UK Bluray

(Nedanstående text skriven 2014-10-20)

Ett synnerligen MÖRKT kriminal-drama med 4 episoder från baksidan av den ohämmade ekonomiska tillväxtens Kina och som baseras på verkliga och
chockerande händelser. Våldsamt om män och kvinnor på gränsen till nervsammanbrott, om människor på kokpunkten, vandrande krutdurkar.

Prima Feel Bad från Kina


Manuset prisbelönades i Cannes 2013 och som vanligt när det är en film från en diktaturstat tycker filmkritikerna i väst att det är spännande att se bakom
revorna i det ekonomiska undrets fasad, som kommunistpartiet håller upp utåt - "Paints an unforgettable picture" (se fodralet) och det är bara att gotta sig.
Att se mer filmer om ruttenheten i våra västerländska samhällen är blaha blaha, nu vill man nog se att rovkapitalismen har samma förödande verkningar på
kineserna som på oss. Det har den, surprise, surprise.
Det faktum att Kina numera tillverkar i stort ALLTING åt hela världen, åt oss, har inte medfört politisk frihet åt dess medborgare men en ökande köpkraft
åt många och också dessvärre förstås korrelerande enorma problem med skenande miljöförstöring, korruption, ändrade familjetraditioner och med vilsna
och stressade människor, som de vi får möta i denna dystra film. Måste vara en tung börda att tillverka allt jox vi behöver.
Andra dystra skildringar av korruptionens (politruker på alla nivåer) - den ekonomiska brottslighetens (maffian) och rövarkapitalismens Kina kan man av-
njuta i Qiu Xiaolong's utmärkta kriminalromaner om Shanghai-polisinspektören Chen, som rekommenderas.

Den här filmen berör dock INTE den demokratiska ofrihet som råder i Kina utan bara de vålsdåd som ev. följt i den ekonomiska frihetens spår, och det
är väl därför som filmen faktiskt också visats i Kina. Hade den berört regimen och ofriheten så hade den aktade regissören fått lämna landet i ett huj för att
inte fängslas. Istället får vi se 4 berättelser som alla urartar i olika typer av våld och oftast chockerande plötslig sådan. Jag är ingen expert på mainlandfilm
men jag misstänker att våldsscenerna kanske är ngt nytt för den industrin ? (och får väl västerländska puerilt Sion Sono-Tarantino impregnerade barn-män-
kritiker att dregla lystet som om de vore Pavlovska hundar).
En mycket stark och tydligen helt bortglömd föregångare till denna film av Jia Zhang-Ke är 2003 års gruvmiljö-kriminaldrama Blind Shaft av Li Yang, som
jag rekommenderar starkt (om ni mot förmodan kan få tag på den) och även i denna film förekommer Wang Bao Qiang (i en mer sympatisk roll).

Wang Bao Qiang på jakt efter nya offer

Filmen utspelas i olika episoder från olika provinser i Kina och fogas samman löst då huvudpersonerna passerar varandra. Ett Kina präglat av splittrade
familjer utspridda över olika delar av landet i jakten på arbete och enorma massor är i rörelse när man på nyåret via tåg, båt, buss skall samlas för en kort stund.

1a episoden utspelar sig i Shanxi provinsen belägen i norra Kina, i byn Wujinshan (Black Gold Mountain), ett kolgruvedistrikt där den medelålders och
förbittrade Dahai (Wu Jiang, se bilden högst upp till höger) retar sig på hur korrumperade lokala ledare sålt ut byns kolgruva till företagsbossen Jiao Shengli's
koncern och berikat sig utan att byborna fått ta del därav. Han hotar, förgäves likt många andra kinesiska rättshaverister i korruptionens spår, att anmäla dem
till Beijing och Partiet för korruption, men förgäves och ingen bryr sig och Dahai blir en driftkucku tills hans bägare rinner över och allt slutar i våld.
Jag älskar och är nyfiken på att se för mig nya och intressanta miljöer från Kina och här är det från kolgruvedistriktet i Shanxi, och i Blind Shaft från 2003 var
det från den i söder liggande provinsen Henan, tillika ett smutsigt kolgruvedistrikt.
En sak förstod jag inte riktigt .... när Dahai frågar byborna vid Maostatyn var han är ? Dahai arbetade väl i gruvan i Wujinshan, eller ?

I den 2a episoden möter vi mördaren Zhou San (Wang Bao Qiang) från filmens inledning igen. Nu har han återlänt hem till sin familj i jättestaden Chungking i
mellersta Kina. Hans fru och lille son, hans bröder och mor har inte vetat var han har hållt hus och bemöter honom nollställt och föga entusisastiskt. Han har
sänt hem pengar emellanåt men man vet inte var han har hållt hus eller hur han fått tag i pengarna, och vill kanske inte veta heller. Vi förstår i slutet av episoden
hur han fått tag i dem, ngt vi misstänkt efter den chockerande inledningen av filmen. Wang är mycket bra i rollen och gestaltar på ett skrämmande nedtonat
sätt en psykopat full av själslig tomhet (om man nu kan vara full av tomhet) som endast visar värme gentemot sitt vapen, den enda tryggheten i tillvaron.

I episod 3 möter vi kvinnan Xiao Yu (Tao Zhao) som just sett sin gifte älskare (Zhan Jia-Yi) resa iväg efter att hon misslyckats få honom lova att skilja sig.
Hon arbetar som receptionist på en nattöppen sauna (en sexanrättning av ngt slag) men är bara receptionist och utför inte sexuella tjänster. När en lokal "bandit"
(Wang Hongwei) som tagit det privata iniativet att olovligen kräva passerande fordon på vägtullar, vem vill inte vara en privat entrepenör i dagens Kina, och
torsk, kräver sex av henne på anrättningen och inte tar ett nej för ett nej, så brister det för henne och vi har en ny våldsexplosion.

Episod 4 utspelar sig i södra Kina i kantonesiska staden Dongguan där unge och vilsne grabben Xiao Hui (Lanshan Luo) har olika arbeten på fabrik och även
prövar på ett jobb som uppassare på en bordell. En specialiserad bordell för Taiwan och HK kineser med kommunistfantasier som tema och där Lianrong
(Vivian Li) ingår i teamet av unga sexarbetare. Hon är själsligt skadad och han är själsligt skadad och allt slutar i elände.

Filmen är naturligtvis mycket bra, bra skådisar, bra story och snyggt fotad av Yu Lik Wai och har en fenomenal överraskande start. Men, jag hade gärna
sett färre och fördjupade berättelser och kanske rentav bara en enda story. Den sista episoden kändes lite tunn jmf med de övriga.
Men för en episodfilm är det väl bra också antar jag, om de är så välskrivna/intressanta att man vill ha mer av dem
Anamorfisk widescreen 2.35:1 med DTS HD-MA 5.1 mandarin med engelsk text. Inget extramaterial utom 2 trailrar för Kore-Eda filmer från Arrow

Back