i filmen eftersom Huiling blivit en poliskändis och följs i sitt arbete av ett teveteam.
Enligt filmens förtexter har Zhang Huiling fått sitt namn efter en populär teveserie på 1980-talet - Hunter (USA serien?) och denna
film av Gao Qunshu skall vara en del av hans 1930-2030 serie "You".

Vi får se en serie episoder där Zhang och hans (spanings?) rotel sätter dit en biltjuv, ficktjuvar och diverse svindlare och där finns
också utmaningen från Gold-Digger Zhang (Zhou Yun Peng) och hans styrka av ficktjuvar och rånare.
Filmen är en aning, en liten aning, experimentell i tonen, fast på ett uppfriskande avspänt sätt och inte på skitnödigt pretentiöst vis.
Det verkar t.ex som om ingen eller få i filmen är yrkesskådespelare, huvudrollens Zhang Huiling spelas av en bokförläggare och tjuv-
bossen Gold-Digger av en folksångare, som också sjunger den sköna musiken, en märklig progressive folk-blues någonting.

Beijing Blues skildrar ett Peking i vinter, filmat ute på gatan i ett myller av människor som ofta tittar in i kameran, ett artmovie-stuk
som ger en angenäm närvarokänsla, som om man var med och stod och glodde med de övriga nyfikna förbipasserande.
Filmat på gatan ja, men även på bussar och den lilla sido-scenen med bråket mellan den unga tjejen (Xue Meng) och "Mad Cow"
var en favorit. Kanske är dessa 2 ändå verkliga skådisar, i en generationernas hatmöte och scen med improvisationskänsla.
Slutbetyg: Utmärkt crime-drama av artmovie karaktär och regissören Gao är en begåvning att hålla ögonen på.

widescreen 2.0 mandarin audio with english subtitles



Back to Hong Kong and China Film Page