.........................................................................
.........................................................................

US DVD

At The Devil's Door Regi och manus: Nicholas McCarthy, produktion 2013

(Nedanstående text skriven 2015-02-18)

Om den åtm. ganska lovande långfilmsdebuten för regissören McCarthy 2011 med The Pact skrev jag (för ca 1 månad sedan) bl.a
om faran för lovande talanger att utsättas av den så kända BAJS effekten som vistelse i Hollywood utövar på deras kreativitet, det
är nästan så att det liknar ngt av de virus som brukar förekomma i de många totalt värdelösa zombiehorrors som kretinerna spyr ur sig.
I stort varje talang som hamnar i Skitfabrikens klor får begåvning ödelagd, sin bankbok fattened och sina näsväggar upplösta av snort.
Så hur gick det då för denne regissör som visade en måttlig men dock ändå viss talang i sin The Pact, när han fick chansen igen?

Lite Rosemary's Baby, lite Omen, regnjacka från Don't Look Now och så en Demonbyrå på det, kan det vara något? No. Nix, Nja.
Kanske. Regissören skall dock ha lite heder av att han åter igen ger sig på att försöka få ett modernt hus, dess tomma rum, speglar,
väggar och passager att verka skrämmande likt i The Pact. Men den där demonbyrån ... på gränsen till löjeväckande.
Först tyckte jag denna film var total skit ärligt talat och man fick åter lära sig att smaken är som baken och att man aldrig kan lita på
fodralblaffor med ravings från olika håll, men det var snyggt och sobert dystert filmat iaf. Ashley Rickards såg fin ut i sin röda regnrock
och så var det en sekundlång glimt av en varelse bakom en dörr som för min del höjde filmen (nej, jag menar absolut inte CGI demonen
som syns när Naya Rivera Leigh öppnar en lucka, utan effekten/sminkningen/masken som (ej) syns på den där varelsen bakom glasfönstret
när hon jagar sin unge i det där ödehuset). Filmen räddas därmed från att bli totalusel utan att därmed vara särskilt bra, knappt OK ens.

Inte alla tror på Djävulen, de flesta gör det troligen inte och inte heller så filmens unga Hannah (Ashley Rickards) som i filmens början
säljer sin själ till företrädaren för ngn sorts demon och senare attackeras i sitt hem av krafter som uppenbarligen inte är mänskliga.
Sen är det Leigh (Catalina Sandino Moreno), en kvinnlig fastighetsmäklare som skall sälja huset där demonbyrån står kvar i det för övrigt
tomma huset, men då dyker Hannah upp igen och nu klädd i chic röd regnrock och dödar kvinnan, men är Rödluvan död eller levande?
Nåja, precis som i The Pact blir det upp till den mördade Leigh's syster att luska i det hela och systern heter Vera (Naya Rivera).
Vem är Pervodemonen som kräver unga kvinnor? Kan en sekundsnabb scen av ngt man bara anar rädda detta från att misslyckas, nja?

anamorfisk widescreen 2.40:1, 5.1 engelskt tal med engelsk textning (för hörselskadade). Extra: Kommentarspår med regissören och
manusförfattaren Nicholas McCarthy, Making Of, Deleted Scenes, Trailer

Back