US Unearthed DVD edition
Text in Swedish below:
För att citera horrorkännaren Chas
Balun "Some films were never meant to entertain an audience.....They're
not tame, domesticated little beasties;
they're wild, dangerous and they bite!" Aftermath hör till denna
kategorin (liksom filmer som In a Glass Cage och Men Behind the Sun) så
varning
är utfärdad alltså, själv pallar jag inte den här
typen av film längre (börjar bli för gammal antar jag). Tre
filmer om döden från olika synvinklar.
The Awakening (1991, 4:3 fullscreen, black & white, ca 8 min)
En skolelev vaknar till på lektion och finner att tiden runt honom stannat
Aftermath (1994, anamorfisk widescreen 1.85:1, 5.1, ca 31 min) Rosad
och mycket omtalad, men fasansfullt svart film om vad som händer en kvinna
efter att hon dött i en olycka. Är det inte skönt att veta
att man är utlämnad till en obducent när man dött? För
en som valt ett sådant drömjobb måste väl
vara fullt normal och pålitlig i samtliga fall? (ja, jag vet, någon
måste ju utföra även denna syssla). Baserat på regissörens
egen rädsla för döden och för
"ritualerna" efteråt berättar Cerda en hårresande
nekrofili-horror historia till vacker klassisk musik. Onekligen ingen dussinhistoria
som väcker en del frågor
(även om jag har svårt att se någon poesi i det hela). Menar
Cerda att avlidna människokroppar inte bör lämnas ut för
obduktion? Vill han ha noggranna
nekrofil test av läkarstudenter? Beklagar han bara det sorgliga i hur
ömkliga våra mänskliga skal är när själen flytt
kroppen? Eller vill han bara skrämmas?
Genesis (1998, anamorfisk widescreen 2.35:1, 5.1, ca 30 min) En skulptör
sörjer sin döda fru och skapar naturtrogen staty av henne samt börjar
mutera
Kommentarspår med Nacho Cerda till alla tre filmerna, Storyboards, Making
of Aftermath (1996, 23 min), Aftermath stills, intervju med Cerda av Jörg
Buttgereit (1996, ca 14 min), ljudintervju med Cerda om Aftermath, infotexthäfte,
trailers